Vi har holdt på i to år og renovert vårt kjøkken. I morgen skal den siste listen på plass, og i dag oppdaget vi at en lokaflaske har sprukket i korken og lekket væske, så den ene av våre to kompletterte kjøkkenskap fra Ikea har svulmet. Hva gjøre? Kan vi gjøre noe eller bare ta ned og kjøpe nytt??
OBS! Om det er risiko for at fukt kan forekomme på sponplaten må man beskytte den på en eller annen måte.
Det er vanskelig å se på bildet, men er det innsiden av skapet man ser? Når dere har montert det nye skapet kan dere med fordel legge inn et "skapunderlag" (eller hva de kalles). Dvs. en matte som beskytter den underliggende platen fra fukt.
M.a.o. en matte lik den som dere (forhåpentligvis) har montert i vaskeskap.
Sikkert sant at man bør, men jeg har ingen vane med å ha slikt vern i kjøkkenskapene om en brus skulle eksplodere. Ser ikke at det hadde hjulpet heller siden matten jo tar slutt et sted og det har rent ut over kantene og der skadet treverket.
Ja, det er jo bare å bytte stammen. Det er jo ingen stor kostnad, så det trenger du ikke å få panikk for. Men tok det virkelig to år å renovere kjøkkenet? Det er jo verre enn mine sprukne tidsplaner..
Lordi> haha, ja dessverre... Men da tok jo 95% av arbeidet 5% av tiden... Og de fem jeg nettopp har gjort ferdig og montert opp og malt tok 95%, pluss å montere ned alt... Når vi tok bort det gamle overskapet var det limt i siden fordi det rett og slett ikke fantes noen vegg bak! (= bygge vegg, jevne ut, sette panel og male igjen, pluss at veggen den satt i bare var en tynn plate og sprakk (selvfølgelig hadde vi renovert den andre siden allerede...) så viser det seg at himlingen skiller med tre CM der vi skal ha opp skapene, og veggen bakover kanskje ikke tåler å bære skapene så de justeres fra taket med noen spesialskruegreier og kjøkkenskapene bygges om, noe som betyr at alt skal ned og opp igjen nå når det endelig er på plass. Dermed panikk og irritasjon! Jeg har ikke snekret siden sløyden (bortsett fra da jeg limte sammen tre kartonger til et skap for ti år siden) og var så glad for å endelig være ferdig med mitt ventilasjonsgitter og satt det opp.
riv bort det som har svulmet, og mal på den flekken med en sperrefarge så du binder flisen, sparkel deretter med plastic padding og mal deretter hele stokken... så er det nok enklest, og last ikke inn det tyngste du eier i det skapet på akkurat det punktet det er skadet!