P
Hei,

Tenkte å sette sammen noen planker som alle er saget med 60° vinkel, som A viser på bildet. Men som dere ser ved B passer det ikke sammen. Noen som har et smart tips om hvorfor det ikke passer, synes det burde gjøre det! :confused:
 
  • Planker med 60° vinkel overlapper ikke riktig på et kjøkkenbord, vist med røde markeringer og bokstavene A og B.
  • To trekantede treplanker og en rektangulær planke lagt på et benkeplate, vist med feiljusterte vinkler på 60° som passer dårlig sammen.
Når du kapper den 45° vinkel så skal du holde planken som den står på bildet. Jeg mistenker at du har lagt den ned for bedre støtte enn det gir på den lille fasade kanten den nå står på. Men ha den stående akkurat som den skal være når du gjør 45° gjeringen skal du se at det blir riktig.
 
Er du sikker på at det er kappet 60.00 grader?

En "dubbelger" er veldig følsom mot avvik.

Mål vinkelen og post ditt resultat...

Tankefeil eller "målefeil" - det er spørsmålet...
 
P
Hei igjen,

Takk for deres svar. Well, alle sider har jeg altså kappet 60° (eller brukt meg av 30° altså). Og hvis jeg stiller biten opp når jeg kapper 60° da blir biten rett og passer ikke i det hele tatt sammen.

Det hele har jo formen av en likesidet firekantet trekant. Da er det 60° som gjelder.

Hadde jeg laget en vanlig bilderamme så hadde det vært 45° vinkler og så ingen vinkel på endene. Men så vil jeg altså stille det hele opp en aningen. Derfor kapper jeg foten i vinkel 60°. Og også sidene 60°. Dette funker fint. Men så er spørsmålet hva slags vinkel selve enden trenger.
 
Må ha sovet på geometrileksjonen om den firkantede trekanten...

Men om jeg forstår riktig er det en firkantet skål med sider som luter 60º utover? Som en pyramide med kappet topp og snudd opp ned? I så fall får du lute delen i saga med samme vinkel som den skal ha og stille saga på 45º
 
Jeg er helt med på sparkz linje, akkurat som jeg skrev lenger opp. Hvis det blir feil må du holde den feil når du sager.

Men så er jo spørsmålet, er det en trekant eller en firkant? (ikke for at det skal ha noen betydning egentlig)
 
P
Takk for deres tips, jeg holdt dem opp, stående på den skrå kanten, fungerer perfekt nå, TAKK!

:D
 
Bra, jeg ble usikker på om jeg virkelig hadde rett. Men da jeg holdt på med det samme i sommer og holdt på å bli gal før jeg gjorde det riktig, var jeg temmelig sikker på min sak for en gangs skyld ;-)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.