Jeg står i startgropene for å bygge en pålet brygge (med steinkiste) ved Høyekysten. Har ennå ikke søkt om byggetillatelse hos kommunen, men har egen strand og vann. Hva gjelder? Tenkte meg en 20 meter lang brygge eller flere steinkister etter hverandre (med jevne mellomrom) Ca: kostnad? Tips om firmaer som bygger faste brygger? Annet nyttig rundt emnet?

Axel

Hemmakatten
Så vidt jeg vet, trengs det ikke byggetillatelse for bryggebygging, forutsatt at det er på boligmarked samt at tomtegrensen går lenger ut i vannet enn den tenkte bryggen.

Det høres lovende ut, skal selvfølgelig sjekke det med min kommune først.....er mer usikker på hvem som best kan hjelpe meg med det........har du bygd en brygge før? Mener om du har verdifull erfaring som jeg ikke har. Ofte kan det jo være de små tingene som er viktige å ha tenkt gjennom på forhånd.
Pris oppfatning? Holder det med 10 000:- per meter eller skal man doble den summen for en pålefundamentert steinkiste?

Hemmakatten
Takk for ditt innlegg, jeg har lest disse sidene. Ja, du har rett i at emnet er litt komplisert siden det ikke finnes noen bestemte regler. Mye er jo avhengig av hvilke forhold bryggen skal bygges på. Dessuten er det et ganske dyrt prosjekt, og få selskaper har det som sin profesjon. I verste fall får jeg vel annonsere i den lokale avisen.
Men enig om at en fin brygge kan bli som et "smykke" ved eiendommen, selv så ser jeg mer på fine brygger enn hus når jeg kjører båt langs kysten. :)

/Axel

Er enig med Axel, ser på brygga før huset. er selv i gang med "nesten" Högakusten med bryggebygging (stenkiste).

Hei Jagger!
Det blir spennende, jeg planlegger selv å bygge en brygge ved Högakusten. Så jeg tar gjerne imot alle dine erfaringer rundt emnet. Er også interessert i forslag på firmaer som utfører dette.d^_^b

Gjorde en i tømmer som jeg fylte med stein og som var litt konisk for å tåle isen
Kledde den med trykkimpregnert, mest for syns skyld, men samtidig har jo også isen vanskeligere for å få grep på den.
Den ble kanskje ikke så stor, men den er stor nok til å sitte og nyte en god pilsner i solen.

Den har nå ligget der noen år og ligger fortsatt der, helt uskadet.

Så, tipset er at den skal være KONISK, samt at man kler den inn.

Åhh... prøvde å legge inn et bilde, men mine datakunnskaper strekker tydeligvis ikke til, hva er URL??
:(

Sist redigert:
Kanskje det gikk iaf

• Flytebrygge med stoler og bord ved vannet, omringet av steiner på en solrik dag.
Sist redigert:
Riktig kult, hadde jo vært gøy å sett bilder fra byggingen også.

Hvordan f-- la man inn bilder?? "Skriv inn URL" Jeg vil jo "bla" og "hente" som man gjør overalt ellers!!! :(

Dag én begynte jeg og en kompis å tømre sammen "kisten". Rustfrie gjengestenger er et must, jeg lover!

• Mann bygger en trekonstruksjon ved siden av en islagt innsjø under en klar himmel.
Rett trivelig jobb faktisk! Beroligende!

• Byggematerialer og motorsag ved vannkanten, med tømmer lagt ut på stein ved en innsjø.
Noen ganger må man ta en pause også!

• En person som sitter ved en brygge med en boks drikke på rekkverket, foran en innsjø med sollys som reflekteres i vannet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.