P
Hei,

Jeg har stadig problemer med råtnende kledning på huset mitt. Huset er laftet med kledning direkte utenpå, noe som betyr at det ikke finnes noen luftspalte. Når jeg nå bytter kledning oppdager jeg at pappen imellom er angrepet av sopp og fukt på begge sider. Bør det være papp her? Huset er malt med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsak? Er det mulig at huset ikke kan "puste" tilstrekkelig? Jeg tar imot alle tips og svar med takk.

Med vennlig hilsen,
Per Alexandersson

• Fasade av et hvitmalt trehus med en synlig skadet del på veggen, muligens på grunn av fukt eller råte, under en blå himmel.
  • En hånd holder en bit råttent treverk med svarte flekker og misfarging, sannsynligvis angrepet av sopp eller fukt.
  • Råtten trepanel med synlige tegn på sopp og fuktskader, avslørt under avflaket maling på et tømmerhus med direkte påført kledning.
  • Skadet huspanel med råte under hvitmalt kledning, viser sopp- og fuktskader på svart papp og treverk.
  • Treplanke med tegn på mugg og fuktskader, synlig lys og mørkere områder, sannsynligvis fra et byggemateriale, oppdaget under renovering.
Slutt med plastmaling, velg linoljemaling eller slamfärg om det fortsatt skal være malt.

• Liker
Pirahya2
  • Laddar…
P
P Pirahya2 skrev:
Hei,

Jeg har stadig problemer med råtnende kledning på huset mitt. Huset er laftet med kledning direkte utenpå, noe som betyr at det ikke finnes noen luftspalte. Når jeg nå bytter kledning oppdager jeg at pappen imellom er angrepet av sopp og fukt på begge sider. Bør det være papp her? Huset er malt med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsak? Er det mulig at huset ikke kan "puste" tilstrekkelig? Jeg tar takknemlig imot alle tips og svar.

Med vennlig hilsen,
Per Alexandersson
Ja forhydringspapp er den eldre varianten av vindsperre som man skal ha bak trepanelet..
Det ser litt rart ut i skjøten mellom liggende panel og list/kraftsidelist hvordan er det gjort?
Du trenger å gjøre om den høye fasaden hvis du vil ha det problemfritt og skape en luftspalte bak panelet..
Reparerer du lokalt så vil samme problemet oppstå igjen..

• Liker
Pirahya2
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Slutt med plastmaling, velg linoljemaling eller slamfarge om det fortsatt skal være malt.
Det har vært min tanke lenge, men har blitt overtalt av malerfirmaer. Man hadde jo håpet at de vet hva som er best.

P Pirahya2 skrev:
Det har vært min tanke siden lenge, men har blitt overtalt av malerfirmaer. Man hadde jo håpet at de vet hva som er best.
Maler firmaer vet fremfor alt hva som er best for firmaet; å selge en dyr maling som må byttes ofte er nok mest lønnsomt for dem.

P
F fribygg skrev:
Malerfirmaer vet først og fremst hva som er best for firmaet, å selge en dyr maling som må byttes ofte er nok mest lønnsomt for dem.
Lettlurt som vanlig 😢

P Pirahya2 skrev:
Lettlurt som vanlig 😢
Troligvis er den mer moderne fargen også bedre for yrkesmalerens helse.

P
Rejäl skrev:
Ja forhydringspapp er den eldre varianten av vindsperre som man skal ha bak trepanelet..
Det ser litt rart ut i skjøten mellom liggende panel og foder/knutebrett, hvordan er det gjort?
Du trenger å gjøre om den høye fasaden om du vil ha det problemfritt og skape en luftspalte bak panelet..
Reparerer du lokalt så vil det samme problemet oppstå igjen..
Dette hjørnet i sørvendt retning ser ut til å ha vært et problemområde ganske lenge, allerede før jeg tok over huset i 2011. Det er tydelig at man har forsøkt med noen "kreative løsninger" – dessverre ikke av det bedre slaget.

For eksempel burde vannbrettet nederst gå rundt hjørnet, men det gjør det ikke. Foringsbrettet er dessuten skjøtet på typ verst tenkelige sted – midt i det mest utsatte området. Hele vannbrettet er dessuten kledd med metall. Jeg prøver å gjenopprette alt til originalutførelse.

Du nevnte tidligere at jeg kanskje trenger å gjøre om "den høye fasaden" – kan du utdype hva du mener med det, og hva det i så fall ville innebære? Takk på forhånd!

P
P Pirahya2 skrev:
Dette hjørnet i sørvendt plassering ser ut til å ha vært et problemområde ganske lenge, allerede før jeg overtok huset i 2011. Det er tydelig at noen har prøvd noen "kreative løsninger" – dessverre ikke av det bedre slaget.

For eksempel burde vannbrettet nederst gå rundt hjørnet, men det gjør det ikke. Foringsbrettet er dessuten skjøtet på typ verst mulige sted – midt i det mest utsatte området. Hele vannbrettet er dessuten kledd med blikk. Jeg prøver å gjenopprette alt til originalutførelse.

Du nevnte tidligere at jeg kanskje trenger å gjøre om "den høye fasaden" – kan du utdype hva du mener med det, og hva det i så fall ville innebære? Takk på forhånd!
Ja, langsiktig så vil jo problemet ditt være tilbakevendende om du ikke gjør noe med saken..
Du trenger en luftspalte mellom laftestokken og panelet slik at luften kan sirkulere bak panelet..

• Liker
Pirahya2
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.