Holder på med en liten nett og jevn ombygging og tilbygging av ca 200m2 på vårt hus.

Bl.a. har vi bygd inn carporten og på den måten flyttet ut inngangen, så vi har fått en større entrehall som ønskes velkommen av en stor dør + doble sidevinduer. Ved siden av disse sidevinduene er det ca 1,2m bredt og 2,2m høyt på hver side som skal ramme inn den kommende storslåtte ;) entreen...
Kona har fått si sitt, og da vi har dør + sidevinduer i TEAK, vil hun ha teak rundt døren for å tydelig markere entreen (resten av huset er dekket av hvit mexitegl / stående hvit panel).

Mitt spørsmål er som følger:
Finner ikke mange steder hvor man kan lese om at noen har brukt TEAK som fasadepanel, det er mest sedertre (og kanskje da først og fremst rød sedertre(?)
Hvordan forholder fargeskifting seg mellom teak kontra sedertre (merker man noen større forskjell?)
Noen som har noen erfaringer?!?

Vet at teaken er dyr, men kan en fargeforskjell mellom sedertre & teak være stor, så kanskje føles det mer motiverende?!?

Takknemlig for svar // Calle

Jeg vil påstå at det er stor forskjell i farge på teak og seder. Det billigste er jo å male eller lasere annet treverk i teakfarge. Å kjøpe teak i dag er ikke lett da det er importforbud innen EU. Du må finne noen som fortsatt har det på lager. Hva prisen ligger på i dag vet jeg ikke, men trolig over 40000 kr/kbm + moms.

Har en tilbygging i teak og kobber fra 1963, med årene har den blitt skikkelig mørk, nesten svart. Kan tenke meg at den gamle oljen oksiderer

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.