Jeg skal gjøre om på nedre planet. Rive 2 vegger, sette opp 2 vegger og legge nytt gulv overalt. Spørsmålet er i hvilken rekkefølge man skal gjøre det. Selvfølgelig rive vegger først, men så ville jeg foretrukket å legge den nye parketten over hele området og deretter sette opp veggene.
Jeg vet at man bør ha flytende gulv for å unngå sprekker eller bulker, men lurer på hvor stor betydning det har i mitt tilfelle siden jeg ikke har tenkt å ha terskler, så gulvet vil henge sammen som ett. Se bildene så forstår dere meg nok bedre.

Som jeg ser det, har jeg 2 alternativer med ulike fordeler.

1. Først bygge veggene og deretter legge ny parkett rundt veggene. Gulvet vil da ligge så løst som mulig. Det blir en del å måle og sage ved karmer og hjørner. Hvis man ønsker å rive en vegg i fremtiden, må gulvet fikses på en eller annen måte.

2. Først legge gulvet over hele området og deretter sette opp veggene. Gulvet vil da sitte fast omtrent på midten av rommet og tvers på midten av den midten... äh! se bildet rett og slett.
Fordelen er at man kan fjerne veggene i fremtiden hvis man vil ha et stort rom. (Forutsatt at man ikke har ødelagt gulvet med for store skruehull. Har sett to andre tråder som har tatt opp det problemet.)
Det er solid betong både under og over, så ingen problem hvis man skulle sette opp lektere i spenn eller lignende.

Hvordan synes dere jeg skal gjøre det?

• 3D-planvisning av et rom med treparkett, sofa, trapper, og flere vegger. Veggoppsett viser en mulig renoveringsløsning.
  • Plantegning med dimensjoner for et rom med tregulv, viser målene 1000 cm, 550 cm, 380 cm, 120 cm og 255 cm.
Hvor stort er rommet da? Slik jeg ser det kan man ikke legge et så stort parkettgulv helt uansett, er det noe klikkparkettgulv eller? Formentlig vil det gå fra hverandre et sted når det prøver å bevege seg, og bevege seg kommer det til å gjøre og trenger å gjøre.
Jeg ville bygget rundt vegger i alle fall.

Mvh Peder

B
vegger først.

Ja det er klikkparkett. På den store flaten til høyre på bildet ligger det i dag 3-stavs eikeparkett som har ligget siden 76 da huset ble bygd. Tror ikke på at rommet skulle være for stort. Mål har du forresten på bilen.

Kan man ikke bygge vegger som ikke låser gulvet da?

B
hva mener du låser gulvet??
du bør ikke bygge vegger på klikkgulv synes jeg.

Om jeg ikke husker feil skal man regne med en bevegelse på 1mm per meter for parkett. Det betyr altså 10mm bevegelse i dit gulv. Det føles som at det ville være nødvendig med bevegelsesfuger på lengden.
Hvis det hadde vært kortere strekninger, hadde jeg lagt gulvet og deretter regulert med metallregel med filt på, og boret store hull i parketten for skruen ned i platen. Da kan gulvet bevege seg under veggene.

byggare henke, du har kanskje en teori bak din mening. Å bare mene noe føles litt svakt som argument... synes jeg.

Larsa, 1mm per meter har jeg også hørt, og regnet på, men en bevegelsesfuge for 10 meter burde ikke være nødvendig. Sammenlign da med det tregulvet de la på jobben for litt over et år siden hvor de la en bevegelsesfuge etter ca 12m.

Bildet viser hvordan det ser ut i dag og har sett ut i 25 år. Da ble veggen bygget direkte på gulvet, og flere naboer (rekkehus) har fjernet veggen for å få en større stue. Hvordan normene så ut i 1976 har jeg ingen anelse om, men noe kunne man nok da også.

Hvis ingen kommer med et bedre argument, kommer jeg nok til å trosse forslagene deres og legge gulvet før jeg setter opp veggene. Muligheten til å kunne fjerne veggen i fremtiden med et uskadd gulv veier en del.
Leste i en annen tråd at furugulv bør festes ved en side for å få kontroll på hvordan det flyter, burde bli omtrent det samme her, bare i to retninger.
Det er noen uker, kanskje måneder igjen før det skal gjøres. Får se om situasjonen har endret seg til da.

• Illustrasjon av en etasjeplan med tre rom og en spiraltrapp, viser tregulv og vegger med varierende plassering.
B
hva gjør du når trykket fra veggen presser fra hverandre skjøtene på klikkgulvet?
du må tenke litt først limt parkettgulv er bedre enn klikkgulv.
men du gjør akkurat som du vil

Hvor langt man kan legge uten bevegelsesfuge varierer fra gulv til gulv, det bør fremgå av instruksjonene som følger med gulvet. Jeg har fått oppgaven at maks er 12 m men at det ikke gjelder alle gulv, bare de "beste", så sjekk det før du legger.

B
stemmer Jan-Å kan være ulike bevegelsesfuger avhengig av gulv

En teoretisk mulighet er å lime bunnsvillen på veggen i parketten slik at veggen ved behov kan bevege seg med veggen noen mm uten at det burde påvirke noe. Vanskelig å si uten å vite alle forutsetningene men så ville jeg nok ha gjort hvis det finnes en tanke om eventuell riving av vegg i fremtiden.

Har gransket instruksjonen nøye nå, og maks lengde/bredde på rommet er 8m i bredde og 20m i bordets lengderetning. Jeg tolker de målene som at bordet sveller/krymper mest i bredden.
Lenke til instruksjon: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf

byggare henke, mener du at gulvet klemmes fast av veggens tyngde og skjøter kommer fram når luftfuktigheten synker og bordene krymper?
Hvis det er slik har jeg en idé om å la gulvet flyte rundt et fast punkt, men det kan være at det fungerer bedre i teorien enn i praksis.

Det kan være at det ikke er et alternativ å bygge veggene på gulvet, men jeg vil forstå hvorfor da. Det ligger i min natur rett og slett.

Jeg tolker instruksjonen likt som Deg, 20 m på lengden skal man kunne legge ifølge instruksjonen, noe som er 8 m lengre enn hva "alle" har sagt hittil og Du har jo maks 10 m så det burde jo fungere. Siden det bare trengs 15 mm bevegelsesfuge ifølge samme instruksjon, er jo Larsa:s idé ikke så dum, med en plateregel i bunnen som skrus i 30 mm hull slik at gulvet kan flyte litt under veggen om det har lyst.

B
om du har uflaks så presses de fra hverandre av bare tyngden.
vil jo bare at du skal ha et pent gulv uten problemer

Relaxia skrev:
.... Muligheten til å kunne fjerne veggen i framtiden med et uskadd gulv veier en del. ...
Legger du et klikket, flytende gulv er det jo en smal sak å plukke om det i framtiden; alt du trenger da er noen planker spart. Bygg dem inn i veggen, så vet du hvor de er når du trenger dem. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.