Har en tid fulgt med på denne interessante nettsiden og tenkte å skrive mitt første innlegg her. Vi er bosatt i skjærgården i Finland og holder på å grundig renovere et relativt gammelt hus (bygget i 1948). Vi har alltid likt den svenske innredningsstilen og derfor tenkte jeg også å spørre om tips og ideer her.

Vi tenkte å legge perlespontet panel i taket i hele huset (totalarealet på innertakene er over 110 kvm + skråtakene). Mitt første spørsmål gjelder bredden på panelet. Hvor bredt panel har dere lagt i takene? 95 mm eller 120 mm? Vår første tanke var å legge 95 mm men nå har vi begynt å tenke om og vurdert om det blir for "urolig" med det smalere panelet. I rommene i nedre etasje er det høyt under taket (280 cm) men i øvre etasje er takhøyden kun 215 cm. Dessuten er rommene i øvre etasje ganske brede.

Vårt andre spørsmål gjelder maling av panelet. Har dere kjøpt ferdigmalt eller malt selv? Min personlige mening er at panelet du maler selv kanskje til og med ser bedre ut enn fabrikkmalt som jeg synes minner ganske mye om MDF. Men hva synes dere? Er det verdt bryet å male selv?

Mitt tredje og siste spørsmål gjelder de lave til taket men brede rommene på overetasjen. Hvordan ville dere gjort med skråtakene i disse rommene. Dessverre har jeg ingen mulighet til å legge inn bilder akkurat nå og vet ikke hvor godt jeg kan forklare men i øvre etasje finnes to store rom og en hall/trappeoppgang. I hvert rom finnes det et skråtak mellom taket og veggen. Høyden på skråtakene er cirka 60 cm i det ene rommet, og i det andre rommet finnes en rett vegg uten skråtak og på den andre siden går skråtakene nesten helt ned til gulvet (veggen er cirka 1 m høy). På disse skråtakene tenkte vi også å legge panel. Det naturlige er jo å legge panelet i samme retning som panelet i taket men er det en helt dum tanke å legge panelet stående på skråtakene (dvs slik at det går i motsatt retning mot panelet i taket)? Vår tanke med dette var at da rommene er brede men lave i tak kunne det eventuelt se bedre ut om panelet var stående på skråtakene (i det minste på det høye skråtaket).

Som sagt vet jeg ikke hvor godt jeg klarte å forklare vår situasjon men vi er takknemlige for alle svar og tips vi kan få:p. Vil også benytte anledningen til å ønske alle en god fortsettelse på våren.

• Liker
Johan Persson3663
  • Laddar…
Om dere er interessert i bygningsvern og å følge hvordan huset kan ha sett ut opprinnelig, så er egentlig perlestaff feil, for på 1940-tallet var den umoderne. Skal dere gjøre det som er mest tidsriktig, så er det den smale som gjelder, ettersom den bredere hører til eldre hus.

Perlestaff ble brukt i enklere rom som kjøkken, gang og toalett, men ikke i stuer der man oftest hadde glatte tak.

Jeg anbefaler at dere maler selv, fordi det, som du skriver, ser veldig fabrikkprodusert ut ellers. Mal panelet nede og sett det opp deretter. Bruk gjerne linoljemaling som er den fargetypen som ble brukt tidligere, den er også miljøvennlig og fri for løsemidler. Ikke glem å schellakke alle kvister.

Angående skråtaket synes jeg dere bør velge tapet (eller hva dere skal ha på veggene) der. Skråveggene er ikke en del av taket, men veggene og skal behandles som dem. Det blir lett altfor mye takflate ellers. 😊

Takk for ditt svar Sophie. Vår tanke er ikke å følge hvordan huset kan ha sett ut opprinnelig. Dessverre har for mange endringer blitt gjort for at det til og med skal være mulig. Ifølge de opprinnelige tegningene fantes det for eksempel fra starten seks vedkomfyrer i huset, og da vi kjøpte det fantes det ikke en eneste igjen (nå har vi satt inn en). Jeg elsker gamle vedkomfyrer og synes gammelt er finere enn nytt, men for eksempel i vårt hus fantes det opprinnelig Haltex-plater i taket (vet ikke hva disse heter i Sverige eller om de overhodet brukes) og selv om jeg vet at mange verdsetter dem, synes jeg helt ærlig de er stygge. I lignende typer hus vet jeg også at veldig smal panel har blitt brukt i taket (det finske navnet er sisarpaneeli) og den synes jeg er pen, men kanskje litt for "urorolig" på store flater.

Angående skråtak synes jeg faktisk det er penere med panel enn tapet. Det er selvsagt et spørsmål om smak, men i det minste ifølge de bildene jeg finner på nettet, så er det minst like vanlig med panel som tapet.

Takk for tipset angående å male selv. Akkurat nå heller det mot at vi gjør det.

Måtte spørre hvilken type panel du ville lagt i et hus fra 40-tallet. Glatt eller perlespon? Bred eller smal? Ifølge det jeg har lest på finske forum brukes begge deler. Det verste med å renovere er at det er så mange valgmuligheter og når du endelig tror du har funnet det du vil ha, endrer du deg neste minutt :).

Må måtte begynne med å si at ingenting er umulig... Det går an å gjenopprette selv helt ombygde hus! 😉😊

Rødt hus med brungrått tak og gammel traktor i forgrunnen, ved siden av et oppgradert rødt hus med rødbrunt tak og gul dør i hagen.

To bilder av samme hus før og etter renovering, med gammelt brunt inngangsparti øverst, og nytt lyst panel med nye vinduer og dør nederst.

😂😂

Det er så klart en smakssak med panelet i skråtakene og helt opp til dere hvordan dere vil gjøre det. Det er min mening at det blir mye takflate.

Jeg skulle definitivt velge smal perlespor eller helt glatte tak hvis jeg bare skal gå etter 40-tallets ideal, men det er vanskelig når man ikke helt vet hvordan huset ser ut og hvilken stil det har. Det kan jo variere veldig fra hus til hus bygget samtidig. 😊

Sant. Ingenting er umulig og når jeg ser på bildene kan jeg ikke la være å tenke på hvor mye penere den restaurerte varianten er :).

I vårt tilfelle er huset mer eller mindre opprinnelig sett utenfra. Derimot har vi og de tidligere eierne endret ganske mye innvendig. Hvis jeg i dag startet renoveringen, hadde jeg valgt helt andre materialer og i stedet for moderne løsninger, hadde jeg bygget om slik det ble gjort tidligere. I dag har vi for eksempel vannbåren gulvvarme (med jordvarme og solpaneler), maskinell luftkondisjonering, etc., og selv om det forhåpentligvis er praktiske og fungerende løsninger, så stemmer det ikke overens med hvordan det ble gjort og så ut tidligere.

Forstår at det er vanskelig å få et helhetsinntrykk uten bilder og dessverre kan jeg ikke laste opp noen bilder fra denne datamaskinen. Min oppfatning er i det minste at det ville se litt rart ut om vi ikke la paneler på skråtakene (liksom at taket sluttet på halvparten).

For meg er det ganske vanskelig å danne en oppfatning om hvordan taket ville se ut med 95 mm eller 120 mm paneler. Du virker ganske innsatt i dette, og jeg lurer på om det finnes noen tommelfingerregel for når man velger smalere og når man velger bredere paneler? For eksempel i vårt tilfelle der rommene i overetasjen er brede, men det er lavt under taket.

Mitt råd er også 95 bredde. Er vel det som er "normalt", dvs. om du ikke har spesiell grunn til noe annet. Spesielt i et nyere hus så føles smalere panel som det passer bedre inn. Også gulvbord og fasadepanel hadde på den tiden blitt smalere enn tidligere.

Skråtak kan være ulikt bratte, ha ulik høyde på veggen de kobler til og være ulikt stor del av rommets totale areal. Avhengig av hvordan rommet oppleves kan det føles mer som tak eller vegg, og kanskje spiller det også inn hvordan arealet skal brukes og møbleres. Spontant har jeg følelsen av at håndtere det som tak har vært det vanlige før i tiden (vel en grunn til at det heter "skrå-tak") og at skråvegger mer forekommer i moderne hus (kanskje fra 60-tallet og fremover?). Så tilkommer vel alltid en grad av personlig smak i vurderingen... Dersom dere er sikre på opplevelsen om at det er tak, så skal dere absolutt behandle det som en del av taket!

Og da skal panelet ligge likt som resten av taket for å gi inntrykk av helhet. Hvis dere bytter retning er det snarere et "uro-moment" av den typen dere ønsker å unngå. Så synes jeg det ikke er noe dere trenger å bekymre dere for uansett. Rette, vakre linjer med passe myk form av perlen. Tenk på at det blir enhetlig av den hvite fargen når dere maler også.

Normalt legges panelet i rommets lengderetning for at linjene skal bli så lange som mulig, men det er også bra om det går fra dør mot vindu, så det kan finnes grunn til å gjøre unntak noen ganger avhengig av hvordan lyset fungerer. Men er det gavlvindu og skråtak så virker det selvfølgelig at det skal ligge langsgående med skråtaket. Har aldri sett annet utførelse i tradisjonell stil i hvert fall.

Hvis dere velger linoljemaling så tenk på at den skal brytes litt for å gi en hyggelig nyanse. 1-2% grønn umbra er det vanlige og gir et varmt inntrykk, men ser likevel bare "hvitt" ut. Minst siste strøk burde gjøres med panelet satt opp for å dekke spikerhoder.

Hvis dere vil ha forslag på alternativ panel, kan fasthøvlet panel som gir en V-form være et alternativ? Avhenger av hvordan dere velger taklist, vindus-/dørfôr også. Kombinasjonen kan se litt merkelig ut om disse er glatte (40-tall eller "moderne") til perlespont, siden det vanligvis har blitt brukt sammen med høvlede profiler. I dette tilfellet, hvis huset er relativt endret innvendig, kan det være viktigere hva som gir best helhetsinntrykk enn hvordan det kan ha vært i originalen. Hvis dere ikke har tanken om å endre mer og da etterstrebe en viss stil.

Håper dette kan hjelpe dere noe i den videre tenkingen.

Regnenisse//.

Veldig takknemlig for ditt svar. Vi har nå bestilt panelen, og vårt valg ble 95 mm perlespon av gran som vi tenkte å male selv. Vi tenkte også å legge panelen nøyaktig som du beskrev, og ikke bryte retningen ved skråtakene (jeg velger å kalle dem for skråtak da det i hvert fall i vårt hus ligner betydelig mer på tak enn vegg).

Vi bestilte også maling til panelen (Tikkurilas paneltakmaling - vet ikke om den finnes i Sverige), og ifølge selgeren (ifølge ham hadde han rådført seg med deres "maleeksperter") trenger vi ikke å bruke kvistlakk siden materialet er gran og kvaliteten er bra (dvs kun få eller ingen kvister). Kan dette stemme?

Jeg beklager også hvis noen av uttrykkene jeg bruker er misvisende, men det er ikke alltid så lett å oversette ord fra finsk til svensk som man knapt kjenner til eller aldri har brukt før:).

Jeg ville ikke våge å ta sjansen på å ikke schellakke. Om det nå er få kvister, går det dessuten så fort. Det er ikke gøy å oppdage etter noen år at han tok feil, vi skulle visst ha gjort det.

Men jeg vet ingenting om den fargen du nevner, så der kan jeg ikke uttale meg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.