Jeg skal akkurat til å starte med byggingen av terrassen, men jeg føler meg usikker på dimensjoneringen av terrassetaket. Jeg har et hus med en takvinkel på 47 grader, så det kommer til å komme ganske mye snø på terrassetaket siden jeg bor i Västernorrland.
Tanken er at terrassen skal stå på hageplater/lecablokker og alle bjelker og stendere er i dimensjonen 195x45. Hva tror dere, fungerer dette?
Det der blir nok sterkt og bra. Legg en 45x45 mot bjelken som kommer på husveggen, sag ut og la takbjelkene hvile på den, så blir det penere. Synes jeg.
Det der blir nok sterkt og bra. Legg en 45x45 mot bjelken som kommer på husveggen, sag ut og la takbjelkene hvile på den så blir det penere. Synes jeg.
[bilde]
Gammel tråd... Men om man gjør en sånn utsaging. Blir det ikke en svekkelse? Tenker at bjelken spjæres ved sagsnittet.
Men det kanskje er sånn at dimensjonen er bare godt tatt i for å redusere bøyning og kommer derfor ikke påvirkes av en utsaging.
Gammel tråd... Men om man gjør en sånn utskjæring. Blir det ikke en svekkelse? Tenker at bjelken spjæres ved sagesnittet.
Men det kanskje er så at dimensjonen er bare vel tilpasset for å redusere bøyning og kommer derfor ikke påvirkes av en utskjæring.
Blir bare en marginal forskjell. Utskåringen er i enden av bjelken, det er nesten ingen vertikal last oppetter husveggen overhodet. At det skulle spjæres er ingen risiko.
Blir bara en marginell skillnad. Urtagningen er i enden av bjelken, det er nesten ingen vertikal last oppetter husveggen overhodet. At det skulle spjæres er ingen risiko.
Det der er vel likevel en helt feilaktig uttalelse. Det blir jo en skikkelig vertikal last som skal ned der om det samles mye snø på taket.
Det blir akkurat som påpekt en svekkelse å gjøre på denne måten, og jeg mener nok at det likevel er best å regne på dette eller velge en annen løsning.
Det der er vel likevel en helt feilaktig uttalelse. Det blir jo en skikkelig vertikal last som skal ned der hvis det samler seg mye snø på taket.
Det blir akkurat som påpekes en svekkelse å gjøre på denne måten, og jeg synes det er best å regne på dette eller velge en annen løsning.
Om taket er flatt. Siden du har en takhelling, blir den minste vertikale lasten ved takets høyeste punkt.
Og siden endeveden hele veien ligger tett inntil regelen oppover veggen, vil utskjæringen bare svekke marginals.
Om taket er flatt. Siden du har en takvinkel så blir den minste vertikale lasten ved takets høyeste punkt..
Og siden endetreet hele veien ligger tett inntil bjelken oppover veggen så vil utkuttet kun svekke marginalt.
Kan du forklare hvorfor du mener at det blir mindre vertikal last ved høyeste punkt. I dette tilfellet vil det selvsagt gå ned mest vertikal last i midtopplegget, men det blir ikke mindre vertikal last på grunn av at taket heller.
Og hvordan mener du at det spiller noen rolle at endetreet ligger mot øvre bærelinje? Stolpene under den ytterste bærelinjen er ikke momentstive i sin innfesting. Man kan ikke regne med at de "holder imot" så å si. Og selv om de gjorde det ved hjelp av skivvirkning eller avstivning, så vil jeg mene at det ikke påvirker risikoen for spjæring ved det indre opplegget.
Hva jeg mener er bare at denne typen "utkutt" av bjelkelement er et skolebokeksempel på hvordan man ikke skal gjøre. Så kan jeg være enig i at det estetisk ser bedre ut, men da må man jo kontrollere at det faktisk holder i henhold til de regler for dimensjonering som finnes.
Konstruksjonen er uegnet av flere grunner. Risikoen for sprekker i utfremspringen er betydelig. Det ville blitt bedre om lektene på veggen satt et hakk lenger ned slik at hele bjelken hadde fått støtte. Videre må man tenke på at det kan bli ganske høye skjærkrefter ved opplaget, ikke minst i Västerbotten, noe som krever en tilstrekkelig materialmengde på bjelken. En 45x145 C 24 bjelke tåler en skjærkraft på høyest ca. 8 kN (Träguiden) hvilket er et fullt mulig tall for en takbjelke i Västerbotten. Fremspring reduserer kapasiteten i tilsvarende grad.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.