Hei,
jeg gjorde om garderoben hjemme for noen måneder siden. Alt ble fint og bra, men en liten del ble igjen og nå må jeg virkelig ta tak i dette og gjøre det ferdig. Jeg har dratt meg for å fikse det da jeg har liten erfaring med å jobbe med overflate på betong.

Noen som har tips om hvordan man bør angripe dette for å få det til å se rimelig pent ut for en garderobe.

Det så ikke spesielt pent ut der før vi startet renoveringen av garderoben akkurat der. Men under arbeidet falt det meste av overflaten ned (fix eller puss eller hva skal man kalle det?), og det så enda verre ut. Så nå har jeg banket ned alt som er løst.

Bilder ovenfra og ned:
Veggen i et skap under renovering, med synlig betong og delvis fjernet ytskikt. Rødt brannteppe henger på siden.
Uferdig betongvegg i en garderob, med synlig ujevn overflate og rester av gammelt overflatebelegg fjernet. En brannteppe er hengt ved siden av.

Og i mer detalj:
Veggen i en garderobe med ujevn puss, delvis fjernet overflate, synlig betong og reparasjonsarbeid. Belysning fra venstre hjørne.
Utsatt betongvegg med ujevne overflater, rester av hvitt belegg og trestolpe synlig, del av garderoberenovering.
Ødelagt ytskikt på betongvegg i garderobe, sprukket og flassende. Noe av pusslaget har falt av, viser underliggende treverk og ujevn overflate.
Uferdig overflate i garderobe med avskallet betongbelegg, synlig ved siden av en glatt, malt vegg. Ujevne kanter med ulike teksturer.
Skadet betongvegg i en garderobe, med områder hvor overflaten har falt av, synlig murverk og delvis avdekket innerstruktur.

Jeg brukte husfix for å reparere mindre hull i andre deler av garderoben der omkringliggende overflate satt fast (uten tendens til å sprekke eller falle ned), det fungerte utmerket. Brukte vanlig sparkel for de minste hullene. Jeg prøvde å legge på litt husfix, som kanskje synes på bildene, for å se om det var mulig å jobbe med det, men det føles umulig å fylle den overflaten med husfix og få et noenlunde jevnt sluttresultat. Eller bør jeg jobbe med konsistensen av husfixet, hvordan lykkes jeg med det i så fall? Hva kan man ellers bruke for materiale?

Å legge en plate der er mulig, men det vil nok bli en hel del triksing for å feste den samt at det nok ikke kommer til å bli veldig pent og forstyrre skyvedørene litt. Men kommer noen på en enkel måte å løse det på, er jeg takknemlig for tips.

Takknemlig for alle tips!

9 9fingers skrev:
Hei,
jeg gjorde om garderoben hjemme for noen måneder siden. Alt ble fint og bra men en liten del ble igjen, og nå må jeg virkelig ta tak i dette og gjøre det klart. Jeg har utsatt å fikse det da jeg har liten erfaring med å jobbe med overflatebehandling på betong.

Noen som har tips om hvordan man bør angripe dette for å få det til å se rimelig pent ut for en garderobe.

Det så ikke spesielt pent ut der før vi startet renoveringen av garderoben akkurat der. Men under arbeidet falt det meste av overflatebehandlingen av (fix eller puss eller hva skal man kalle det?), og det ble seende enda verre ut. Så nå har jeg hamret ned alt som er løst.

Bilder fra toppen og nedover:
[bilde]
[bilde]

Og mer i detalj:
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]
[bilde]

Jeg brukte husfix for å reparere mindre hull i andre deler av garderoben der omkringliggende overflatebehandling satt igjen (uten tendens til å sprekke eller falle ned), det fungerte utmerket. Brukte vanlig sparkel for de minste hullene. Jeg prøvde å legge på litt husfix, som kanskje synes på bildene, for å se om det var mulig å jobbe med det, men det føles umulig å fylle den overflaten med husfix og få et noenlunde jevnt sluttresultat. Eller bør jeg jobbe med konsistensen av husfixet, hvordan lykkes jeg med det i så fall? Hva annet kan man bruke av materiale?

Å legge en plate der er mulig, men det blir nok en del triksing for å feste den samt at det nok ikke vil bli veldig pent og forstyrre skyvedørene litt. Men om noen kommer på en enkel måte å løse det på er jeg takknemlig for tips.

Takknemlig for alle tips!
Gips puss er forholdsvis lett å jobbe med. Billig også. Husk å prime først bare!

• Liker
gaspedal
  • Laddar…
Takk for svar! Skal teste og kommer tilbake med resultat (tar vel en uke)!

Det er ikke betong, men puss. Er det et eldre hus, er det sannsynligvis kalkpuss. Da bør man være forsiktig med å bruke sementbaserte produkter. Ny kalkpuss er best.

J justusandersson skrev:
Det er ikke betong, men puss. Hvis det er et eldre hus, er det sannsynligvis kalkpuss. Da bør man passe seg for å bruke sementbaserte produkter. Ny kalkpuss er best.
Det er vel betong som ligger under?

Jeg tenkte at jeg fjerner den siste "pussen" og så fyller på med egnet materiale som er lett å jobbe med.

Mener du at jeg bør legge kalkpuss der? Er det lett å jobbe med?

Kalkpuss er lett å jobbe med. Når ble huset bygd?

J justusandersson skrev:
Kalkpusset er lett å jobbe med. Når er huset bygget?
Huset er bygget på midten/slutten av 40-tallet. Garderoben som var direkte festet i veggen har eksistert siden 60-tallet i det minste. Fant en nitlott fra 1960 som hadde satt seg fast mellom veggen og en batting. Battingene var "spikret" gjennom puss og inn i det harde (betongen?)

Beste svar

Huset har en plankestamme som er pusset. Armert betong begynte å bli brukt som veggmateriale i flerfamiliehus på 1960-tallet. I småhus har det i prinsippet aldri blitt brukt unntatt i kjellervegger. Kalkpuss er det beste og smidigste materialet du kan bruke.

J justusandersson skrev:
Huset har en plankstamme som er pusset. Armert betong begynte å brukes som veggmateriale i flerboligbygg på 1960-tallet. I småhus har det i prinsippet aldri vært brukt utenom i kjellervegger. Kalkpuss er det beste og mest smidige materialet du kan bruke.
Da kjører jeg på kalkpuss! Kommer tilbake med resultat.

9 9fingers skrev:
Da kjører jeg på med kalkpuss! Kommer tilbake med resultat.
Lovet å komme tilbake med resultat ser jeg. Det var helt riktig med kalkpuss. Jeg slurvet litt med fuktingen før så det ble litt sprekker. Nå var det inne i en garderobe så ikke kjempenøye, hadde man fuktet ordentlig før og vært nøye med fuktingen under oppsetting og etterpå så tipper jeg at ingen sprekker hadde oppstått.

N
Hva faen er kalkmørtel? Finnes jo luft og vann kalkmørtel der det vanlige er luft kalkmørtel.
Legger man tjukt med 3 mm luftkalkmørtel så sprekker det. Men det er en bra mørtel.

N neo11 skrev:
Vad fan är kalkputs? Finns ju luft och vatten kalk bruk där det vanliga är luft kalkbruk.
Stockar man tjokt med 3 mm luftkalkbruk så spricker det. Men det är ett bra bruk.
Den här blev jag refererad till när jag frågade efter kalkputs.

https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i

N
Ok, det er et luft kalk bruk med 1 mm ballast, bra bruk, men pusser man mer enn enn 5 mm om gangen kan det sprekke.
Man begynner jo alltid med et 3 mm bruk, da kan man pusse 10 mm på en gang.
Er uvanlig at privatpersoner bruker 1 mm bruk, da det sprekker lett.
Tror ikke at det hadde sprukket om du hadde brukt et 3 mm bruk og ikke kalkbruk, et c bruk hadde vært bedre.

N neo11 skrev:
Ok, det er en luft kalk bruk med 1 mm ballast, bra bruk, men pudser man mer enn 5 mm av gangen kan det sprekke.
Man begynner jo alltid med en 3 mm bruk, da kan man pusse 10mm på en gang.
Er uvanlig at private personer bruker 1 mm bruk, da det sprekker lett.
Tror ikke at det hadde sprukket om du hadde brukt en 3 mm bruk og ikke kalkbruk, en c bruk hadde vært bedre.
Okei, bra å vite. Men ingen fare nå vel? Det føles som det sitter som fjell med noen få sprekker her og der på en flate av 20x260 cm.

N
Nei, er det bare småsprekker og alt sitter hardt, så er det ingen fare i det hele tatt.

• Liker
9fingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.