62.065 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
Båndet pleier å sitte på utsiden. Man fester fra høyt opp på kanten av den andre siden og drar rundt knuten og ned skrått til midten på bjelken nederst. Tror det låser bedre. Bygger bare 1 mm så du kan ignorere om det forstyrrer neste lag. Før du har fått ditt det bør du allerede i kveld skru fast noen lengre kryssbånd på alle sider (sørg for å ha lodd først). Jeg synes også det virker skummelt at bjelkene øverst er skjøtet i midten men det kanskje er ok, jeg vet ikke.A abiz skrev:
Tillegges skal vel være at stommen i denne situasjonen ikke er i lodd nå. Å bruke bånd er ikke for meg, det kan tøyes noen mm og da svinger stommen. Uansett hva du gjør så plasser stivere direkte, spiller ingen rolle om de sitter på riktig sted akkurat nå. Bare at de går skrått og holder stommen på plass. Kommer det en stormkast så vrir nok alt sammen og du har fått ved til peisen.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 innlegg
Ja jeg var nettopp ute og satte opp masse lekter på innsiden så det ble skikkelig stabilt.J jonaserik skrev:Tilføyas skal vel være at stommen i dette leiet ikke er i lodd nå. Å bruke bånd er ikke noe for meg, det kan tøyes noen mm og da svinger stommen. Uansett hva du gjør så på med strevere direkte, spiller ingen rolle om de sitter på rett sted akkurat nå. Bare at de går skjevt og holder stommen på plass. Kommer det en stormby så vrir seg nok alt sammen og du har fått ved til ovnen.
Men stommen er ellers rett og fin likevel 😄
Skal anskaffe masse platbånd i morgen.
Rimeligvis kan ikke bygget være rett og i lodd overalt akkurat nå. Sørg for å få alle lengder og diagonaler riktige når du fester med båndene. Det tjener du på senere. Kan bli lettere om du har en hjelper.A abiz skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Men du skal ha OSB og gips på innsiden det kommer til å stagge mer enn stålbåndene.
skru noen OSB på innsiden mens du gjør utvendig klart deretter kan du ta bort en plate om gangen mens du isolerer.
Protte
skru noen OSB på innsiden mens du gjør utvendig klart deretter kan du ta bort en plate om gangen mens du isolerer.
Protte
Ja, jeg synes det også. Synes også det var merkelig at jeg ikke har sett noe som helst om stålbånd i noen guide på nettet.prototypen skrev:
For de som lurer på hvordan i all verden jeg kunne ha gått glipp av det, så skyldes det antagelig at jeg ikke er snekker, men legmann. 👍
Om du skal ha installasjonslager så kan du sette skråbåndene permanent og droppe båndene. Det kan bli problemer med å få veggene på gavlene rette når du har satt panelen, men det merker du.
Jeg har lært av svigerfar og av konas yrkessnekkere. Skråstiver eller hullbånd skal man ha. Man vil at stommen skal bære seg selv også uten OSB og ytterpanel. De der spennbåndene skal bli stramme som fiolinstrenger og låser forbløffende godt. Skråstivere tar mer tid men er selvsagt like bra.A abiz skrev:
Skal man bare dra fast det med en spiker i hjørnet og så ta hjelp av noen som trekker hardt i andre enden da, holder det?D datja skrev:Jeg har lært av svigerfar og av hustruens yrkessnekkefettere. Skråstive eller hullbånd skal man ha. Man vil at stommen skal bære seg selv også uten OSB og ytterpanel. De der spennbåndene skal bli stramme som fiolinstrenger og låser forbløffende godt. Skråstivere tar mer tid, men er selvsagt like bra.
Bruk skruer og fest på hver stolpe langs veggen (men ta stolpene til slutt). Begynn øverst i hjørnet og så går du til midten på nederste bjelken. Der skal du stramme skikkelig og skru litt skrått utover så skruingen strammer ut ytterligere. Så skrur du rett noen skruer og tar bort spenneskruen til slutt.
A abiz skrev:
Sist redigert:
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 963 innlegg
Juster stenderne i lodd og skru 2 stk OSB-plater i hvert hjørne så er det stabilt.
Panelet rekker ikke til, over tid så glir det og huset faller sakte i sideveis.
Panelet rekker ikke til, over tid så glir det og huset faller sakte i sideveis.