40.338 lest ·
39 svar
40k lest
39 svar
Pappersstrimler under sparkel som løsner... hvordan fikse enklest?
Side 1 av 3
Jeg har hatt et byggefirma som har fikset noen undertak (senking for spotlights). De skulle sparkle og slipe takene (= "klart for maling").
Nå når jeg har malt, viser det seg at papirremser de har brukt løsner på enkelte steder under sparkelen, og når malingen har tørket trekker de seg ikke sammen igjen...
Å få dem hit igjen er ikke et alternativ fordi jeg allerede har kastet dem ut og ikke betalt for jobben som var feilaktig utført (som inkluderer takene).
Nå gjelder det to innertak, ett på ca. 12 kvm og ett på 24 kvm. Begge har enkelte steder der remsen løsner. På noen steder er det bare korte "bølger", mens på andre steder er det snakk om en meter.
Spørsmålet er da om det holder å skjære opp og legge ny remse (glassfiber i sparkel) der det har løsnet. Det burde vel sitte fast der det ikke allerede har løsnet etter to lag maling, ikke sant? Jeg må vel male en gang til over alt antar jeg for å ikke få flekker...
Forstår ikke greia med å lime papirremser med tapetlim... Jeg påpekte det for byggmesteren som var her at jeg synes han skulle bruke glassfiber vått-i-vått men han nesten lo og sa at "proffer" jo limer papirremser... Jeg ser nå hvor proft det ble...
Mvh,
Anders
Nå når jeg har malt, viser det seg at papirremser de har brukt løsner på enkelte steder under sparkelen, og når malingen har tørket trekker de seg ikke sammen igjen...
Å få dem hit igjen er ikke et alternativ fordi jeg allerede har kastet dem ut og ikke betalt for jobben som var feilaktig utført (som inkluderer takene).
Nå gjelder det to innertak, ett på ca. 12 kvm og ett på 24 kvm. Begge har enkelte steder der remsen løsner. På noen steder er det bare korte "bølger", mens på andre steder er det snakk om en meter.
Spørsmålet er da om det holder å skjære opp og legge ny remse (glassfiber i sparkel) der det har løsnet. Det burde vel sitte fast der det ikke allerede har løsnet etter to lag maling, ikke sant? Jeg må vel male en gang til over alt antar jeg for å ikke få flekker...
Forstår ikke greia med å lime papirremser med tapetlim... Jeg påpekte det for byggmesteren som var her at jeg synes han skulle bruke glassfiber vått-i-vått men han nesten lo og sa at "proffer" jo limer papirremser... Jeg ser nå hvor proft det ble...
Mvh,
Anders
Det er papp som gjelder, men man må gjøre det riktig. Glassfiber sprekker.
Tynt lag skivspackel som man fester pappen i, så lar man det tørke ordentlig så sitter det og ingen sprekker. Så sparkler man over med bredspackel.
I ditt tilfelle kan det være best å dra ned remsene og slipe ut sparkelen og gjøre jobben om igjen.
Tynt lag skivspackel som man fester pappen i, så lar man det tørke ordentlig så sitter det og ingen sprekker. Så sparkler man over med bredspackel.
I ditt tilfelle kan det være best å dra ned remsene og slipe ut sparkelen og gjøre jobben om igjen.
Lime fast pappen med tapetklister fungerer garantert, men det er ikke noe malere gjør (tar antageligvis for lang tid). Jeg har flere malere i slekten, og når de har vært og sparklet hos meg, legger de først i sparkel, trykker deretter på remsen, og legger så mer sparkel oppå. Så får alt tørke, deretter sparkles det 2 ganger til. Alle stedene i huset hvor de har remset ser det helt perfekt ut, de 2 stedene hvor jeg har gjort det, har det sluppet. Det er en kunst å sparkle remser!
Jeg har alltid brukt glassfiber nett selv og aldri har jeg fått sprekker i det...
Jeg skar opp et par av "ryggene" med en tapetkniv og så var det bare å fortsette å pille under papirstripen så falt både sparkel og maling av. Etter en stund sitter stripen som fjell så jeg tror jeg lar de stedene være og bare skjærer opp der det allerede har løsnet...
Takk for forslagene!
Mvh,
Anders
Jeg skar opp et par av "ryggene" med en tapetkniv og så var det bare å fortsette å pille under papirstripen så falt både sparkel og maling av. Etter en stund sitter stripen som fjell så jeg tror jeg lar de stedene være og bare skjærer opp der det allerede har løsnet...
Takk for forslagene!
Mvh,
Anders
Man bruker såkalt "skivspackel" til remsene - I alle fall ifølge de to malerne jeg snakket med forrige uke! Den som spør får vite sannelig!
http://www.nyfargbutik.se/se/art/skivspackel-10liter.php
http://www.nyfargbutik.se/se/art/skivspackel-10liter.php
Men det fungerer også med vanlig sparkel, men pleier å unngå den fineste og velger en litt grovere til første runden, har aldri mislyktes med ekte papirremser. Først legger man et lag som er smalere enn nedfasningen i plateskjøten og glatter det ut i midten med en sparkelspade som er bredere enn remsen, men smalere enn nedfasningen, dvs man skal ikke fylle hele nedfasningen i dette momentet. Her legger man i papirremsen og sørger for å dra den fast med en sparkelspade. Det er viktig at man legger papirremsen på en glatt overflate uten luftbobler under. Rett etter legger man på ytterligere sparkel som dekker hele nedfasningen og drar av overflaten slik at den blir jevn med gipsplatene. Man skal gjøre sparkling i "bestemte" moment og ikke holde på og småkladde og prøve å få det perfekt, for det fikser man senere i andre sparkling. Har hatt problemer ved en anledning da jeg kjøpte en papirremse av budsjettmodell som manglet de små, men akk viktige hullene i remsen. Hvis man holder opp remsen mot en lampe skal dere se de små knappenålshullene. Lykke til.
Jeg har brukt en spesiell sparkel, Byggmax Lätt hand.Snailman skrev:
Men hva jeg har hørt så kan det funke med Beckers LH også.
Remsen er papirremse kjøpt på Bauhaus. Jeg har ikke sett at den har noen hull. Men jeg har ikke gransket den nøye og lett etter slike.
Jeg arbeider hele tiden med to sparkelspader, en litt bredere enn forsinkelsen og en enda litt bredere.
Ingen problemer med å "forsenke" sparkelen i forsinkelsen, man holder bare spaden i 30-45° vinkel med passe trykk.
Og så gjør jeg som beskrevet i innlegg #8-#10
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/202392-pappremsor-slapper-och-bubblar-sig.html
Ja, der ser man... Gjør om og gjør rett... Nå har jeg jo problemet at det er visse biter bare, noen kortere, andre lengre der remsen har løsnet så fordypningen i gipsplaten er delvis allerede fylt. Det som kommer løs er akkurat så bredt som remsen (noen ganger litt mer) men å få pappremsen riktig på plass blir nok veldig krevende...
Jeg tror likevel at jeg kjører etter min gamle devis; jeg skjærer bort så mye det går, legger i litt sparkel, fester glassfiber remse i det våte sparklet og legger på et lag til på vått-i-vått...
Så får jeg jevne ut med en andre sparkelrunde og så slipe, male...
Jeg testet å male en flekk i går og nå synes ingen flekk der så jeg ser ut til å slippe å male om hele taket i hvert fall!
Neste gang blir det (kanskje) pappremse da...
Mvh,
Anders
Jeg tror likevel at jeg kjører etter min gamle devis; jeg skjærer bort så mye det går, legger i litt sparkel, fester glassfiber remse i det våte sparklet og legger på et lag til på vått-i-vått...
Så får jeg jevne ut med en andre sparkelrunde og så slipe, male...
Jeg testet å male en flekk i går og nå synes ingen flekk der så jeg ser ut til å slippe å male om hele taket i hvert fall!
Neste gang blir det (kanskje) pappremse da...
Mvh,
Anders
dette har blitt diskutert mange ganger på forumet og en konklusjon fra det er at
1. Å lime papirstrimlene med våtromsklister er en etablert metode som er enkel å utføre for oss amatører og umulig å mislykkes med.
2. Limte strimler på denne måten virker ikke å skape flere sprekker enn andre alternativer så det er ingen grunn til å prøve å sparkle inn strimlene vått i vått i sparkel.
Men hver og en gjør jo selvfølgelig som den vil.
1. Å lime papirstrimlene med våtromsklister er en etablert metode som er enkel å utføre for oss amatører og umulig å mislykkes med.
2. Limte strimler på denne måten virker ikke å skape flere sprekker enn andre alternativer så det er ingen grunn til å prøve å sparkle inn strimlene vått i vått i sparkel.
Men hver og en gjør jo selvfølgelig som den vil.
Det fungerer bra i de fleste tilfeller når det gjelder vegger om man synes det er kronglete å sparkle inn.MathiasS skrev:dette har vært diskutert mange ganger på forumet og en konklusjon fra det er at
1. Å lime papirremsene med våtromsklister er en etablert metode som er enkel å utføre for oss amatører og umulig å mislykkes med.
2. Limte remser på denne måten ser ikke ut til å skape flere sprekker enn andre alternativer, så det er ingen grunn til å forsøke å sparkle inn remsene vått i vått i sparkel.
Men hver og en gjør selvfølgelig som de vil.
Det man går glipp av er at man mister armeringseffekten ved eventuell skjærkraft og eldre hus hvor man ikke vil endre stenderverket. Hus med stabilt stenderverk og vanligvis doble platelag, OSB+gips, har knapt disse problemene selv om man kun maler. Og tapetserer man så er den ubetydelig.
Derimot i tak ville jeg anbefalt å gjøre bryet med å sparkle inn remsen, spesielt om man har en overetasje.
Sist redigert:
Jeg føler meg tvilende til at man mister så mye "armeringseffekt". Magefølelsen sier at skjøten blir omtrent like sterk som resten av gipsplaten.
Jeg bor i et gammelt hus som i tillegg har blitt fylt på med mye nytt treverk. Altså, dårligst tenkelige forutsetninger. Jeg ser ingen problemer med disse remsene noe sted. Det har fungert 100%ig.
Jeg bor i et gammelt hus som i tillegg har blitt fylt på med mye nytt treverk. Altså, dårligst tenkelige forutsetninger. Jeg ser ingen problemer med disse remsene noe sted. Det har fungert 100%ig.