Vi skal pusse en vegg der det kommer ned avløpsrør fra overetasjen, disse ligger i en innsenkning i veggen (betonghullstein). Det finnes også et skrulokk på et av rørene for å kunne rense. Hvordan skjuler vi rørene penest og enklest:

1. Setter en form for plate (hvilken? og hvordan fester man denne?) foran dem som vi deretter pusser på og setter en liten luke av metall/platemateriale for å nå renseåpningen.

2. Setter en plate fra gulv til tak som skjuler rørene og som vi fester på en eller annen måte (hvordan?) og maler i samme farge som veggen med en slags strukturmaling.

3. Bestiller en plate i riktig farge som skrues fast og skjuler hele rørpakken og som man kan skru ned for rensing. Fordi den er så tynn kan den ligge utenpå pussen uten at det ser stygt ut kan jeg tenke meg.

Det finnes noen fordeler og ulemper med disse. Tror 1 er penest hvis man lykkes, men får vi problemer med avløpene en gang og må bytte disse eller vannrørene så må vi rive mye.
2 tror jeg er vanskelig å få pen, men det avhenger kanskje av at jeg ikke ser noen pen måte å feste platematerialet mot den pussede veggen og få dette kant i kant og en pen overgang.
3 heller jeg mest mot da det er enkelt og blir omtrent like bra som 2.

Det er en gang i entréplan så det blir kanskje skjult av hattehylle, men vi vil ikke bruke organiske materialer siden det er direkte mot platen.

Noe fint stoff kanskje som en interiørdetalj.

Bilde av problemet?

En klatreplante!

Kle inn røret før dere pusser ved å bygge en trommel av gips. For renseluken sag hull for en Hilaluke, puss deretter alt sammen og monter Hilalukken etterpå.

• Liker
Enk Projektet
  • Laddar…
Jeg hadde spontant murt igjen foran røret og deretter pusset. For renseluken hadde jeg etterlatt en metalluke som du allerede er inne på. Får du problemer med rørene i fremtiden så vil det skyldes alder, og da må du uansett pigge opp en masse.

Enk Projektet skrev:
Bild på problemet?
Grå mursteinvegg med et dreneringsrør og isolerte rør ved siden av. Byggeområde med ledninger og materialer på gulvet.

Matti_75 skrev:
Kle inn røret før dere pusser ved å bygge en tromme av gips. For renseluken sager du hull for en Hilaluke, puss så alt sammen og monter Hilaluken etterpå.
Hva mener du med en tromme av gips?
Mener du at man bygger den av tre gipsbiter (formen som en LJ ovenfra) og trykker inn den "rundt rørene". Hvordan får jeg da en usynlig skjøt mellom gipsen og betongen?
Eller hvordan bygger jeg trommen?

Sist redigert:
PASwe skrev:
Jeg ville spontant ha murt igjen foran røret og deretter pusset. For renseluken ville jeg ha latt en metallluke som du allerede er inne på. Får du problemer med rørene i fremtiden, vil det skyldes alder, og da må du uansett bryte opp en del.
Det blir vanskelig da rørene ligger kant i kant med betonghullsteinen og det er luftig mellom rørene. Hva skal man mure med som også havner kant i kant før man pusser?

Sett en plate med frostet glass et stykke ut og noe belysning bak så blir det en lampe som går fra gulv til tak. Kanskje sider av tre?

Tenkte at den var mer forsænket enn så. Litt vanskelig å gi råd uten å vite hvilken stil rommet skal ha. Ideen om lampen med frostet glass var kul =)
avhengig av hvilken type rom det er så kanskje også et speil ville fungere eller en egentilvirket kleshengar som tilfeldigvis går fra gulv til tak.

Ev el isoporplate som nettes og deretter pusses alt samtidig.....

Lane skrev:
Hva mener du med en tromme av gips?
Mener du at man bygger den av tre gipsbiter (formen som et LJ ovenfra) og trykker den "rundt rørene". Hvordan får jeg da en usynlig skjøt mellom gipsen og betongen?
Eller hvordan bygger jeg trommen?
Ja det er akkurat så jeg mener. Du bygger den med stålstendere og gips og pusser etterpå. Da kommer skjøten til å pusses inn og bli usynlig. Ikke glem luken for renseluken.

I vårt hus går like "schakt," men her er det bare en liten luke ved renshullet og resten er fastpusset. Jeg kom til å bore et hull i et avløpsrør og måtte da meisle opp for å legge på skjøter, og da så jeg at det lå akkurat som på dine bilder med vannrør ved siden av.
Pusse igjen det altså med en liten inspeksjonsluke?

//Anders

PASwe skrev:
Tenkte at den var mer forsænket enn så. Litt vanskelig å gi råd uten å vite hvilken stil rommet skal ha. Ideen om lampen med frostet glass var kul =)
avhengig av hvilken type rom det er så kanskje også et speil ville fungere eller en egentilvirket klesstang som tilfeldigvis går fra gulv til tak.
Det skal være hvite pussede vegger med en to rader bred "bord" av innfelt svart mosaikk et lite stykke ned fra taket. Gulvet blir svart og hvitrutet og taket hvitlasert furupanel. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.