H heimlaga skrev:
Nei, ikke i det hele tatt som du har gjort. Måten som jeg foreslo er å sage av enden i 90 grader og deretter bare ta en liten 45 graders fasing av det utstikkende hjørnet. I motsatt retning av din 45 graders gjæring.
Jeg forstår nå. Det finnes et foto lenger ned i tråden. Takk! ✌️

• Liker
Porsibygg
  • Laddar…
Danosbananos Danosbananos skrev:
Takk for bra hjelp. Det der passer nok bedre hos oss, ikke like storslått. Du synes ikke jeg skal bruke samme allmoge foder, bare andre dimensjoner?

21x120 [lenke]

15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069
Gjør du en slik avslutning, tror jeg overgangen til dørkarmen blir mindre iøynefallende. Skal lete etter bilder fra min overgang i hytta til dørkarmen som er tømmerpanel ble faktisk veldig bra, holdt på en hel helg med egensnekrede skurklosser og alt mulig til jeg bare geret av (og gjorde samme avslutning som mitt tidligere bilde) og avslutningen ble veldig naturlig.

Danosbananos Danosbananos skrev:
Jeg forstår nå. Finnes et bilde lenger ned i tråden. Takk! ✌️
Ikke på det som Danosbananos mener. Han/hun mener at du skal ”tunne ut” sokkelen på slutten med høvling i 45 grader.

M Masthugg skrev:
Ikke på det som Danosbananos sikter til. Han/hun mener at du skal "tunne ut" sokkelen på slutten ved å høvle den i 45 grader.
Ja, forstår nå etter å ha sett bilde.

A A.Barman skrev:
I vårt hus fra 1891 ser det slik ut, rommene som renoveres, blir tilbakeført med nyproduserte lister, fôr og skurklosser.
Samme profiler og mål.
Synes selv at det blir litt rotete hvis skurklossen er for lav.
Men smaken er som sagt høyst personlig, på den tiden hadde jo hver byggherre sine egne standarder.
Akkurat slik. Våre skurklosser er betydelig lavere enn hva @A.Barman har, men vi gjorde det samme. Så på hva som satt i de områdene som var mest uberørt og bestilte like fra høvleriet.

Hvis man ikke har noen mal selv, får man vel gå etter hva man selv liker og gjerne også hva som passer med huset i spørsmålet. Vi velger for eksempel bevisst litt "enklere" utforming på en del ting. Selv om gården var ganske velstående når det gjaldt for langt over hundre år siden, var det fortsatt ingen herregård.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.