Jeg tenkte sette asfaboard, spiklekter- stående panel på mitt tømmerhus

Jeg kom over følgende tips:

http://www.tenico.nu/tips31.htm

....at man skulle tette vertikalskjøter ved å hefte vindsperre og at man ved horisontalskjøter skulle overlappe. Er det vanlig at man gjør slik? Føles litt rart men jeg forstår jo poenget..

Fordi jeg jobber alene med alt bytte så regner jeg med at det vil stå en stund uten panel så jeg vil jo ha en god værbeskyttelse... Synes at heftingen av horisontalskjøter føles litt så som så stabilt...

Produsenten av asfaltplaten har monteringsanvisninger som jeg anbefaler at du følger. Det vanligste er nok lekter over alle skjøtene og bak.

Leste en slik og de sa at alle skjøter skulle settes med understøtte, ikke prat om overlapp. Synes jo at det føles litt utett å ikke ha overlapp så en form for vindsperre kanskje er bedre tross alt

Mikael_L
Regel bak skarv og lekter foran for å holde sammen synes jeg høres bra ut. Og på visse steder må man kanskje løse det med lekter på begge sider.
Altså understøtte og lekter fra utsiden.
Vinpapp/vindvev synes jeg føles som overkurs, det blir jo typ dobbelt av ting med samme funksjon.

Jeg begynte å spikre min asfaltplate med lange pappspiker, men så kom jeg på å prøve stiftepistolen med smalryggede lange stifter (6x25mm). Det fungerte kjempebra, og gikk superfint.
OK, den overflaten som tar opp kraften er mye mindre enn pappspikrens hode, men da kjørte jeg i stedet 3 ganger så tett. Med enda mer vind- og værsikkert resultat.

Tenkte altså at man kanskje skal droppe asfaboarden og gå med bare vindsperre. Har jo en ujevn tømmervegg så det blir jo et skikkelig pirk å få fint støtte langs alle skjøtene.

Mikael_L
Arne999 skrev:
Tenkte altså at man kanskje skal droppe asfaboarden og gå for bare vindsperre. Har jo en ujevn tømmervegg så det blir jo et kjempearbeid å få fin støtte langs med alle skjøtene
Ja hvorfor ikke. Det må jo fungere like bra, bortsett fra den ekstremt små isolasjonen som asfaboarden bidrar med (kan i prinsippet neglisjeres).

Men erfaring med papp er dog at den lett blir skadet når man monterer greier

Jeg kjørte med liggende spikregler cc120 når jeg etterisolerte. På det ble asfaboard spikret liggende uten noen ekstra tetting på de horisontale skjøtene. På de vertikale kortsidesskjøtene brukte jeg slike plastlister som finnes for å tette skjøtene på utendørsgips. Da Asfaboard var noe tykkere og dessuten er mykere enn gipsen, tok jeg et drag med høvelen på baksiden av platenes kortsider så det var lettere å få dem på plass.
For å unngå at asfaboard buler ut for mye, satte jeg, i tillegg til 12x45 mm lekter over spikreglene, en ekstra lekt mellom dem som bare ble festet med noen spiker gjennom asfaboard.
Det er denne typen jeg mener: http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/vindskyddsprofiler/tätningsprofil+h+13

Jeg har selv sett eksempler på hvordan det kan se ut med utette skjøter mm. når Asfaboard er montert med cc120 uten at det har blitt brukt noe i skjøtene, og det har glippet veldig mye. Ser to andre alternativer enn tetningsprofil, og det er å legge inn en bit rupanel bak skjøten og skru fast i platene eller å sette en kortling bak skjøten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.