TheImprovisor
I millionerprogrammet flerfamiliehus, og også i småhus fra den tiden, er ofte rommet over innerdørene bestående av overlys eller tettet igjen med f.eks. tynn kryssfiner.

Har havnet i en diskusjon angående hvorfor det er sånn.

Jeg hevder at det har med byggeteknikk å gjøre, i det minste i de husene som ble bygd av firkantede, prefabrikkerte betongelementer. At det var enklere og billigere å sette en plate over døren enn å prefabrikere betongelementer som passer en døråpning.

Min motstander hevder at det var en bevisst konstruksjon for å kunne ha overlys og dermed få en lysere leilighet.

Er det noen som vet hvordan det virkelig forholder seg?

BirgitS
Det er nok en blanding av begge delene, vil jeg tro.

Har ikke vært noen overlys i denne leiligheten fra tidlig 60-tall, altså før millionprogrammet, men prefabrikkerte betongelementer er det sikkert. Så kom kanskje en arkitekt på at man kunne bytte ut platen mot en glassrute for å få ganger og korridorer lysere, og da ble det moderne/populært/trendy og ble plukket opp også i småhus som er bygget på andre måter. Min gjetning.

Claes Sörmland
Jeg bodde i en fæl leilighet fra begynnelsen av 70-tallet for mange år siden. Der var ikke innvendige vegger bygd i betong, men i gips, men selvfølgelig var den industrilakkerte boardpanelen over innerdørene. I lys grått. Matchet de lys grå plastlistene.

Kanskje gikk det raskere å montere en dør med boardpanel over enn å gipse over døren? Alt handlet jo om hastighet og å forenkle hvert installasjonsmoment.

DDR-teknikk som vi importerte i og med vårt kotteri med regimet.

TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Det er nok en blanding av begge deler skulle jeg tro.

Har ikke vært noen overlys i denne leiligheten fra tidlig 60-tall, altså før millionprogrammet, men prefabrikkerte betongelementer er det sikkert. Så kom kanskje en arkitekt på at man kunne bytte ut platen mot en glassrute for å få haller og korridorer lysere og da ble det moderne/populært/trendy og plukket opp også i småhus som er bygget på andre måter. Min gjetning.
Så kanskje det er

TheImprovisor
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg bodde i en forferdelig leilighet fra begynnelsen av 70-tallet for mange år siden. Der var innvendige vegger ikke bygget i betong men i gips, men selvfølgelig var den industrilakkerte boardpanelet over innerdørene. I lys grått. Matchet de lys grå plastlistene.

Kanskje gikk det raskere å montere en dør med boardpanel over enn å gipspuss over døren? Alt handlet jo om hastighet og å forenkle hver installasjonsfase.

DDR-teknologi som vi importerte med vårt kotteri med regimet.
Ja, det skulle gå fort og være billig. Ingen kruseduller og ekstravaganser. Standardisering og masseproduksjon. Plastlistene er for øvrig motbydelige. Suger til seg dritt bedre enn en magnet drar til seg jernfilings.

• Sint
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffans2000
De var nok ment som lysinnslipp. I Italia har hver eneste leilighet med en gang uten vindu, hatt glassede dører. Kan i alle fall være samme årsak.

Staffan

Mikael_L
Jeg har alltid trodd at det var for billig og rask masseproduksjon med betongelement.
Dvs at det var enklere og raskere å sette rettskårne betongelementer, og så fylle opp på oversiden av døren med masonit.

At det skulle være for lysets skyld tviler jeg litt på, da jeg synes det er ganske uvanlig med glass der, for det meste lakkert masonit eller en annen plate.
Men sikkert fantes det en eller annen arkitekt et sted som så muligheten til et overlys og klarte å overtale byggherren til å satse på dette, i et eller annet rom ...

Det er kanskje ikke så lett å få vite hvordan tankene gikk da, neppe lett å finne dokumentasjon. Med litt flaks (mye flaks) kanskje noen som var med da det skjedde leser her og kan fortelle. :cool:

• Liker
MetteKson og 1 annen
  • Laddar…
TheImprovisor
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg har alltid trodd at det var for billig og rask masseproduksjon med betongelementer.
Altså at det var enklere og raskere å sette rettkuttede betongelementer, og så fylle opp på oversiden av døren med masonit.

At det skulle være for lysets skyld tviler jeg litt på, da jeg synes det er ganske uvanlig med glass der, for det meste lakkert masonit eller en annen plate.
Men sikkert fantes det en eller annen arkitekt et sted som så muligheten til et overlys og klarte å overtale byggherren til å satse på dette, i et eller annet rom...

Det er kanskje ikke så lett å få vite hvordan tankene gikk da, knapt lett å finne dokumentasjon. Med litt hell (mye hell) kanskje noen som var med da det hendte leser her og kan fortelle. :cool:
Det er min tanke også. Enkelt, raskt og billig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.