Hallo alle byggere! Skal bygge en pergola på terrassen. Cirka 4,5 m ut fra husfasaden og cirka 4 m bred. Tenkte bruke saget ubehandlet 105x105 til ramme og stolper. Noen spørsmål dukker straks opp i hodet

Har sett flere ulike varianter på hvordan man gjærer rammeverket. Vil absolutt ikke bruke vinkeljern!
Hvilken gjæringsmetode er best?
Alt 1. Gjære overliggende bjelker mot hverandre, dvs. den som går fra fasaden ut mot stolpen med bjelken som går mellom stolpene?
Alt 2. Gjære overliggende fra fasade mot stolpen med stolpen?
Lime og skru sammen gjæringen med lange skruer burde vel funke?
Feste stolpen nederst - tenkte feste stolpene i skrureglene som er 45x145. Hvordan får jeg det stabilt? Sette kortlinger mellom skrureglene slik at jeg kan skru fra flere hold? Borre og bolte fast eller lange skruer?
Stolpe på midten - trengs det tror dere? Jeg kommer ha cirka 4,5 fra fasade til stolpen. Skal jeg sette en på midten også kanskje?
Overflatebehandling - skal altså ikke bruke impregnert trevirke. Fruen snakker om en slags lasur. Hva tror dere om det? Olje før lasering kanskje? Funker det? Husfasaden er behandlet med pigmentert jernvitriol men jeg tenkte at det kanskje ikke funker så bra mot vann som ligger igjen oppe på stolpene.
Uendelig takknemlig om noen kyndig pergolabygger eller annet proff kunne rydde litt opp i tankene mine