Hallo!

Har kjøpt et hus som vi har begynt å renovere rom for rom. På grunn av store hull og generelt dårlig gips i nedre kant mot gulv må vi bruke relativt høye gulvlister. Har satt disse soklene i et rom, og vi er jævlig fornøyde så langt, men det er en ting jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til det glatte dørkarmen? 🤯
Hvordan hadde dere gjort det? Hvis noen andre har høye antikke gulvsokler sammen med smale karmer, er dere velkomne til å vise bilde på hvordan dere har gjort det.

Jeg har prøvd med en karamellblokk, men det er ikke et alternativ så lenge jeg ikke finner en som er høyere enn 120 mm. På bildene ser dere hvordan det ser ut i dag. Bortse fra min kladdete fuging og plassering av stikkontakter, det vil bli utbedret i forbindelse med overgangsarbeidet.

Lenke til gulvlist: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120

Takk på forhånd! 🫡

• En hvit dør med sølvfarget dørhåndtak ved siden av en mørk vegg. En høy hvit gulvlist møter dørkarmen. Teppe på tregulv.
  • Høye hvite gulvlister ved en blå vegg med en dobbel stikkontakt og smale dørkarmer. Problem med overgang mellom gulvlister og dørkarmer.
  • Høye hvite gulvlister koblet til smale dørkarmer på brunt tregulv. Fuger rundt listene er synlige, og en svart stikkontakt er på veggen.
  • Hvit sokkel og dørlist med ujevn overgang, synlig skjevhet i hjørnet. Elektrisk stikkontakt på veggen ovenfor. Trenger løsning for harmonisk overgang.
Danosbananos Danosbananos skrev:
Hallo!

Har kjøpt et hus som vi har begynt å renovere rom for rom. På grunn av store hull og generelt dårlig gips i nedre kant mot gulv, må vi bruke relativt høye gulvlister. Har satt disse soklene i et rom og vi er jævlig fornøyde så langt, men det er en ting jeg bare ikke kan slippe - hvordan løser man overgangen fra gulvlisten til den glatte dørkarmen? 🤯
Hvordan ville dere gjort det? Hvis noen andre har høye antikke gulvsokler sammen med smale karmer, får dere gjerne vise bilde av hvordan dere har gjort det.

Jeg har prøvd med karmkloss men det er ikke et alternativ så lenge jeg ikke finner en som er høyere enn 120mm. På bildene ser dere hvordan det ser ut i dag. Se bort fra min klissete fug og plassering av stikkontakt, det vil bli utbedret i forbindelse med overgangsarbeidet.

Lenke til gulvsokkel: [lenke]

Takk på forhånd! 🫡
Tanke - fant karmkloss på nettet som er 140mm høy men bare 20mm tykk, altså 1mm tynnere enn gulvsokkelen. Hvor mye tykkere bør den være?

Jeg hadde byttet forene på dørene også til 21x95 allmoge, blande allmoge og glatte lister er ingen bra kombinasjon🥴😊

• Liker
Bluegreengrey77 og 7 andre
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Jeg hadde byttet listene på dørene også til 21x95 allmoge, å blande allmoge og glatte lister er ingen fin kombinasjon🥴😊
Finner dessverre ingen som er 21x95. Den nærmeste man kommer er vel denne som er 15x95, da må man sette listekloss for å kamuflere forskjellen i tykkelsen: https://www.byggmax.se/dörrfoder-allmoge-furu-p08615097#913=83026

Sage til foringsklosser selv av passende høvlet virke.

Et klassisk 1800-tallstriks er ellers å håndhøvle en liten 45 graders fasning utenpå gulvlisten slik at ytterste enden får samme tykkelse som ytterkanten på foringen.

• Liker
Chokladmonster og 1 annen
  • Laddar…
entene så skimsat ut så dørlisteret blitt i nivå med gulvlisten

elr så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 begge sidene så det begynner å se ut som endelokk så har man ikke behøvd å bruke fugemasse

HogeN HogeN skrev:
enten så skimsat ut så dørkarmen blitt i nivå med gulvlisten

eller så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 begge sider så det begynte å se ut som endelokk så har man ikke trengt å bruke fugemasse
Skimsa ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å «gjøre» gulvlisten tynnere
HogeN HogeN skrev:
enten så skimsat ut så dørkarmen blitt i nivå med gulvlisten

eller så har man kappet gulvlisten kortere og med 45 og en mindre bit 45 begge sider så det begynte å se ut som endelokk så har man ikke trengt å bruke fugemasse
Skimsa ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å «gjøre» gulvlisten tynnere ved å kappe bort siste biten i 45°, ovenfra og ned (se bilde). Allmoge-listen er jo bare 21mm tykk i bunnen og betydelig tynnere øverst.

Ditt andre forslag med 45° hjørner som avslutning er akkurat som jeg har gjort på bildet. Jeg fylte med akryl for det så forferdelig ut med allmoge-list mot den glatte karmen.

• Diagram som viser to treplanker, med skråskjæring på 45° i hjørnene. Tekst "Bort" indikerer delen som skal fjernes for å tynne ut listen.
Skimse ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å "gjøre" gulvlisten tynnere

Skimse ut karmen 6mm? Ikke et alternativ. Da er det bedre å "gjøre" gulvlisten tynnere ved å kappe bort siste biten i 45°, ovenfra og ned (se bilde). Allmoge-listen er jo bare 21mm tykk i bunnen og betydelig tynnere øverst.

Ditt andre forslag med 45° hjørne som avslutning er akkurat som jeg har gjort på bildet. Jeg fylte med akryl fordi det så forferdelig ut med allmoge-list mot det glatte karmen.
Nei, ikke i det hele tatt som du har gjort. Måten som jeg foreslo er å sage av enden i 90 grader og deretter bare ta en liten 45 graders fasning av det utstikkende hjørnet. I motsatt retning mot din 45 graders gjæring.

• Liker
Frunihuset20
  • Laddar…
Eneste måten å få det pent på er med skurklosser, i vårt tilfelle bestilte jeg fra et høvleri etter mine ønsker. Dørstokk med spesiallagde skurklossar for en pen finish mot blomstertapet og tregulv i et interiør.

A A.Barman skrev:
Den eneste måten å få det pent på er med skurklosser, i vårt tilfelle bestilte jeg fra et høvleri etter mine ønsker. [bilde]
Ja, jeg er enig. Fant denne som koster 139kr per løpemeter. Den er tilpasset 21x120 sokkel og 15x69 fôr, allmue på begge.

Case closed

• Hvit sokkel og foder med allmoge-design, installert ved en dørkarm over et parkettgulv.
A A.Barman skrev:
Eneste måten å få det pent på er med gulvsokkel, i vårt tilfelle bestilte jeg fra et høvleri etter mine ønsker. [bilde]
Synes du ikke det ser litt merkelig ut med en så høy gulvsokkel?

X xLnT skrev:
Synes du ikke det ser litt merkelig ut med en så høy skurkloss?
I vårt hus fra 1891 så ser det ut sånn, rommene som renoveres tilbakeføres med nytillverkade lister, foder og skurklossar.
Samme profiler og mål.
Synes selv at det blir litt rotete om skurklossen er for lav.
Men smaken er som sagt høyst personlig, den gangen hadde jo hver byggherre sine egne standarder.

• Liker
tensiden og 1 annen
  • Laddar…
Ja, jeg er enig. Fant denne som koster 139kr per løpemeter. Den er tilpasset for 21x120 sokkel og 15x69 foder, allmoge på begge.

Case closed
Her lager han sine egne klosser akkurat like. Sjekk de første minuttene.

• Liker
Byggtips
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
[bilde]
Gjør en annen avslutning så vil det se bedre ut.
Deretter bytt ut dørkarmen til "päron" eller lignende, [lenke]
22x95
Takk for god hjelp. Det der passer nok bedre hos oss, ikke like imponerende. Synes du ikke jeg skal bruke samme allmoge foder men med andre dimensjoner?

21x120 https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120

15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069

• Allmogeprofilert listverk i hvitmalt tre, sett fra siden med synlig struktur av lagdelt treverk.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.