D
Jeg har revet ned himlingen (gips) i en hytte med flatt tak bygget i 74. Over himlingen sitter det papp. Jeg opplever pappen som tynnere enn takpapp men tykkere enn dagens vindtetting (AC 350). Pappen er svart og av tjærekarakter.

Huset var tidligere passivt ventilert med innblås i rommene og passivt utblås i baderom/pipe osv. Jeg kommer til å sette en mekanisk vifte som går 24/7 i baderommet.

Jeg har delvis revet ned pappen for å legge om strøm, nettverk mm.

Trenger taket å ha noe papp, dvs trenger jeg sette opp ny papp?

D
Slik ser pappen ut som sitter i dag:

Tak med synlige treplanker, kabelrør og en svart papplateremse.

D Derbyboy skrev:
Behöver taket ha någon papp, dvs behöver jag sätta upp ny papp?
Om det er permanent oppvarmet, ja. Du må forsøke å vurdere mengden asfalt i pappen, og bruke noe tilsvarende. AC 350 har 350 g/kvm, en underlagspapp fra den tiden 1200 g/kvm.

D
Takk Justus.

er pappen til for at fukten fra dusj, matlaging, utånding mm ikke skal vandre ut i isoleringen? Eller har jeg misforstått pappens funksjon.

Pappen var den tidens dampsperre.

D
Men hvorfor ikke sette dagens dampsperre da, dvs plast?

Det kan du gjøre hvis du gjør det konsekvent overalt og sørger for at det blir tett.

Hvilke rom pusser du opp? Oftest gjør man ingenting i gamle hus med mindre det er et bad. Samt. Hva slags isolasjon og tykkelse har du på loftet?

D
J justusandersson skrev:
Det kan du gjøre om du gjør det konsekvent over alt og sørger for at det blir tett.
Når huset ble bygget ble taket laget i ett stykke og så ble innvendige vegger bygget, dvs papp og gipsplater går over innvendige vegger og inn i beste rom. Jeg skal ikke rive de innvendige veggene men trolig gipsplatene i alle rom. Jeg kommer ikke til å få det riktig. Hver skrue som jeg bruker for å sette opp taklistene kommer til å punktere eventuell papp eller plast i taket.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvilke rom renoverer du? Ofte gjør man ingenting med gamle hus hvis det ikke er bad. Samt. Hva slags isolasjon og tykkelse har du på loftet?

Jeg renoverer hele huset. Men siden innerveggene ikke rives, blir både den gamle pappen og gipsen liggende akkurat der.

Isolasjonen i taket er glassull, og tykkelsen er omtrent 20 cm.

Jeg gjorde lignende renovering da huset hadde samme forutsetninger bortsett fra papp i taket fra før. Jeg satte ingen ekstra dampsperre i det hele tatt bortsett fra plast i taket på badet.

Skulle ikke sette plast du får det ikke tett og da risikerer all fuktig luft å gå opp på et sted og kondensere mellom plast og neste lag,
Ser jo ut til å ha funket kjempebra med papp.

D
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.