16.036 lest ·
51 svar
16k lest
51 svar
Palikka byggesystem
Lind:
Ja det var et kjempebra spørsmål! Jeg har forsøkt å få litt oversikt over dette, men det virker vanskelig her på forumet.
Skulle gjerne hatt en ca pris per m2 på følgende:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (tysk Ytong): ?
Lettklinkerbetong med isolering (Leca): ?
Lettklinkerbetong prefab. helvegg (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Pre-fab betongelement (inkl. puss): ~1040kr/m2 (Sweli)
Mvh Stefan
Ja det var et kjempebra spørsmål! Jeg har forsøkt å få litt oversikt over dette, men det virker vanskelig her på forumet.
Skulle gjerne hatt en ca pris per m2 på følgende:
Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (tysk Ytong): ?
Lettklinkerbetong med isolering (Leca): ?
Lettklinkerbetong prefab. helvegg (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Pre-fab betongelement (inkl. puss): ~1040kr/m2 (Sweli)
Mvh Stefan
Hei igjen!
Spurte Webvirke om prisen 1200kr/m2 for Palikkas byggsystem og fikk følgende svar:
Nei Betong+Puts+armering koster 800 spenn!!
Prisen 1200kr/m2 er beregnet ifølge følgende:
kr/m2 ferdig vegg dette er 2002 års priser:
Betong 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puss 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Palikka 4,2 st per m2 ca 400 kr/m2
Den store utgiften ligger i pussen.
Så nå vet dere!
Mvh Stefan
Om min kalkulator fungerer som den skal så er husveggens kostnad på et 200 kvm hus i to etasjer uten gulvbjelkelag eller tak
4 * 10 * 6 * 650 = 156 Kkr for Palikka
4 * 10 * 6 * 550 = 132 Kkr for pussen
Det er ikke helt dumt
Stefan: kan du sjekke med webvirke hva de ser for seg for gulvbjelkelag, om de har et system som passer med Palikka
4 * 10 * 6 * 650 = 156 Kkr for Palikka
4 * 10 * 6 * 550 = 132 Kkr for pussen
Det er ikke helt dumt
Stefan: kan du sjekke med webvirke hva de ser for seg for gulvbjelkelag, om de har et system som passer med Palikka
La selv ut et spørsmål her i forumet for noen dager siden om et identisk byggesystem fra norske Sundolitt, kub byggesystem. De har en god beskrivelse på sin hjemmeside, www.sundolitt.se, hvordan man bygger samt lager uttak for vinduer mm.
Dere finner byggesystemet hvis dere søker på kub alternativt i produktguiden under øvrig. Deri finnes arbeidsbeskrivelsen i PDF-format.
Sundolitt føles betydelig mer seriøs som leverandør enn personene bak Palikka som hele tiden snakker om plagiat. Er de redde for konkurranse?
Selv lokkes jeg av dette systemet til å bygge en kjeller, da trenger man jo heller ikke pusse så mye på utsiden i sammenligning om man vil bygge hele huset med disse legoklossene.
Ville vært interessant å sammenligne dette norske systemet prismessig med finnenes!
Hilsen Knasen
Dere finner byggesystemet hvis dere søker på kub alternativt i produktguiden under øvrig. Deri finnes arbeidsbeskrivelsen i PDF-format.
Sundolitt føles betydelig mer seriøs som leverandør enn personene bak Palikka som hele tiden snakker om plagiat. Er de redde for konkurranse?
Selv lokkes jeg av dette systemet til å bygge en kjeller, da trenger man jo heller ikke pusse så mye på utsiden i sammenligning om man vil bygge hele huset med disse legoklossene.
Ville vært interessant å sammenligne dette norske systemet prismessig med finnenes!
Hilsen Knasen
http://www.webvirke.com/ har oppdatert sin hjemmeside og det finnes litt mer å lese der, på svensk.
Den er "litt" penere enn den finske men jeg tror fortsatt ikke at man skal kjøpe et hus basert på hvordan deres hjemmeside ser ut ;D
En av ulempene med det norske systemet, som jeg ser det, er at den skal ha støtter på siden med armeringsjern som stikker ut og også metallblikk mellom hver rad. Det ser ikke ut til å være nødvendig med det finske. Er det noen andre som har tolket det annerledes?
Systemene er sikkert likverdige, det handler mest om pris samt entreprenører.
Den er "litt" penere enn den finske men jeg tror fortsatt ikke at man skal kjøpe et hus basert på hvordan deres hjemmeside ser ut ;D
En av ulempene med det norske systemet, som jeg ser det, er at den skal ha støtter på siden med armeringsjern som stikker ut og også metallblikk mellom hver rad. Det ser ikke ut til å være nødvendig med det finske. Er det noen andre som har tolket det annerledes?
Systemene er sikkert likverdige, det handler mest om pris samt entreprenører.
Metallbeslagene mellom hver rad er jo bare for at du skal ha noe å skru fast den innvendige gipsen i noe. Det finske systemet går ut fra at man limer opp gipsplaten? Støttene er for at veggen skal være rett. Vet ikke hvor sikker den finske konstruksjonen er, men når betong pumpes ned i noe må det være robust for at ting ikke skal flytte seg.
For øvrig er begge systemene noe jeg kunne tenke meg å bygge i.
For øvrig er begge systemene noe jeg kunne tenke meg å bygge i.
Jeg tror nok ikke at man limer opp platen hos finnene, pusser de også innsiden? eller kan man skru direkte i EPSen? Når man ser på bildene ser den finske konstruksjonen "enklere" ut, og de har også et utviklet system for å støpe bjelkelag. Det jeg fant hos nordmennene virket å være av tre (det finnes en gjennomskjæringsbilde i produktbladet på side 6).
Begge systemer er interessante fordi de ser ut til å være billige, lette å bygge med og gode på varmeøkonomi.
Vi får vel ta og kjenne på begge leverandørene og se hvem som er best/billigst.
Begge systemer er interessante fordi de ser ut til å være billige, lette å bygge med og gode på varmeøkonomi.
Vi får vel ta og kjenne på begge leverandørene og se hvem som er best/billigst.
Direkte fra deres side:
"Insiden bekles enklest med f.eks. gipsplater eller fliser som limes fast direkte på den harde PALIKKA-overflaten"
Når det gjelder bjelkelaget ser det ut til å være som veggene som støpes i deler som deretter løftes på plass av en kranmaskin
"Insiden bekles enklest med f.eks. gipsplater eller fliser som limes fast direkte på den harde PALIKKA-overflaten"
Når det gjelder bjelkelaget ser det ut til å være som veggene som støpes i deler som deretter løftes på plass av en kranmaskin
Har nettopp fått informasjonsmateriale fra Palikka i Finland.
Det er fortsatt en masse reklame, og byggefortellinger fra aviser mm.
Savner fortsatt mer detaljerte tekniske beskrivelser. - Men jeg er sta. Jeg SKAL finne dem.
Jeg er interessert i dette, det virker som det gjør drømmen om å bygge et hus selv mer virkelig.
Her er litt utdrag fra en av brosjyrene:
"I Sundsvall bygget en jente i fjor sommer et 4-etasjes hus helt opp til takhøyde på en måned, riktignok med hjelp av to "fagmenn", som dog ikke hadde tidligere erfaring med Palikka-systemet. Også skilleveggene kan bygges og støpes samtidig som ytterveggene.
De letthåndterlige Palikka-elementene er dobbelt så store som de tunge betongelementene, men veier kun 1 kg/st. Det betyr mye kortere byggetid og mer fritid."
"En helt spesiell fordel ved det patenterte Palikka-systemet, som alle andre systemer mangler, er den internt ventilerte veggkonstruksjonen som forhindrer fuktskader i underetasje og kjeller. Gjennom de inne i veggen eksisterende ferdige kanalene kan også radongass ledes bort fra boligen."
... slik fortsetter det ...
Det er fortsatt en masse reklame, og byggefortellinger fra aviser mm.
Savner fortsatt mer detaljerte tekniske beskrivelser. - Men jeg er sta. Jeg SKAL finne dem.
Jeg er interessert i dette, det virker som det gjør drømmen om å bygge et hus selv mer virkelig.
Her er litt utdrag fra en av brosjyrene:
"I Sundsvall bygget en jente i fjor sommer et 4-etasjes hus helt opp til takhøyde på en måned, riktignok med hjelp av to "fagmenn", som dog ikke hadde tidligere erfaring med Palikka-systemet. Også skilleveggene kan bygges og støpes samtidig som ytterveggene.
De letthåndterlige Palikka-elementene er dobbelt så store som de tunge betongelementene, men veier kun 1 kg/st. Det betyr mye kortere byggetid og mer fritid."
"En helt spesiell fordel ved det patenterte Palikka-systemet, som alle andre systemer mangler, er den internt ventilerte veggkonstruksjonen som forhindrer fuktskader i underetasje og kjeller. Gjennom de inne i veggen eksisterende ferdige kanalene kan også radongass ledes bort fra boligen."
... slik fortsetter det ...