Jeg skal sette opp noen få kvadratmeter 14 mm panel på uterommet. Til saken hører at jeg er ganske dårlig på å spikre og litt for gjerrig til å kjøpe en spikerpistol til dette relativt lille prosjektet. Kan man feste slik panel med terrasseskruer (eller annen skrue)? Finnes det noen grunn til å ikke velge skruer?
 
Mikael_L
Velg en bra skrue som ikke sprekker treverket, noe selvforsenkende og ikke altfor grov. Eventuelt noe såpass avansert som disse https://www.grabber.se/guider/panel-list/

edit: Men denne synes jeg føles bedre for tre-til-tre hvis det gjelder typ fasadepanel ... https://www.gunnebofastening.se/nyhetsarkiv/panelskruv/

Og så velger du riktig for innen-/utendørs-bruk.

edit2: Skruer for denne typen bruk diskuteres også her https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-skruv-till-panel.217615/ Grabber får blandede omtaler, fra totalt verdiløst og oppover. Men det virker som det mest er skruehodet som skal være dårlig, men hvis man ser på hjemmesiden deres så skriver de at det er T20 bits, så de har kanskje endret.
 
Sist redigert:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Velg en bra skrue som ikke sprekker treverket, noe selvforsenkende og ikke altfor grov.
Evt noe såpass avansert som disse
[lenke]

edit:
Men denne synes jeg føles bedre for tre-tre hvis det gjelder typ fasadepanel ...
[lenke]

Og så velger du riktig for inne/ute-bruk.
Takk! Hva betyr "övergänga" og hva er det bra for?
 
C crillux skrev:
Jeg skal sette opp noen få kvadratmeter 14 mm panel på uterommet. Til saken hører at jeg er ganske dårlig på å spikre og litt for gnien til å kjøpe en spikerpistol til dette relativt lille prosjektet. Kan man sette opp slik panel med terrassebordskrue (eller annen skrue)? Finnes det noen grunn til å ikke velge skrue?
Jeg har skrudd terrassen med disse.
Men oppdaget også at de var veldig fine til å skru panel med utendørs.
Drar veldig bra og har et veldig lite hode.
https://www.byggmax.se/trallskruv-dold-p24490
 
Mikael_L
C crillux skrev:
Takk! Hva betyr "övergänga" og hva er det bra for?
Jeg har faktisk ikke peiling.
Men jeg kan jo tenke på hvordan det skal fungere.
Den andre gjengen nærmest skruehodet burde jo være "övergängan".
Og den kan man jo se at har noe tettere gjengestigning enn hovedgjengen (gjelder alle hittil tre lenkede skruer i tråden).
Så når den gjengen går inn i planken, vil den mate litt langsommere i materialet og dermed vil bordet som skrus bevege seg mot bjelken.
Så øker det jo også motstandskraften, så det blir mindre risiko for at gjengene blir ødelagt nede i bjelken når skruehodet skal forsenkes, spesielt risikabelt når panelbordet har en kvist eller noe annet hardt nær der man skrur.
 
  • Liker
crillux
  • Laddar…
Skrudd panel er vel blant det styggeste som finnes.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.