Hei alle glade byggherrer!
Frugan har okkupert marken langs et gjerde til sin dyrking og hun har vært flink med kreative espalierløsninger til plantene sine som vises på bilde 1.
Jeg har lyst til å oppgradere for henne og tegnet et forslag med pergola som har varierende høyde fra 1,4m til 2m. Den fester bjelkene mot et gjerde. Lurer på om det finnes justerbare bjelkesko eller vinkelskinner for å feste vinklete tverrgående bjelker? Hvordan ville dere festet alle punktene?
Mvh
den omsorgsfulle mannen
Frugan har okkupert marken langs et gjerde til sin dyrking og hun har vært flink med kreative espalierløsninger til plantene sine som vises på bilde 1.
Jeg har lyst til å oppgradere for henne og tegnet et forslag med pergola som har varierende høyde fra 1,4m til 2m. Den fester bjelkene mot et gjerde. Lurer på om det finnes justerbare bjelkesko eller vinkelskinner for å feste vinklete tverrgående bjelker? Hvordan ville dere festet alle punktene?
Mvh
den omsorgsfulle mannen
Ja, det er fullt mulig. Tenkte det kunne være penere med en bjelkesko løsning hvor jernbiten ikke synes på utsiden. Men tenker du vinkeljernet kunne festes opp-ned også?Pjosk75 skrev:
Ja, den delen er vanskelig å få til det pent. Enten så må det være høy presisjon med kapp- og gjærsag. Eller så må jeg ofre estetikken og bare legge bjelken oppå stolpen.Pjosk75 skrev:
Ah, det var en bjelkesko på gjerdet spørsmålet gjaldt. Det burde vel gå like bra å kutte undersiden av bjelken slik at delen som er inni bjelkeskoen blir horisontal.P PhilipBIM skrev:
Eller hvordan tenkte du å feste bjelkeskoen uten at den synes?
Avhengig av hvor stabilt gjerdet er og hva det som skal dyrkes veier, kan det hende det trengs stolper også på siden mot gjerdet. Men hvis stillingene på bilde 1 holder, så holder det vel å feste mot gjerdet.
Gjerdet er veldig stabilt. Dyrkingen er variert med agurk, gresskar, melon, bønner. Planen er å bruke 70x70 bjelke både til stolpe og bjelke. Så hvis jeg kapper undersiden til bjelken og legger det på en vanlig bjelkesko, så vil nok også den øvre delen stikke opp.Pjosk75 skrev:
Ah, det var en bjelkesko på gjerdet spørsmålet gjaldt. Det burde vel gå like bra å kappe undersiden av bjelken sånn at delen som er inni bjelkeskoen blir horisontal.
Eller hvordan tenkte du å feste bjelkeskoen uten at den synes?
Avhengig av hvor stabilt gjerdet er og hva det som skal dyrkes veier, trengs det kanskje stolper også på siden mot gjerdet. Men hvis stellingene på bilde 1 holder, så holder det vel å feste mot gjerdet.
Kan det fungere å tegne formen på en grovere planke, 45x220 for eksempel, og sage med en stikksag? Kanskje trenger å dele opp lengden på 2 eller 3 planker for å klare høydeforskjellen.P PhilipBIM skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Forankring av planke/spaljé i støttemur
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Spalje utan förankring?
Trädgård allmänt -
Skjutbar spalje i pergola
Altan & Uteplats -
Pergola/Spaljetak med metallstag på fasad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Pergola/Spaljetak med metallstag på fasad