Jeg vil få en bedre løsning for skjermtaket til carporten der stolpen fjernes og tenker at man kan løse det med en bjelke. Denne stolpen vil jeg få bort:
Illustrasjon av en carport med et skråtak der en stolpe er markert for fjerning, omgitt av et rødt omriss for å vise området som diskuteres. Plan tegning av carport 12,9 m², med synlig bjelke markert i rødt som ønskes fjernet. Vurdering av alternativ løsning med innfelt bjelke.

Tenker at det burde gå å gjøre en slik løsning i stedet der man også gjør den nåværende synlige bjelken innfelt i stedet?
Skissert løsning for carport-tak, stolpe fjernet, med balkar på 2210mm og 4000mm, festet til trekonstruksjon, sett fra siden.

Tror dere det går? Hva trenger man for bjelke som erstatter stolpen?

Jeg glemte å skrive at det gjelder Stockholm når det kommer til snøsonen.

BirgitS
Det blir jo typ som en balkongkonstruksjon og da handler det jo mye om innfestningen av balkonggulvet, typ at balkongbjelkene går langt inn i bjelkelaget.

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Ja det stemmer jo at det blir som en balkong i konstruksjonen :)

Har forsøkt å lete opp dimensjonen som trengs for bjelken men uten hell. Lageret er 3,5 meter og utstikket er 2,2 så jeg håper det finnes en limtrebjelke i standard som tåler dette? Noen som vet hvordan man beregner dette?

Letet og letet men finner ingenting om laster.

Noen som har en anelse om hva man trenger for limtrebjelke?

Hvordan er taket festet i veggen i dag? Hvis taket er bygget etter huset, altså bare spikret i bånddelen og muligens bjelker bak, ser jeg ikke at løsningen din ville holde. Kanskje hvis du hadde en bjelke som gikk 45 grader fra omtrent midten av taket og festet lenger ned på veggen i en bjelke, men ellers tror jeg du får for stort dreiemoment.

Edit: ok kanskje forstod din intensjon bedre nå, hvis du tar en bjelke og lar den gå inn i garasjen og fester den lavest til veggbjelkene der slik at si 1/3 av bjelkens lengde er på utsiden og holder opp taket, og at den får ekstra stag under seg så opphengingen bare parerer dreiemomentet men ikke vekten av taket og bjelken, bør det gå fint. Er det mye snø på det lille taket, er det sannsynligvis det på det store også, så det finnes en god motvekt og ingen risiko for at rotasjonen på bjelken ville løfte den bakre delen av garasjen :) (skjer neppe uansett)

Sist redigert:
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk! Det er ikke bygd ennå, så det er planlegging som gjelder nå.

Slik tenkte jeg at den går inn i boden. Deretter tenker jeg at man fester bjelkelaget til boden i limtrebjelken med bjelkesko da bjelkelaget er vinkelrett mot limtrebjelken. Det burde funke synes jeg.

Tenkt å ansette konstruktør for dimensjonering for å være sikker, men unødvendige penger om dere som har mer kunnskap allerede ser at det ikke kommer til å funke :)

Slik mener jeg med limtrebjelken. Den fremre vinkelrette bjelken får hvile på en stolpe i veggen og fest i limtrebjelken.

Bygningstegning som viser en limtrebjelke festet til en vegg med vinkelrette bjelkelag, planlagt å hvile på en støtte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.