Ble lei av å ikke ha et ordentlig arbeidsområde i garasjen og fjernet derfor den gamle "arbeidsbenken" som var der for å bygge en ny, større og mer stabil.
Det meste av materialet jeg har brukt er treverk som jeg hadde liggende fra før og må si at jeg er fornøyd med byggverket så langt. God overflate, stabilt (skal feste en stor skrustikke på det bl.a.), osv.
Det eneste jeg stort sett har kjøpt nytt var byggekryssfiner (15 mm) for å ha som
benk-/arbeidsflate i troen om at det skulle være hardt og slitesterkt nok.
Jeg bruker ikke spesielt mye vold på arbeidsflatene vanligvis MEN merket raskt at kryssfineret dessverre er altfor mykt til å ha som overflate å arbeide på.
(Før var det en kjøkkenlaminatskive som tidligere huseier hadde satt opp som arbeidsbenk/arbeidsflate).
Ville derfor legge noe oppå kryssfineret for å få en hardere/slitesterk overflate å jobbe på. Det får imidlertid ikke være spesielt tykt da høyden på benken er i høyeste laget nå.
Hva anbefaler dere der ute?
- Oljeherdet MDF?
- Noe annet?
Blikk blir dessverre for kronglete og jeg vil gjerne holde "byggverket" på et så lavt budsjett som mulig. )
Jeg har kjørt med byggplyfa på benken min i 3 år nå. Den er delvis impregnert med hydralolje som lakk fra en vedklyver.
Fungerer bra uten noen mer behandling.
Men du kunne jo legge på en oljeherdet board som "offerplate" så kan du bytte den enkelt ved behov.
Jeg har kjørt med byggplyfa på benken min i 3 år nå. Den er delvis impregnert med hydraulikkolje som lekket fra en vedkløyver.
Men du kunne jo legge på en oljeherdet board som "offerbrett" så kan du bytte den enkelt ved behov.
maah skrev:
Jeg har kjørt med byggplyfa på benken min i 3 år nå. Den er delvis impregnert med hydraulikkolje som lekket fra en vedkløyver.
Men du kunne jo legge på en oljeherdet board som "offerbrett" så kan du bytte den enkelt ved behov.
Blant alle ”plater” der ute, er det oljeherdet mdf som er sterkest/holdbarst?
Det kan være en ”offerbrett” som du sier.
Mekker med MC så litt oljesøl osv. vil jo forekomme. Det jeg ikke trodde derimot var at byggplywooden skulle være såå myk. Hvert minste kantete objekt etterlater dype merker i den.
Føles så sterilt med plåt, pluss at benken er i vinkel (45-gradere ved "ståplassen"). Føles tungvint å fikse... Har aldri holdt på med plåt. *klør meg i hodet*
Hvor kjøper man plåt? Jernhandelen?
Ingen som har erfaring fra andre typer av "täckskivor" man kunne bruke i mitt tilfelle uten at man bygger på for mye?
Så i en garasjetråd at noen brukte gulvmatte av den typen man har på flyplasser på benkene. Må være utrolig slitesterke og tåler dessuten væske. Tenkte å kopiere det i mitt bygg.
Føles så sterilt med plåt, pluss at benken er i vinkel (45 grader ved "ståplass"). Føles kronglete å fikse... Har aldri drevet med plåt. *klør meg i hodet*
Hvor kjøper man plåt? Jernvaren?
Ingen som har erfaring fra andre typer av "dekkplater" man kunne bruke i mitt tilfelle uten at man bygger på for mye?
Plåt bestiller du hos blikkenslageren eller smeden om du ikke fikser det selv
Så i en garasjetråd en som brukte gulvmatte av den typen man har på flyplasser på benkene. Må være hvor slitesterke som helst og tåler dessuten væske. Tenkte å kopiere det i mitt bygge.
Det hadde vært perfekt. Fortell gjerne hvor du får tak i slik matte når du starter.
Formplywood kjører jeg på min arbeidsbenk, det finnes jo også såkalt slitplywood som man har på tilhengeren som også er et bra alternativ.
Slitplywood hadde vært bra å ta så klart. Sjekket på den lokale XL Bygg og de tok 2000 kr for en plate på 1200x3000 mm. og en bekjent (dyktig håndverker) anbefalte byggplywood i stedet...
Slitplywood hadde vært bra å ta så klart. Sjekket på den lokale XL Bygg og de tok 2000kr for en plate på 1200x3000 mm. og en bekjent (dyktig håndverker) anbefalte byggeplywood i stedet...
Tanken var å være så ”økonomisk” som mulig...
Formplyfaen tåler jo mer enn vanlig plyfa men koster mindre enn slitplywood...
Kanskje det kan være noe å ha som overflatelag!? Den er jo litt glatt, jeg bruker den i snekkerbua - Funker prima!
Forskalingsfinér tåler jo mer enn vanlig finér men koster mindre enn slitfinér...
Kanskje det kan være noe å ha som overflatelag!? Den er jo litt glatt, jeg bruker den i snekkerboden - Fungerer utmerket!