Skal sette perlestaff i taket på huset vi bygger. Ubehandlet med kvister går bort da jeg ikke har tid til alle trinnene (skjellakk, male fjær osv.) dvs. jeg vil ha kvistfritt eller grunnet/malt hvitt.

Har sett hos Eskebo, Kindsbygdens, Horndal samt de store som Molven, Baseco.
  • Har dere noen andre gullkorn å tipse om som kan levere kvistfritt eller hvitt til gode priser?
  • Erfaring med malt fra fabrikk? Noen leverandører som har hatt mindre bra maling? Hva har fungert bra for dere?

(Detaljer i mitt enkelt tilfelle.
ca 100m2
ser på en pris mellom 200-400kr/m2
12-15mm tykk
Rundt 120mm bred)

Vivktor r Vivktor r skrev:
Skal sette perlestaff i taket på huset vi bygger. Ubehandlet med kvister går bort da jeg ikke har tid for alle stegene (shellack, male fjær mm) dvs jeg vil ha kvistfritt eller grunnet/malt hvitt.

Har kikket hos Eskebo, Kindsbygdens, Horndal samt de store som Molven, Baseco.
  • Har dere noen andre gullkorn å tipse om som kan levere kvistfritt eller hvitt til gode priser?
  • Erfaring med malt fra fabrikk? Noen leverandør som har hatt mindre bra maling? Hva har fungert bra for dere?

(Detaljer i mitt enkelt tilfelle.
ca 100m2
kiker på et prisbilde mellom 200-400kr/m2
12-15mm tykk
Rundt 120mm bred)
Har selv gjort et stort innertak av ubehandlet perlestaff. Kvistlakkerte 2 ganger med vannbasert kvistelakk. Grunnet etter montering og dekkfarge 2 ganger. Har nå holdt i 15 år uten problemer. Husker ikke at kvistlakkering var et besvær. Duppe med rundpensel går fortere enn man tror. Kjøpe grunnet ville jeg ikke våget om det finnes. Vil ikke gjøre om jobben 5 år senere. Kvistfritt finnes det ennå?

I så fall er det en eller annen type grunnet vegg/tak panel i mdf med utseende som perlestaff.

H Håbbe01 skrev:
Har selv laget et stort innertak av ubehandlet perlestaff. Kvistlakkerte 2 ganger med vannbasert kvistlakk. Grunnmalt etter montering og dekkfarge 2 ganger. Har nå holdt i 15 år uten problemer. Husker ikke at kvistlakking var et bry. Dukke med rundpensel går fortere enn man tror. Å kjøpe grunnmalt ville jeg ikke våge hvis det finnes. Vil ikke gjøre om jobben 5 år senere. Kvistfri finnes det engang?

I så fall er det en noen type av grunnmalt vegg/tak panel i mdf med utseende som perlestaff.
"Kvistfri furu, også kalt "Klar Tall" eller "kvistfri furu", er furu som er saget og bearbeidet for å være nesten helt uten kvister. Den er vanligvis brukt i interiør, møbler, paneler og snekring hvor et glatt, estetisk tiltalende tre er ønsket." F.eks. for å slippe kvister som synes gjennom dekkfarge. - Mange som har begynt å bruke - også de store produsentene. Har ingenting med MDF å gjøre.

Jeg er helt enig i at det føles klart bedre å gjøre det selv så man vet at det er godt gjort. MEN - du har altså gjort 5 enkle steg på hver planke? Jøss :) Malte du ikke fjæra før du satte opp det? Siden treverket beveger seg, maler jeg alltid fjæra/sponten/hanen før jeg setter opp for å slippe å se den umalte flaten når en glipe oppstår.

"Kvistrein furu, også kalt "Klar Furu" eller "kvistren furu", er furu som er saget og bearbeidet for å være nesten helt uten kvister. Den er vanligvis brukt i interiør, møbler, paneler og snekring der et glatt, estetisk tiltalende treverk er ønsket." F.eks. for å slippe kvister som synes gjennom dekkfarge. - Mange som har begynt å bruke - også de store produsentene. Har ingenting med MDF å gjøre.

Jeg er absolutt enig i at det føles klart bedre å gjøre det selv så man vet at det er godt gjort. MEN - du har altså gjort 5 separate trinn på hver planke? Jøss :) Malte du ikke fjæren før du satte den opp? Siden tre beveger seg, maler jeg alltid fjæren/sponten/hanen før jeg setter den opp for å slippe å se den umalte flaten når en glipe oppstår.
Kjøper man fra gode leverandører, er det jo tørket tre, så det krymper ikke, og maling av fjæren vil gjøre monteringen vanskeligere. Din prisoversikt virker vanskelig å oppnå siden m2-prisen på kortere stykker ser ut til å lande på 800kr. Så å finne lengre enn 3m for å unngå stygge skjøter kan bli en utfordring.

Skal sette panel i taket på huset vi bygger. Ubehandlet med kvister går bort da jeg ikke har tid til alle stegene (shellack, male fjær mm) dvs jeg vil ha kvistfritt eller grunnet/malt hvitt.

Har kikket hos Eskebo, Kindsbygdens, Horndal samt de store som Molven, Baseco.
  • Erfaring med malt fra fabrikk? Noen leverandør som har hatt mindre bra maling? Hva har fungert bra for dere?

(Detaljer i mitt enkeltstående tilfelle.
ca 100m2
kikker på en pris mellom 200-400kr/m2
12-15mm tykk
Rundt 120mm bred)
Umalt panel ligger rundt 250 kr kvm inkl moms. Malt/lasert panel rundt 350/400 kr kvm inkl moms. Et raskt søk finner Bygma med et kvistfritt malt alternativ for 660 kr kvm inkl moms.

Så kommer man til det rent praktiske uansett alternativ, en bestilling fra f.eks. Norrlandsträ spesifisert med lengde medfører plukktilegg og lengdetillegg. Kanskje at du kommer under 400 kr kvm med lasert panel på 100 kvm men det er på håret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.