Hmmm... det er altså isolerte betongformer man kjøper? Virker veldig smidig! På noen måte virker det litt -FOR- bra for å være sant eller hva synes dere?

Noen som vet mer om dette byggsystemet? Synes pressemeldingen puster litt for mye "advarsel om piratprodukter" men det er kanskje bare jeg som reagerer på dette?!

Vennlig hilsen Stefan :)

Jeg har snakket med Pål Ross som er arkitekt og bruker det byggsystemet og de synes det er enormt bra. Nå er de jo riktignok partiske, men de bygger også med andre systemer så det må vel være noen fordeler. Jeg har også forsøkt å få tak i info fra Finland, men det virker som de ikke snakker svensk ;D

Systemet er en form i eps som man deretter legger ned armering i og heller i betong = stabilt og ferdigisolert. Blokkene er 300 mm dype + ev. ytter- og innerbekledning. Jeg fikk ingen priser på selve byggeblokkene, bare deres arkitektkostnader (dyrt som bare det)

Yo!

Ok. EPS er en type plast, ikke sant? Er det et hardt materiale? Det står jo også at det isolerer bra så da burde en form for isolasjon ligge på formens innside eller?

Lurer på om man netter direkte på formen for å deretter pusse, eller om man pusser direkte ???

Veldig spennende uansett! yo gi en lyd om du får noen prisinformasjon, OK?

Mvh Stefan :)

PS naboene i øst snakker kanskje engelsk?! DS

Hvis jeg har forstått det hele riktig er det en form som deretter fylles med betong og armering. Den kan festes direkte mot fjell gjennom nagler. Det er også mulig å støpe når det er ned mot -25 grader ved at isoleringen hindrer betongen fra å fryse (antagelig er betongen da oppvarmet fra fabrikk). U-verdien er flott 0,18 W/kvm. Jeg skal sende en ny e-post til Finland, nå på engelsk så kanskje man får mer info ;D

Spørsmålet er bare hvem som selger det foruten Pål Ross. Han ville ha for et hus mellom 150-250 kvm 204.000 for idé + skisser, deretter ytterligere 236.000 for å prosjektere hele bygget. Det koster å være på topp.

Jeg har også forsøkt å komme i kontakt med dem via mail, men uten resultat. Mail returneres, "<sofixx@www.lailanet.fi>: maildir delivery failed: error writing message: Disk quota exceeded"

Morsom måte å drive virksomhet på.

Jo, jeg blir også forstyrret av "advarselen for privatprodukter"
Jeg tolker dette som at de har:
1) høye priser
2) Ingen konkurransefordeler med produktet sitt

Men jeg kan kanskje ta feil.

Mer info:

Det ser ut som Webvirke http://www.webvirke.com selger dette.
Jeg har ringt dem for prisopplysning og ytterligere info.
Kommer tilbake når jeg vet mer.

Litt prisinformasjon: (fra WebVirke)

Formelement: ca 80 kr/stk (inkl moms). 3 stk/m2
Det kreves 120 l betong/m2. + armering

Betongen skal ha gode flytegenskaper da du ikke kan vibrere bort luftbobler.

Hva koster betong/m3 ?

Dette ser ut til å være et interessant system å bruke for selvbyggere.

Hvorfor kan man ikke vibrere bort luftbobler? Det er vel bare å stikke ned vibratoren og kjøre. Man kan ikke gjøre det om hele veggen er reist men om man tar den i 1 meters høyder, fyller, vibrerer og så smekker på 1 meter til så burde det funke eller har jeg gått glipp av noe?

Man må nok ta hele veggen på en gang, betong fester ikke med full styrke på betong som allerede har herdet..

Det betyr i så fall at de nederste plastelementene får et utrolig høyt trykk på seg...lurer på om det kan stemme..?

Hørt om glidformer?

Ja, men jeg vet ikke hvordan det funker, fortell ???

Basic, sett ned formen på platen og begynn å støpe, etter hvert som du fortsetter drar du opp formen osv......
Polakkene til Höga kusten-broen er støpt på denne måten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.