Har pirket opp med tommstocken i sprekkene og kikket H-bjelken begynner ute ved balkongen og slutter ca 25 cm etter pinnen i midten. Så ser jeg bjelker som løper tvers over "bjelken" den siste biten. Der har snekkeren forsenket en skrue opp gjennom bjelken i bjelkene.....

Ved tommestokken slutter H-bjelken. Etter den ligger det tverrgående lekter.

• H-bjelke med målestokk og kryssende taklister synlig i et delvis renovert rom.
Den liggende "balken" er 10x10 cm hva jeg kan måle meg til.

Er det et Modulenthus bygget på 70-tallet.

Dere ser ut til å ha en kjeller også (å dømme fra trappenedgangen man ser i noen av bildene) - så hva hviler disse to "pinnene" i sin tur på? Finnes det en ordentlig bærende vegg under i kjelleren?

Bygget 80 av byggmesteren (eieren) selv.

Jo vi har kjeller også. Enten en H-bjelke eller limtrebjelke. Snekkeren satte en ekstra pinne der nede også for sikkerhets skyld.

TV-rom med den stiplede linjen er rommet under.

Fikk ikke med bildet.

• Kjellerplan med rommene kontor, hobbyrom, tv-rom, pantry, WC, klesrom og matbod. Viser dør- og trappelayout.
På din beskrivelse høres det jo ut som om H-bjelkens ende (altså der du måler med tommestokken) har sunket ned en centimeter eller to, og det burde jo bety at også den der stolpen har sunket tilsvarende. Kan man se noe av det på gulvet i stuen? Hva hviler stolpen på, står den direkte på gulvet eller ble det tatt opp et hull i bjelkelaget slik at stolpen står på en bjelke eller direkte mot den der "extra pinnen" i kjelleren?

De står på fiskbensgulvet som ligger under gulvet vi har nå. Hvis du ser på bildene med støttene. Skal måle stolpene og se om de er like lange for vi har ikke satt noen lister rundt pelarene ennå.

Glem det jeg skrev! Dem står på bjelker under.

Søylen i midten er 13 mm kortere enn den som er plassert ved murstocken. Kan 13 mm gjøre så stor forskjell?

Det er en limtrebjelke i kjelleren så jeg, og søylen der nede står akkurat under den som er ovenfor i midten.
Den andre søylen som står ved murstocken, i kjelleren er det vegg under den. Så de har avstivning begge to.

Stöttning* :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.