Hei!
Vi skal snart begynne renovasjon av trappen vår. Den er svinget med blå plastmatte som sitter som fjell.
Kan man legge vanlig eikeparkett på trinnene?
Hvilken lim brukes i så fall?
Hva bruker man til trappenesen?
Noen som har gjort lignende? Gjerne med bilder av resultatet og evt. da dere la parketten.

Alle tips og råd er velkomne!

/S
 
Hei.
Vi tok endelig tak i dette nå, og det ser lovende ut.
Vi begynte med å ta inn tilbud for maling og trappestegssett, og det landet som billigst på
ca. 10000 + 15000 for maling/trappesett.

Men etter problemer med å få til det med håndverkere og tid, tok vi tak i det selv i stedet.

Kostnaden er ca. 5300kr

Pensel, grunning, sparkel, maling 1700kr
Nordsjö professional 15

Parkett 1600kr
Tarkett 8,5mm viva white

Trappenese 2000kr
Habo trappenese

Bakre list 300kr
21x21mm ca. 13m

Opprinnelse
Ikke mye å si, noen slags korkmatte som fikk ligge igjen.
En nyoppusset tretrapp med lyse trinn og rekkverk, delvis belyst av naturlig lys fra et vindu, vises i et interiørmiljø.

Vi begynte med å slipe/ruge og avsluttet med vask av hele trappen, rekkverk med mer ble malt separat.

Skader og hull ble sparklet og slipt.
Treppe i tre under renovering, med beskyttende papir på gulvet og verktøy i nærheten. Skrått lys faller på veggen ved siden av trappen.

Deretter ett lag med grunning som har et godt feste. Så ble det ca. 2 lag til med maling. Her er det bra med maling i penselen for å få en god overflate.

Innendørs trapp under renovering med lyse trinn og nymalt rekkverk, omgitt av verktøy og materialer på gulvet.

Dette tok et par uker siden vi ikke ville stresse.

Vi fant deretter dette gulvet som hadde god pris, men det går egentlig med hva som helst. Det har viss struktur og er ikke superglatt og blank som mange andre.

Vi brukte en trappetrinnsmåler fra Bauhaus
Vi saget med stikksagen opp og ned og fuget langs kantene. Kan trenge to lag fug da den synker noe inn når det har tørket.

En nylig oppusset trapp med lyse trinn og hvite vegger. Korkmattetrinn med parkett på enkelte elementer og synlige trappenoser montert. Trappetrinn av tre og korkmatte under renovering, viser installert parkett og trappnos av aluminium omgitt av hvitmalte rekkverk.

Så en bakre list av furu. Det blir knapt noen belastning eller støtter, så lenge man ikke går inn med sko og setter trinnene unormalt dypt når man går opp.

Vi limte disse med hurtiglim
Hvitmalt trapp sett fra siden, med trinn og rekkverk. Trappen er nylig renovert og trinnene ser jevnt og pent ut.

Til slutt trappenosen. Disse tok en stund å finne og bestille. De er laget av aluminium med en slitesterk folie over. Finnes i forskjellige farger.

Trepper med ny parkett og hvite lister, sett ovenfra. Trinnene har blitt behandlet for å gi et moderne utseende. Leketøysdetaljer vises i bakgrunnen.
 
  • Lys trappeoppgang med nymalte vegger og nylagt trappetrinn av parkett. Barnetogsett ses i bakgrunnen under trappen.
Sist redigert:
  • Liker
Luay og 1 annen
  • Laddar…
Sagde resten av trinnene i dag.
Leide en dykksag fra Festool med styreskinne og det var en stor hjelpemiddel, anbefales.

Gjenstår lister foran og bak (bestilt)
For å lime bruker vi PL200 lim.

Trapp med nyinstallerte trinn av lyse trematerialer, uten lister foran og bak, plassert i et moderne interiør med håndrekke. En nybygget tretrapp med lyse, beige tretrinn og hvite lister, sett ovenfra. Rekkverk på høyre side, detaljer fortsatt under arbeid.
 
  • Liker
Karlia
  • Laddar…
M Murdoc12 skrev:
Sagede resten av trinnene i dag.
Leide en sirkelsag fra Festool med styreskinne, og det var en stor hjelp, anbefales.

Gjenstår lister foran og bak (bestilt)
For å lime bruker vi PL200 lim.

[bilde] [bilde]
Hei!
Pen trapp! Når dere limte med PL200, brukte dere rikelig med lim på trinnene, og festet dere trinnet med tvinge etter liming mens det herdet? Hvis ikke, hvordan gjorde dere det, og ble det problemer med knirking, etc?
 
K
Jeg limte med Sika T2 en tube til 2 trinn.
La strenger med 3 cm mellomrom og trykket ned med kroppsvekten. Det limet fester veldig bra. Ingen knirk, for det nye trinnet løper fritt mot resten av trappen.

Jeg brukte ingen tvinger.
 
  • Liker
ImTheBeast
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jeg limte med Sika T2 en tube til 2 trinn.
La strenger med 3cm mellomrom og presset ned med kroppsvekten. Det limet griper skikkelig bra. Ingen knirk, for nye trinnet løper fritt mot øvrige trappen.

Jeg brukte ingen tvinger.
Okei, det hørtes bra ut. Jeg har PL200 hjemme, vet du/noen om det holder med å presse ned med kroppsvekten en stund eller trenger man bruke tvinger før limet griper?
 
K
Vet dessverre ikke hvordan PL200 oppfører seg.
Sika T2 hogg direkte i alle fall, det var til og med vanskelig å "gli" inn det nye overflatesjiktet til nøyaktig riktig posisjon - så bra hogg det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.