Hei,
Har en kleberstenskamin Contura 520T, installert 2008.
I forbindelse med at jeg nå skal selge denne prøvde kjøperen å få løs den øvre liggende steinen.
Den satt fastlimt med noen form for lim/silikon.
Firmaet som jeg kjøpte kaminen fra trodde at de med hjelp av ståltråd kunne få løs silikonet/limet. Og så løfte av steinen. Dette gikk dessverre ikke, de var nødt til å bruke et sagblad. Gutta som kjøpte kaminen sagde og sagde, sikkert en time.
De konstaterte at bladet nok var i tykkeste laget og at det derfor sagde også i klebersteinen.
Til slutt løsnet steinen. Det var igjen en masse støv. Som jeg nå har forsøkt å tørke opp det meste av.
Asbestnervøs, som de fleste på forumet allerede vet at jeg er, googlet jeg asbest/kleberstein.
Da gutta sa at de hadde saget i steinen.
Dessverre fant jeg informasjon om at kleberstein kan inneholde asbest...
Noen som vet mer om dette?
Bare å tørke opp det meste av støvet og se glad ut, eller hva tror dere!
Takknemlig for respons!
Har en kleberstenskamin Contura 520T, installert 2008.
I forbindelse med at jeg nå skal selge denne prøvde kjøperen å få løs den øvre liggende steinen.
Den satt fastlimt med noen form for lim/silikon.
Firmaet som jeg kjøpte kaminen fra trodde at de med hjelp av ståltråd kunne få løs silikonet/limet. Og så løfte av steinen. Dette gikk dessverre ikke, de var nødt til å bruke et sagblad. Gutta som kjøpte kaminen sagde og sagde, sikkert en time.
De konstaterte at bladet nok var i tykkeste laget og at det derfor sagde også i klebersteinen.
Til slutt løsnet steinen. Det var igjen en masse støv. Som jeg nå har forsøkt å tørke opp det meste av.
Asbestnervøs, som de fleste på forumet allerede vet at jeg er, googlet jeg asbest/kleberstein.
Da gutta sa at de hadde saget i steinen.
Dessverre fant jeg informasjon om at kleberstein kan inneholde asbest...
Noen som vet mer om dette?
Bare å tørke opp det meste av støvet og se glad ut, eller hva tror dere!
Takknemlig for respons!
Vannglass, hva er det?
Selskapet sa at det nok var limt med en eller annen form for silikon..
Men, det var steinhardt.
Er det farlig å sage i det som du kaller vannglass?
Ble en hel del støv..
Asbest ser det ut til å kunne finnes i kleberstein.
Tror til og med i den klebersteinen som selges i dag.
Litt avhengig av hvor den kommer fra.
Noen som mener/vet noe annet?
Selskapet sa at det nok var limt med en eller annen form for silikon..
Men, det var steinhardt.
Er det farlig å sage i det som du kaller vannglass?
Ble en hel del støv..
Asbest ser det ut til å kunne finnes i kleberstein.
Tror til og med i den klebersteinen som selges i dag.
Litt avhengig av hvor den kommer fra.
Noen som mener/vet noe annet?
Vannglass er det samme som natriumsilikat, helt ufarlig.
Asbest og talkum er nært beslektede bergarter, men ikke det samme! Støvet er bare å tørke opp....
Asbest har vært forbudt å bruke siden 1982, så du kan være rolig.
Asbest og talkum er nært beslektede bergarter, men ikke det samme! Støvet er bare å tørke opp....
Asbest har vært forbudt å bruke siden 1982, så du kan være rolig.
Gusvo085, takk for svar!
Jobber du med täljstenskaminer, siden du vet så mye om dette?
Fant dette på nettet:
"Asbest forekommer som urenhet i blant annet täljsten i Sverige. Der dreier det seg om tremolit eller aktinolit, men det forekommer asbest også i andre steinarter."
"Sørg for at du bruker täljsten fri fra asbest bare. De finnes ofte nær hverandre og noen kvalitetsorter av täljsten er asbestinnsprengt."
Her nedenfor skriver man "täljsten fri fra asbest", som om täljsten KAN inneholde asbest:
http://www.cchobby.se/taljsten-10-kg-svart.aspx
Det var blant annet denne informasjonen på nettet som fikk meg til å fundere...
Jobber du med täljstenskaminer, siden du vet så mye om dette?
Fant dette på nettet:
"Asbest forekommer som urenhet i blant annet täljsten i Sverige. Der dreier det seg om tremolit eller aktinolit, men det forekommer asbest også i andre steinarter."
"Sørg for at du bruker täljsten fri fra asbest bare. De finnes ofte nær hverandre og noen kvalitetsorter av täljsten er asbestinnsprengt."
Her nedenfor skriver man "täljsten fri fra asbest", som om täljsten KAN inneholde asbest:
http://www.cchobby.se/taljsten-10-kg-svart.aspx
Det var blant annet denne informasjonen på nettet som fikk meg til å fundere...
Klikk her for å svare