Vår byggmester har reist trestendere med svill/bunnsvill for en vegg mellom bad og gang. Flytsparkel vil bli fylt mot stender eller ferdigbygget vegg. På badet legges fuktsperre, flislim og fliser. I gangen legges flislim og fliser. Bunnsvill/svill vil havne ca. 20-30 mm under ferdig gulv. Jeg er redd for at fukt vil finne veien ned i treverket, som etter hvert vil råtne. Er det passende å gjøre det slik, eller hva burde man gjøre?

det er slik man pleier å gjøre man tetter mot gipsen med en skumgummiremse flyter så tetningssjiktet om alt gjøres riktig kommer ikke noe vann ned til syllen

Andreas_kalmar skrev:
det er så man pleier å gjøre, man tetter mot gipsen med en skumgummilist, flyter deretter fuktsperre, hvis alt gjøres riktig vil ingen vann trenge ned til svillen
Takk Andreas! Jeg forstår at fuktsperren på gulv og vegg på innsiden av badet hindrer vann fra å trenge ned der. Men hvis man i gangen har en skohylle med snødekte sko eller vasker gulvet med vann, er det vel ingenting som hindrer vann fra å trenge seg ned mellom flisene og deretter videre gjennom flytspakkel til laget svillen står på. Hvis det var dødt materiale som ikke råtner, skjer det vel ingenting, men treverk i den posisjonen med en side mot fuktsperren får jo ikke mye ventilasjon og vil vel suge til seg og beholde vannet. Kanskje var det noe med skumgummilisten jeg ikke forstod; hindrer den vann som har passert flytspakkel fra å spre seg videre under gipsen? Eller legger man fuktsperre også på gangen? Takk om du kan forklare hvordan man tenker.

skumremsen gjør at vannet som er i sparkelen ikke suges opp i veggen samt gir en bevegelsesfuge mellom vegg og sparkel om du får sånne mengder vann i hallen at det skulle skade bunnsville så har du større bekymringer du har vel antagelig gulvvarme som tørker gulvet så at å moppe eller våte sko blir nok ikke noe problem mvh Andreas

Takk Andreas. Da har jeg klart for meg funksjonen til skumgummistripen. Dels skjer bevegelsen mellom vegg og gulv som utsettes for forskjellige rettede krefter og har innebygd forskjellig lengdeutvidelse etter fugen istedenfor at den oppstår litt her og der, noe som ville være uheldig om det for eksempel sprakk mellom flisene. Dels beskytter den gipsplaten mot fuktigheten fra avrettingsmassen når den tørker. Men den beskytter ikke mot vann som trenger ned gjennom avrettingsmassen og på eller i neste lag forplantes mot svillen, noe jeg er redd for.
Å legge gulvvarme reduserer mengden vann som trenger ned, siden vannet fordamper i stor grad i stedet for å trenge ned. Men er det ikke slik at gulvvarmen kanskje sjelden eller aldri slår til og varmer om sommeren i en gang når huset ikke trenger oppvarming i noen større utstrekning, bare ventilasjon. Dessuten kan man ikke være helt sikker på at ingen skrur på innstillingen slik at gulvet en tid står uten gulvvarme. Jeg kan derfor mene at konstruksjonen i seg selv burde være 100 % sikker uten å være avhengig av gulvvarme. Eller så burde det stilles vilkår for bruk av huset om at gulvvarmen alltid skal være på, noe man ikke kan forutsette er tilfelle for eksempel i et fritidsbolig.
Når jeg forsøker å forestille meg hva som kan skje, tenker jeg meg at over et antall tiår er det ikke uvanlig at et hus utsettes for en midlertidig eller noen ganger gjentatt mengde vann som trenger gjennom avrettingsmassen, og da må ingen del som kan råtne ta til seg vann i gulvet, siden uttørkingen på dette stedet i gulvet mot en tett baderomsside blir svært langsom. Hvis det er slik at laget under avrettingsmassen er lett gjennomtrengelig av vann, kan i beste fall vannet fortsette nedover. Dette blir jo da avhengig av om vannet kommer raskere gjennom avrettingsmassen enn det renner bort gjennom neste lag samt den kapillære sugingen i sidelengs retning. Da handler det om en direkte kontakt mellom svill og nedrennende vann.
I tillegg kan jeg se for meg at luftfuktigheten som oppstår i gulvet under avrettingsmassen gjør at en tresvill suger til seg vann lenge før luften blir så mettet at vannet kondenseres. Luftfuktigheten vil jo også bli påvirket av luftfuktighet og temperatur i underliggende lag. En steingrunn kan jeg se for meg både er relativt fuktig og kjøler på en ugunstig måte. Mvh, bekymret for inngylt tre i gulv.

• Liker
bunka
  • Laddar…
samme problem er jo med gips gulvsokler mm om du er bekymret be flisleggeren montere tettelister i gulv/vegg vinkelen i hallen også så sover du nok godt da mvh Andreas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.