Jeg har kjøpt ferdige betongplinter til en port på byggmax, se bilde. Fast med to enkle hull per skinne i stedet for fire i par.

Betongplint med metallbeslag på toppen for feste av bjelker, vist mot en hvit bakgrunn. Betongplint med to vertikale metallskinner, hver med to hull, montert på toppen. Egnet for montering av grind eller lignende strukturer.

Ble usikker på hvilken retning de skal plasseres, mener hvordan skal skinnene belastes?

Slik at boltene går utenfra gaten og inn, dvs skinnene belastes i den retningen de er som mest vridningsstive.

Eller at boltene går gjennom portstolpene langs med porten i lukket stilling. Dvs portstoppen drar i skinnen i ytterkant og trykker ned skinnen nærmest porten.

Usikker på hvilken retning som er optimal. Tenker også på om treverket ved boltene kan komprimeres på forskjellige måter avhengig av plassering.

Blab601 Blab601 skrev:
Så at boltene går utenfra gaten og inn, dvs skinnene belastes på den måten de er som mest vridningsstive.
Ja, så ville jeg satt dem!

tompax
Blab601 Blab601 skrev:
Jeg har kjøpt ferdige betongplinter til en port på byggmax, se bilde. Fast med to enkle hull per skinne i stedet for fire i par.

[bilde] [bilde]

Ble usikker på hvilken vei de skal plasseres, mener hvordan skal skinnene belastes?

Slik at boltene går utenfra gaten og inn, dvs. skinnene belastes på den siden de er som mest vridningsstive.

Eller at boltene går gjennom portstolpene langs med porten i lukket stilling. Dvs. portstolpene drar i skinnen i ytterkant og trykker ned skinnen nærmest porten.

Usikker på hvilken vei som er optimal. Tenker også på om treverket ved boltene kan komprimeres på ulike måter avhengig av plassering.
Det avhenger av hvilken effekt du ønsker å oppnå. Mest stabilitet får du i samme retning som bolten peker. Så går de fra gaten og inn, som du skriver, så blir gjerdet stabilt på samme akse, dvs. mellom gate og hage.

Noen ganger avstives gjerdet mot eksisterende bygg, som for eksempel garasje el.l. og trenger derfor ikke ekstra stabilitet den veien. Da kan det være bedre å sette bolten i samme retning som gjerdet løper, så blir den stabil den veien.

Man kan også vekselvis sette dem annenhver, men da får man effekten at gjerdet blir mer ustabilt innenfra og ut på annenhver stolpe, så å si.

Hvis gjerdet er helt frittstående, er det aller best å sette boltene slik at de går utenfra gaten og inn mot hagen, og deretter komplettere gjerdet med et par diagonalstag, ett i hver ende.

Ja, treverket komprimeres når du strammer til, og jeg ville nok ha vridd stolpen så bolten havner så nær 90-grader mot årringene som mulig. Da blir det mest holdbart.
Man kan alltid gå og etterstramme når treverket har tørket litt. Så vent et par måneder og la det ha gått en ordentlig tørrperiode uten regn, så kan det være passende å stramme dem litt.

Er man totalt paranoid, eller om nøden krever det av en eller annen grunn, så kan man alltid støpe inn jern på alle 4 sider og forskyve dem i høyden så ikke boltene krasjer :) ...men dette forutsetter så klart at man støper egne plinter.

Håper dette blir ditt beste svar. Lykke til med prosjektet ditt!

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Jeg hadde satt beslagskjøtene mot portene. Den største påvirkningen du har er jo portenes vekt, og den belaster innover portåpningen (med forbehold om hvordan du setter portfestene og om portene er åpne eller lukkede).

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Håper dette blir ditt beste svar.
Da får du nok også håpe at TS egentlig lurte på noe annet enn det han spurte om. ;)

En liten oppfordring: Sørg for all del for at grindstolpene står stabilt!
Ikke bare for at grinden/grindene ikke skal henge, men for å ikke risikere verre skader.

Jeg hadde en gang en fetter som het Svante.
Han satte et tau mellom grindstolpene, og ordnet på den måten en huske.
Han husket, en (eller begge) grindstolpe veltet innover av draget fra huske-lina,
og Svante døde i en alder av syv år :cry:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.