15.505 lest ·
19 svar
16k lest
19 svar
Overgang fra allmue gulvsokkel til dørkarm?!
Hallo!
Har kjøpt et hus som vi har begynt å renovere rom for rom. På grunn av store hull og generelt dårlig gips i nedre kant mot gulv må vi bruke relativt høye gulvlister. Har satt disse soklene i et rom, og vi er jævlig fornøyde så langt, men det er en ting jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til det glatte dørkarmen? 🤯
Hvordan hadde dere gjort det? Hvis noen andre har høye antikke gulvsokler sammen med smale karmer, er dere velkomne til å vise bilde på hvordan dere har gjort det.
Jeg har prøvd med en karamellblokk, men det er ikke et alternativ så lenge jeg ikke finner en som er høyere enn 120 mm. På bildene ser dere hvordan det ser ut i dag. Bortse fra min kladdete fuging og plassering av stikkontakter, det vil bli utbedret i forbindelse med overgangsarbeidet.
Lenke til gulvlist: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
Takk på forhånd! 🫡
Har kjøpt et hus som vi har begynt å renovere rom for rom. På grunn av store hull og generelt dårlig gips i nedre kant mot gulv må vi bruke relativt høye gulvlister. Har satt disse soklene i et rom, og vi er jævlig fornøyde så langt, men det er en ting jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til det glatte dørkarmen? 🤯
Hvordan hadde dere gjort det? Hvis noen andre har høye antikke gulvsokler sammen med smale karmer, er dere velkomne til å vise bilde på hvordan dere har gjort det.
Jeg har prøvd med en karamellblokk, men det er ikke et alternativ så lenge jeg ikke finner en som er høyere enn 120 mm. På bildene ser dere hvordan det ser ut i dag. Bortse fra min kladdete fuging og plassering av stikkontakter, det vil bli utbedret i forbindelse med overgangsarbeidet.
Lenke til gulvlist: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
Takk på forhånd! 🫡
Tanke - fant karmkloss på nettet som er 140mm høy men bare 20mm tykk, altså 1mm tynnere enn gulvsokkelen. Hvor mye tykkere bør den være?Danosbananos skrev:
Hallo!
Har kjøpt et hus som vi har begynt å renovere rom for rom. På grunn av store hull og generelt dårlig gips i nedre kant mot gulv, må vi bruke relativt høye gulvlister. Har satt disse soklene i et rom og vi er jævlig fornøyde så langt, men det er en ting jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til den glatte dørkarmen? 🤯
Hvordan ville dere gjort det? Hvis noen andre har høye antikke gulvsokler sammen med smale karmer, får dere gjerne vise bilde av hvordan dere har gjort det.
Jeg har prøvd med karmkloss men det er ikke et alternativ så lenge jeg ikke finner en som er høyere enn 120mm. På bildene ser dere hvordan det ser ut i dag. Se bort fra min klissete fug og plassering av stikkontakt, det vil bli utbedret i forbindelse med overgangsarbeidet.
Lenke til gulvsokkel: [lenke]
Takk på forhånd! 🫡
Jeg hadde byttet forene på dørene også til 21x95 allmoge, blande allmoge og glatte lister er ingen bra kombinasjon🥴😊
Finner dessverre ingen som er 21x95. Den nærmeste man kommer er vel denne som er 15x95, da må man sette listekloss for å kamuflere forskjellen i tykkelsen: https://www.byggmax.se/dörrfoder-allmoge-furu-p08615097#913=83026T Timmermannen77 skrev:
Sage til foringsklosser selv av passende høvlet virke.
Et klassisk 1800-tallstriks er ellers å håndhøvle en liten 45 graders fasning utenpå gulvlisten slik at ytterste enden får samme tykkelse som ytterkanten på foringen.
Et klassisk 1800-tallstriks er ellers å håndhøvle en liten 45 graders fasning utenpå gulvlisten slik at ytterste enden får samme tykkelse som ytterkanten på foringen.
entene så skimsat ut så dørlisteret blitt i nivå med gulvlisten
elr så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 begge sidene så det begynner å se ut som endelokk så har man ikke behøvd å bruke fugemasse
elr så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 begge sidene så det begynner å se ut som endelokk så har man ikke behøvd å bruke fugemasse
Skimsa ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å «gjøre» gulvlisten tynnereHogeN skrev:
Skimsa ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å «gjøre» gulvlisten tynnere ved å kappe bort siste biten i 45°, ovenfra og ned (se bilde). Allmoge-listen er jo bare 21mm tykk i bunnen og betydelig tynnere øverst.HogeN skrev:
Ditt andre forslag med 45° hjørner som avslutning er akkurat som jeg har gjort på bildet. Jeg fylte med akryl for det så forferdelig ut med allmoge-list mot den glatte karmen.
Nei, ikke i det hele tatt som du har gjort. Måten som jeg foreslo er å sage av enden i 90 grader og deretter bare ta en liten 45 graders fasning av det utstikkende hjørnet. I motsatt retning mot din 45 graders gjæring.Danosbananos skrev:
Skimse ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å "gjøre" gulvlisten tynnere
Skimse ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å "gjøre" gulvlisten tynnere ved å kappe bort siste biten i 45°, ovenfra og ned (se bilde). Allmoge-listen er jo bare 21mm tykk i bunnen og betydelig tynnere øverst.
Ditt andre forslag med 45° hjørne som avslutning er akkurat som jeg har gjort på bildet. Jeg fylte med akryl fordi det så forferdelig ut med allmoge-list mot det glatte karmen.
I vårt hus fra 1891 så ser det ut sånn, rommene som renoveres tilbakeføres med nytillverkade lister, foder og skurklossar.X xLnT skrev:
Samme profiler og mål.
Synes selv at det blir litt rotete om skurklossen er for lav.
Men smaken er som sagt høyst personlig, den gangen hadde jo hver byggherre sine egne standarder.
Takk for god hjelp. Det der passer nok bedre hos oss, ikke like imponerende. Synes du ikke jeg skal bruke samme allmoge foder men med andre dimensjoner?P Porsibygg skrev:
21x120 https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120
15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069
Sist redigert: