Hei, jeg skal installere en peis i sommerhytte med helisolert peisrør 150 mm som skal trekkes gjennom trevegg fra en veranda og så kobles til eksisterende skorstein på innsiden. Finnes det tegninger på hvordan det skal gjøres? Eller en god beskrivelse i tekst? Avstand til brennbart materiale, isolasjon, luftspalte, plater mm. Jeg har søkt på nettet men synes ikke jeg har funnet noe som er bra.
Om du har kjøpt en "gjennomføringspakke" med rør og dekkplater så er det vel en beskrivelse med?
Jeg installerte en slik og da kom det med isolasjon som skulle få plass, ikke vanskeligere enn det.
Finnes flere tråder her på forumet om du søker.
Jeg installerte en slik og da kom det med isolasjon som skulle få plass, ikke vanskeligere enn det.
Finnes flere tråder her på forumet om du søker.
Svaret er nettopp dette: Følge instruksjonsboken for det isolerte skorsteinsrøret. Ingen her kan vite nøyaktig hvor godt isolert dette produktet er og hvilken konstruksjon som passer. Da får vi gi forslag som om røret var helt oisolert.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 innlegg
Hei
Min vegg består av 150mm tømmervegg
115 isolasjon
OSB+gips
Jeg saget opp et hull og stabiliserte tømmeret (som var ferdigsunket) mot innerveggen med 45x45 og 45x70 som det var riftet med.
Så kledde jeg det med kryssfiner så det ble enda mer stabilt.
Til slutt skrudde jeg på metallplate mot kryssfineret som gikk inn en bit på inner- og yttervegg.
På dette kledde jeg en metallplate på ut- og innside med hullet for skorsteinen.
Fylte det firkantede hullet med brannisolasjonsmateriale.
Til slutt presset jeg inn et metallrør som skorsteinen passet i.
Når jeg så plasserte skorsteinen, tetnet jeg mot røret med brannisolasjonsmateriale.
Viste bilder av hele arbeidet til brannsikkerhetsinspektøren som var mer enn fornøyd.
/Workingclasshero
Min vegg består av 150mm tømmervegg
115 isolasjon
OSB+gips
Jeg saget opp et hull og stabiliserte tømmeret (som var ferdigsunket) mot innerveggen med 45x45 og 45x70 som det var riftet med.
Så kledde jeg det med kryssfiner så det ble enda mer stabilt.
Til slutt skrudde jeg på metallplate mot kryssfineret som gikk inn en bit på inner- og yttervegg.
På dette kledde jeg en metallplate på ut- og innside med hullet for skorsteinen.
Fylte det firkantede hullet med brannisolasjonsmateriale.
Til slutt presset jeg inn et metallrør som skorsteinen passet i.
Når jeg så plasserte skorsteinen, tetnet jeg mot røret med brannisolasjonsmateriale.
Viste bilder av hele arbeidet til brannsikkerhetsinspektøren som var mer enn fornøyd.
/Workingclasshero
Klikk her for å svare