Hei!
Vi har gravd ut en torpargrunn i vårt lille torp for å støpe en plate i stedet.
Vi har gjort alt forarbeidet etter boka med 20 cm velpaddet og rettet singel, 30 cm cellplast med forskjøvne skjøter, deretter har vi støpt en 10 cm tykk kake på toppen med gulvvarme slange og alt!
Platen er 12 x 4,8 m med avbrudd for et stort murstocksfundament i midten av huset. Ferdig plate ligger ca 50 cm over bakken utenfor og hele støpingen har skjedd innenfor den eksisterende murede steinfoten med en isolerende avskjerming for kald trekk.
Min bekymring gjelder armeringen! Vi har ikke overlappet armeringsnettene, armeringsnettene er kvartsnett og ligger bare kant i kant. Trenger jeg å være bekymret??

• Armeringsnett lagt over isolasjonsplater av cellplast for et betonggulv, med nettene plassert kant i kant uten overlapping, klar for støping.
Ja, så der kan du ikke gjøre. Overlappe med minst en rute.

wildeside
De bør ligge med minst 1 rute i overlapp.

Tanken med å overlappe armeringen er å få en sterk gjennomgående armering. Å ikke overlappe blir som hvilken generalskjøt som helst i f.eks. et plate-material osv

Jeg er fullt klar over at det er feil! Men dessverre er det jo for sent å endre på, det er støpt og klart! Hvor stor er risikoen for konsekvenser?

Kommer antageligvis sprekke der i skjøten men du skal vel uansett ha gulv over?

Lulaua Lulaua skrev:
Kommer antageligvis sprekke der i skjøten men du skal vel uansett ha gulv over?
Limt matte over hele gulvet

Webbe89 Webbe89 skrev:
Limmad matta over hele gulvet
Kommer det sprekke under herdingstiden eller kommer det komme senere?

Spørsmålet er egentlig hva platen skal brukes til. Fra et rent konstruksjonssynspunkt er den i prinsippet uarmert.
Sannsynligvis vil det ikke skje veldig mye. Så vidt jeg forstår er grunnforholdene gode og platen blir egentlig ikke bærende.

Men med det sagt - om jeg, mot formodning, var i din situasjon, så ville jeg ikke ha sovet rolig.

Når støpte dere? Det ville med største sannsynlighet ha sprukket uansett.

• Liker
AG A
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Spørsmålet er egentlig hva platen vil bli brukt til. Fra et rent konstruksjonssynspunkt så er den i prinsippet uarmert.
Antageligvis vil det ikke skje veldig mye. Hva jeg forstår så er grunnforholdene bra og platen blir egentlig ikke bærende.

Men med det sagt - om jeg, mot formodning, var i din situasjon, så ville jeg ikke sovet rolig.

Når støpte dere? Det ville med stor sannsynlighet sprukket uansett.
Vi støpte med 40 dagers betong for to uker siden.
Om det sprekker eller når det sprekker, er det fare for at det blir forskyvninger i høyden? I så fall er det fare for vannslangen?

Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg. Om jeg har forstått saken riktig, så er det bare et rom innendørs. Veldig små belastninger. Så hvis det sprekker, er det når betongen brenner/herder. Men jeg tror heller ikke at det er snakk om noen store, gjennomgående sprekker. Vann og dekk platen ordentlig de første dagene så platen brenner sakte. Da reduserer du risikoen for sprekker. Om det likevel sprekker, går det å løse etterpå på forskjellige måter.

A AG A skrev:
Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg. Om jeg har forstått saken riktig, så er det bare et rom innendørs. Veldig små belastninger. Så om det sprekker, så er det når betongen brenner/herder. Men jeg tror ikke heller at det dreier seg om noen store, gjennomgående sprekker. Vann og dekk platen ordentlig de første døgnene slik at platen brenner langsomt. Da reduserer du risikoen for sprekker. Om det likevel sprekker, går det an å løse det etterpå på ulike måter.
Godt å høre! Nei, det er akkurat, som sagt, veldig små flater og det er ingen bærende vegger som belaster platen.

Ettersom å unngå sprekker som kan påvirke plastmatten, kunne være å legge et lag flytesparkel over overflaten med et tynnere armeringsnett i sparkelen. Her handler det jo ikke om å ta opp noen laster. Så selv et kyllingnett som armering vil trolig hjelpe en del.

• Liker
kulle
  • Laddar…
harry73
Sprekkene kan komme under herdetiden eller senere, for eksempel om vinteren når man kaldstiller huset. Det skyldes at betongen krymper når den herder, men også på grunn av temperaturendringer.

Det kan skje om 5, 10 eller 20 år. Det beste er flere sprekker med liten sprekkbredde. Verre er en sprekk med større sprekkbredde.

Vet man nøyaktig hvor skjøten går, kan man sage en sprekkanvisning ned til 1/3 del av platens høyde. Da har man en rett og pen skjøt, som man kan fylle med tetningsmasse. Vet man derimot ikke hvor skjøten går (og det kan være nok å gjette 5–10 cm feil) da fyller skjøten ingen funksjon, og man får sprekken et annet sted.

Er imidlertid huset alltid oppvarmet, burde betongplaten alltid ha en temperatur mellom 10 og 25 grader, og den blir ikke så utsatt for temperatursvinn.

På 50- og 60-tallet ble det bygget massevis av hus der kjellergulvet helt manglet armering. De fleste har fungert bra. Med tanke på den lille belastningen som blir på ditt gulv så tror jeg ikke at det blir noen problemer. Og siden det allerede er for sent å endre så er det ingen idé å ligge søvnløs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.