Når du kapper den 45° vinkel så skal du holde planken som den står på bildet. Jeg mistenker at du har lagt den ned for bedre støtte enn det gir på den lille fasade kanten den nå står på. Men ha den stående akkurat som den skal være når du gjør 45° gjeringen skal du se at det blir riktig.
Hei igjen,
Takk for deres svar. Well, alle sider har jeg altså kappet 60° (eller brukt meg av 30° altså). Og hvis jeg stiller biten opp når jeg kapper 60° da blir biten rett og passer ikke i det hele tatt sammen.
Det hele har jo formen av en likesidet firekantet trekant. Da er det 60° som gjelder.
Hadde jeg laget en vanlig bilderamme så hadde det vært 45° vinkler og så ingen vinkel på endene. Men så vil jeg altså stille det hele opp en aningen. Derfor kapper jeg foten i vinkel 60°. Og også sidene 60°. Dette funker fint. Men så er spørsmålet hva slags vinkel selve enden trenger.
Takk for deres svar. Well, alle sider har jeg altså kappet 60° (eller brukt meg av 30° altså). Og hvis jeg stiller biten opp når jeg kapper 60° da blir biten rett og passer ikke i det hele tatt sammen.
Det hele har jo formen av en likesidet firekantet trekant. Da er det 60° som gjelder.
Hadde jeg laget en vanlig bilderamme så hadde det vært 45° vinkler og så ingen vinkel på endene. Men så vil jeg altså stille det hele opp en aningen. Derfor kapper jeg foten i vinkel 60°. Og også sidene 60°. Dette funker fint. Men så er spørsmålet hva slags vinkel selve enden trenger.
Må ha sovet på geometrileksjonen om den firkantede trekanten...
Men om jeg forstår riktig er det en firkantet skål med sider som luter 60º utover? Som en pyramide med kappet topp og snudd opp ned? I så fall får du lute delen i saga med samme vinkel som den skal ha og stille saga på 45º
Men om jeg forstår riktig er det en firkantet skål med sider som luter 60º utover? Som en pyramide med kappet topp og snudd opp ned? I så fall får du lute delen i saga med samme vinkel som den skal ha og stille saga på 45º
Jeg er helt med på sparkz linje, akkurat som jeg skrev lenger opp. Hvis det blir feil må du holde den feil når du sager.
Men så er jo spørsmålet, er det en trekant eller en firkant? (ikke for at det skal ha noen betydning egentlig)
Men så er jo spørsmålet, er det en trekant eller en firkant? (ikke for at det skal ha noen betydning egentlig)
Klikk her for å svare

