Jeg gruer meg for å legge remse over kortskarvene fordi jeg er redd for at det blir for mye bulk som kommer til å synes i lyset. (Har aldri gjort dette før) Kortskarvene er jo skrudd OG ligger allerede på en eksisterende gipsplate som ikke har skjøt under. Hvor stor er risikoen for at det sprekker...?
Har satt dobbeltgips overalt da det var for mye tapet og skitt på den gamle. Den var dessuten spikret (takplater hang) så skruing ville uansett bli gjort. Kortskjøt gjelder hovedsakelig tak, men også noen vegger der bjelkene sitter på feil avstand slik at falsen ikke kunne beholdes. Dog ligger som sagt alle disse skjøtene uten fals på bjelke med underliggende gips uten skjøt (omlappet).
I falsene legges det selvfølgelig papirremse, men jeg unngår gjerne kortsider og vegger der platene er kuttet og falsen ikke finnes.
OM noe sprekker. Hvor lang tid kan det ta i så fall? For de sporene som er fylt i holder seg bra. Etter noen uker.
Huset er
Fra 65 og har allerede satt seg hva det skal.
Hilfe Bitte!
Har satt dobbeltgips overalt da det var for mye tapet og skitt på den gamle. Den var dessuten spikret (takplater hang) så skruing ville uansett bli gjort. Kortskjøt gjelder hovedsakelig tak, men også noen vegger der bjelkene sitter på feil avstand slik at falsen ikke kunne beholdes. Dog ligger som sagt alle disse skjøtene uten fals på bjelke med underliggende gips uten skjøt (omlappet).
I falsene legges det selvfølgelig papirremse, men jeg unngår gjerne kortsider og vegger der platene er kuttet og falsen ikke finnes.
OM noe sprekker. Hvor lang tid kan det ta i så fall? For de sporene som er fylt i holder seg bra. Etter noen uker.
Huset er
Fra 65 og har allerede satt seg hva det skal.
Hilfe Bitte!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 430 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.430 innlegg
Blir det en bulk så har du ikke slipt og sparklet nok.
Nå er det riktignok ikke jeg som gjør sånt hjemme siden jeg bor med en som jobbet i sine unge dager som maler, men det sparkles, limes og slipes 2 om ikke 3 ganger før det males. Men kortskarvene og de uten fals får remser.
Og det er ubetinget hva som er bak
Nå er det riktignok ikke jeg som gjør sånt hjemme siden jeg bor med en som jobbet i sine unge dager som maler, men det sparkles, limes og slipes 2 om ikke 3 ganger før det males. Men kortskarvene og de uten fals får remser.
Og det er ubetinget hva som er bak
Slipe og sparkle noen ganger er ikke noe problem. Det er bekymringen for å få det bra, remsen må jo dekkes men ikke mer. Men i min verden burde det bygge iallfall 2-3 mm. Men du mener at OM man gjør det riktig så skal man ikke kunne se det likevel?P PappasHammare skrev:
Det blir alltid en utbygging/bule når man sparkler kortskjøt. Du må bare sørge for å sparkle veldig langt ut fra skjøten der du vet at lyset kommer til å gli.
Bruk også en mattere farge i taket når du har gipstak, så synes ujevnheter mindre.
Bruk også en mattere farge i taket når du har gipstak, så synes ujevnheter mindre.
I mine innertak satte jeg pappremse på kortskjøtene. Men jeg satte dem ikke i sparkel, jeg brukte våtromslim i stedet. Sparklet+pusset en gang, limte remse deretter sparkel+pusse x2 eller 3. Avslutningsvis leide jeg en maler for å sette opp microlit/renoveringstapet i taket. Resultatet ble superbra men alt henger på forarbeidet. I et rom med litt høyere tak leide jeg en annen maler som ikke var like nøye på sparkel+pusse. Det resulterte i at min tapetserer-maler måtte forbedre. Synes du at det ser dårlig ut etter ett lag maling, kan du jo alltid sparkle litt mer før du fortsetter med maleriet 
Jo, takfargen blir matt så derD DaDolly skrev:
Er vi på banen. Det er vel bare å dra ut sparkelen tilstrekkelig. Får vel prøve meg fram i et soverom der det kanskje merkes minst. Gjør det noe at remsen vises (forutsatt at den sitter såklart)
Yes. Limer remsen for jeg fikk ikke til det med sparklet. Og enda verre da på kortskjøtene….B Bluppidupp skrev:I mine innertak satte jeg papirrems på kortskjøtene. Dog satte jeg dem ikke i sparkel men brukte våtromslim i stedet. Sparklet+pusset en gang, limte remse deretter sparkel+pusse x2 eller 3. Avslutningsvis hyret jeg en maler for å sette opp microlit/renoveringstapet i taket. Resultatet ble superbra men alt henger på forarbeidet. I et rom med litt høyere i taket hyret jeg en annen maler som ikke var like nøye med sparkel+pusse. Det resulterte i at min tapetserings-maler måtte fikse det litt.
Synes du at det ser dårlig ut etter ett lag maling, kan du jo alltid sparkle litt mer før du fortsetter med malingen![]()
Remsen sitter så jeg antar at sparklet bare skal til for å gjøre det jevnt? (Har også forspaklet ned i skjøtene før limingen)
Ja sparkelen er jo dels det som limer fast den og deretter jevner til alt. Har du limt fast remsen så er resterende sparkel mest estetisk.
Vanlig medium sparkel er ofte litt for tørt å legge remse i. Spesielt i tak er det vanskeligere å sparkle.
Jeg bruker J-spackel til skjøter. Den tror jeg inneholder mer lim og er mer klebrig.
Vanlig medium sparkel er ofte litt for tørt å legge remse i. Spesielt i tak er det vanskeligere å sparkle.
Jeg bruker J-spackel til skjøter. Den tror jeg inneholder mer lim og er mer klebrig.
Ja. Har også sett at det fantes annen sparkel for første omgang som klebet mer. Men nå har jeg limt et rom både tak og vegg og det var ganske krevende med limet i taket så sparkle på remse hadde jeg ikke klart på en god måte.D DaDolly skrev:Ja sparkelen er jo dels det som limer fast den og som deretter jevner til alt. Har du limt fast remsen så er resterende sparkel mest estetisk.
Vanlig medium sparkel er ofte litt for tørr å legge remse i. Spesielt i tak er det vanskeligere å sparkle.
Jeg bruker J-sparkel til skjøter. Den tror jeg inneholder mer lim og er mer klebrig.
C Cerb skrev:
Bra. Da får det bli så. Hadde angret meg om jeg tok en snarvei som ikke ble bra. Får øve øve og øve litt til.
Jeg holder på å bygge om hus fra 1934.
Jeg pleier å gå over som vanlig.
Jeg bygger jo til meg selv.
Jeg limer skjøtene på gipsplater (før man trykker dem sammen), før sparkel tar jeg litt latex i skjøten (før sparkel, remse, sparkel første lag). Ja jeg vet, litt overdrevet.
Men hva jeg denne gangen gjorde feil.
Jeg undervurderte luftfuktigheten og varmen.
Sparkelen rakk ikke å tørke, ikke malingen heller. En gang har nå tatt typisk 2 helger å ferdigstille.
Remser finnes overalt (papir), men det hjelper ikke mot sprekkene om sparkelen ikke har tørket. Om sommeren tar jeg tid nå mere.
Jeg pleier å gå over som vanlig.
Jeg bygger jo til meg selv.
Jeg limer skjøtene på gipsplater (før man trykker dem sammen), før sparkel tar jeg litt latex i skjøten (før sparkel, remse, sparkel første lag). Ja jeg vet, litt overdrevet.
Men hva jeg denne gangen gjorde feil.
Jeg undervurderte luftfuktigheten og varmen.
Sparkelen rakk ikke å tørke, ikke malingen heller. En gang har nå tatt typisk 2 helger å ferdigstille.
Remser finnes overalt (papir), men det hjelper ikke mot sprekkene om sparkelen ikke har tørket. Om sommeren tar jeg tid nå mere.
Klikk her for å svare