Skal sette perlespont i et soverom der det nå er oppspent papp med trepanel under. Rommet er 3,7 m bredt og tenkte kjøpe perlesponten i den lengden så jeg skulle slippe skjøter. Men vel på trelastlageret så var den nærmeste lengden 4 m men da det var endespont på panelen så kjøpte jeg i stedet kortere lengder da jeg tenkte at endespont skulle bli en pen skjøt likevel og på den måten skulle det også bli mindre svinn.
Men nå i ettertid så begynner jeg å fundere på om jeg gjorde feil for endesponten burde jo ikke bli så mye penere i skjøtene enn bord uten endespont som man kapper rett av. Når man skjøter uten spont så har jeg lært meg å gjære endene i 45 graders vinkel for da blir det ingen glippe i skjøten når virket tørker. Men som sagt med spont så burde det vel bli likt som å kappe et ospontet bord rett av?
Håper dere skjønner hva jeg mener for det føles som om jeg har rotet det litt til nå.
Men hovedspørsmålet er om jeg burde returnere det virket jeg har kjøpt og kjøpe den i 4 m lengder i stedet og da få et tak uten skjøter eller blir det en pen skjøt med perlespont med endespont?

Går det så nært at det blir bare 0,3 m/panel så bytt slik at du får skjøtfritt og fint tak

Jeg ville også bytte. Skal du ha taklister, så skjules jo eventuell endesvelling på hel-lengdene under listene dessuten.

Det får bli så, drar og bytter i morgen.

Ett spørsmål til.
Hvordan og hvor spikrer man? Skjult eller synlig?
Og det er spikring med hammer som gjelder.

Spik skjult med dykkert, 45 grader inn rett ovenfor fjæren...eller ja, nedenfor blir det jo når det sitter oppe i taket.
Bruk spikdrivere siste biten for å ikke slå i stykker fjæren eller lage merker i kanten.

Jeg har akkurat satt en del perlestaff i taket.. kjøp skrueklips!!! mye enklere enn å stå med hammer over hodet og prøve å få det pent - unngå å slå på perlen og dra i siste biten med dor osv..

Jeg og fatter'n satte 15kvm på ca 1t (hele lengder på 3,6m kappet til 3,5m)
Skrueklips finnes på K-rauta!

Jeg antar at det er slike http://www.gapro.se/uploads/files68.pdf , (man må bla ned litt på siden) ?
Ser jo virkelig smidig ut. Skal sjekke om de finnes å kjøpe i nærheten for jeg har 12mil til nærmeste K-Rauta.

Hittar inga clips i nærheten så det blir til å spikre med dykkert.

Farzan skrev:
Spikre skjult med dykkert, 45 grader inn rett ovenfor fjæren...eller ja, nedenfor blir det jo når det sitter oppe i taket. Bruk spikerdriver siste biten for å ikke slå i stykker fjæren eller lage merker i kanten.
Fjæren, er det "flærpen" ved siden av selve perlen?
Når man begynner så setter man altså første planken med noten mot veggen og fjæren ut?

Når du beskrev rommet som 3,7m bredt tolket jeg det som at du skal sette perlestaffene på tvers? Er det ikke vanlig å sette dem på langs med tanke på lysinnslipp osv. ingen ekspert på noen måte, bare en tanke da jeg selv er i gang med et lignende prosjekt:-).

tobbe72 skrev:
Når du beskrev rommet som 3,7m bredt tolket jeg det som at du skal sette perlestaff på tvers?
Er det ikke vanlig å sette på langs med tanke på lysinnslipp osv. Ingen ekspert på noen måte, bare en fundering da jeg selv er i gang med et tilsvarende prosjekt :-).
Jo, fra døren sett så blir perlestaffen å ligge på tvers, men da gulvplankene ligger den veien så hadde jeg ikke noe valg syntes jeg.

Tomas J skrev:
Hittar inga clips i nærheten så det blir til å spikre med dykkert.

Fjæren, er det "flærpen" ved siden av selve perlen?
Når man begynner så setter man altså den første planken med noten mot veggen og fjæren utover?
Ja, "flærpen" som passer i sporet som kalles not.
Svaret på det andre spørsmålet er ja. Første planke fester du selvfølgelig på notsiden også. Spikre synlig såpass langt ut mot kanten at taklisten kommer til å skjule det.

Farzan skrev:
Ja, "flappen" som passer i sporet som kalles not.
Svaret på det andre spørsmålet er ja. Den første planken fester du selvfølgelig på notsiden også. Spiker synlig såpass langt ut mot kanten at taklisten kommer til å dekke det.
Ok, da er jeg med på det.
Angående spikringen, man setter altså spikeren der "perlen" slutter og går over i not?

John J skrev:
[lenke]
Perfekt, lettere å se på et bilde hvordan det skal være
og det var slik jeg hadde oppfattet det hele, men jeg forvekslet begrepene litt i innlegget mitt. Jeg skrev at spikeren skulle mellom perlen og noten, men jeg mente FJÆREN!
Ok, men da er det bare å begynne å spikre, men kom på et spørsmål til.
Hvor tett skal man spikre?

J
Tomas J skrev:
Perfekt, lettere å se på et bilde hvordan det skal være
og det var slik jeg hadde oppfattet det hele men jeg blandet sammen begrepene litt i innlegget mitt. Jeg skrev at spikeren skulle mellom pärlan og noten men jeg mente FJÆREN!
Ok, men da er det bare å begynne å spikre men kom på et spørsmål til.
Hvor tett skal man spikre?
På hver regel eller cirka 500 -600 mm mellom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.