Hei alle sammen.

Jeg kan trenge noen gode råd nå.

Mitt problem er som følger. Og her kommer først historien.

Når min far isolerte det som ble tv-rommet, så rammet han opp 3 av fire vegger. Den eneste han ikke gjorde var den bærende veggen som gikk midt i huset.

Øvrige vegger ble da stenderverk, isolasjon, fuktsperre og sponplater. Taket ble imidlertid lagt først med tretex-plater. Taket ble da slik at man festet fuktsperren i noe som lignet på trebjelker, deretter isolasjon ovenfra og til slutt loftsgulv.

Noen år senere ble tretexen revet ned og panel ble spikret opp. Imidlertid kunne man da ikke fjerne tretexen som stakk inn over de rammede veggene. Så man valgte å legge panelet i kant med veggen.

For å gjøre det hele litt verre, ble en skorstein revet 5 år senere, hvilket innebar at det ble et hull i takpanelet. På dette tidspunktet hadde loftet ovenfor blitt innredet og således blitt oppvarmet, samt at den siste veggen ble rammet opp med sponplater.

Vi kommer nå til nåtiden, nemlig den forrige helgen. Panelet skulle byttes ut. Dette innebar at vi måtte sage av panelet langs med den siste rammede veggen. Dette innebærer at det sitter igjen ca. 80 mm lange biter panel over veggen.

Og det er her mine betenkeligheter begynner, for når vi sagde av panelet så gikk vi igjennom fuktsperren også. Denne veggen skiller vaskerommet fra tv-rommet.

På den andre siden av rommet er det, for å gjøre det enda mer komplisert, et uoppvarmet krype-loft som strekker seg ca. 1 ½ meter inn fra ytterveggen.

Så hvordan gjør man nå?

Skal jeg forsøke å få ut de gjenstående panelbitene og så teipe over revnen i plasten
eller bare spikre opp panelet?

Kan man sette en ny fuktsperre utenpå den som allerede sitter der, eller må jeg bytte ut den også?

Og hvordan får man fuktsperren tett siden jeg punkterer den når jeg setter opp panelet?

Det ble mye tekst men det er like greit å forsøke å få med så mye som mulig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.