Hei! Vi har nylig kjøpt hus og begynt å renovere.
Vi ønsket å fjerne en liten bærende vegg, veggen med den blå perlen på bildet med tegningen.
Samme vegg som er blottlagt på bilde 5.
Over den veggen med den blå perlen ligger det en H-bjelke. Den går fra balkongen og nesten inn til murstokken.
Vi valgte derfor (med snekker på plass) å sette opp søyler og langsgående bjelke ifølge bilde 6.
Som man kan se på det første bildet, så heller balkongen oppover i midten der H-bjelken sitter under... Har altså gjort det siden vi kjøpte det.
Det var en del knirk og litt helning allerede fra starten av i soverommet som er i tilknytning til balkongen. Etter vi gjorde om i underetasjen er det verre =\
Den lille åpningen ved den gule perlen er borte. Likeså veggen ved den rosa perlen.
Her om dagen merket vi en større "setning". Kommer flere bilder og forklaringer straks for den som orker..

• Enebolig med skråtak, hvit fasade og svart balkong, omgitt av hage og busker, sett fra hageside med stor terrasse.
  • Plantegning av husets øverste etasje med markerte rom som allrum, sov, og kjøkken, samt en blå markering på en vegg ved inngangen.
  • Gulvplanstegning av en bolig med fargede nåler markert, som viser kjøkken, stue og balkongområde. Den blå nålen indikerer en bærende vegg.
  • H-bjelke under treterrasse med skrånende trebjelker med synlige spikrester. Byggeprosjekt med fokus på bærekonstruksjonen i renovering.
  • En tretrappet spiraltrapp i treverk i et hus under renovering, omgitt av delvis blottlagte vegger og synlige bjelker.
  • Stue med spisebord, veggur, moderne lysekrone og åpning med trestolper. Trapp i bakgrunnen, og en sofa i forgrunnen. Pågående renovering.
Sånn ser det ut til venstre for toalettet i etasjen over. Som om gulvet har sunket ned!

• Gulv med teppe ved siden av vegg og dør, hvor det ser ut som gulvet har sunket eller er skjevt i forhold til terskelen.
Slik ser toadøra ut på overetasjen... Likeledes er bildet av den blå plastmatten på samme side der det har løftet/sunket.

• Dør i tre med mørk ramme plassert i en lys vegg, sett på en overetasje.
  • Dør til bad på øverste etasje med brun tremønstret dør og metallhåndtak, omringet av lysegrå tapetvegg.
  • Blå plastmatte ved baderomsdør med detaljerte flismønstre, viser ujevnheter og justeringer i gulvhøyde.
Det ville nok vært bra om du nummererte bildene eller beskrev bildet.
Men på det øverste bildet i første innlegg er det de pinnene som erstatter en bærende vegg?????

Sist redigert:
Spørsmålet er bare hva vi skal gjøre? Det er snart på tide å begynne å renovere bort den brune ovenpåetasjen. Men vil gjerne få klarhet i hva som skjer. Rent krasst så er det helling fra murens side ut mot badet på ovenpåetasjen og inn til ca halvparten av soverommet. Derfra heller det oppover ut mot balkongen. Vi skal legge nytt gulv i soverommet på øvre etasje da det ser ut til å ligge direkte på bjelkene uten noen sponplate under. Knirker som faen. I så fall river vi opp det gamle. Kan man se eller gjøre noe med problemet da?

Ja det er dem "pinnarna" på 10 cm.
Vegggen var 2 meter lang.

Verken låter eller ser kult ut. Åpenbart mangler dere bærende og avlastende vegger. Som LGG-01 antydet er de pinnene som finnes på øverste bildet nettopp bare pinner. Fremfor alt "bjelken". Jeg hadde tatt frem en solid bjelke og en bra jekk for å stabilisere før jeg tok en bygningsingeniør som kunne kikke på det. Bare for å slippe flere setninger som kanskje til og med forårsaker lekkasje fra rør eller baderom.

Før snekkeren satte dit det som sitter der nå, så løftet han jo hele taket noen cm med støtter langs veien. Ifølge samboeren så sank det jo ned et stykke når han slapp på disse. Problemet fantes jo allerede før, men er verre nå som sagt :(
Snekkeren mener jo at disse to "pinnene" skal bære istedenfor den tidligere lille veggen.

• Byggrom med åpne stendere og midlertidige støtter som holder taket. Stige og elektrisk verktøy ligger på gulvet foran byggarbeidet.
  • To vertikale stålstøtter holder oppe en trebjelke i et rom med store vinduer, mens byggematerialer ligger på gulvet.
Den der "bjelken" i taket er jo ingen bjelke, ser ut som en limtræsøyle 90x90 i beste fall, du trenger å ha en helt annen høyde på en slik bjelke for at den skal ha noen effekt i det hele tatt. Typ 56x225, men det der trenger en konstruktør å regne på for at det skal bli riktig, men som det er nå ser jo en lekperson at det er helt feil!

Bjelken er grovere og innfelt opp i taket.

Ok, men så mye grovere enn det som vises kan den vel neppe være? Du har en gipsplate og spredt panel i tykkelse opp til mellometasjes undersiden?

Jeg skulle gjette på en to tommers åtte regel. Men ring en konstruktør som kan komme ut og se på det. Vil du ikke ha en høy trebjelke så kanskje det går med en skikkelig stålbjelke også.

Hei du. Det er en snekker i samråd med XL-bygg som har regnet på det. =\
H-bjelken ligger jo igjen ovenfor. Men jeg vet jo ikke hvordan den fungerer direkte.

Det høres jo ikke så feil ut.. men på den andre siden burde ikke overetasjen gi etter hvis det var riktig.

Be dem gjøre en ny beregning. Om de ikke finner noen feil, ville jeg ha hentet inn noen andre som også regnet på det.

Jeg tror ikke jeg har forstått nøyaktig hvor H-bjelken begynner og slutter, hva hviler den på egentlig? Noe har jo tydeligvis gått litt galt. Jeg synes dere skal ta kontakt med den snekkeren som har gjort det og forklare situasjonen. Det kan jo være så enkelt som at den der limtrestolpen (pinnen altså) er litt for kort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.