Hei vår leverandør syntes vi skulle ta sponplater på veggene og så gips utenpå, selvfølgelig skal det være isolasjon i veggene også.
Er det et bra alternativ eller er osb bedre?

Fordeler henholdsvis ulemper Sponplater?
Fordeler henholdsvis ulemper Osb-plater?

Hva bør man tenke på med henholdsvis plater ved montering?

Hilsen Niclas

om du uansett skal gipse over så velg rett og slett det billigste alternativet, noe som burde bli sponplate.

niclasella skrev:
Hei vår leverandør syntes vi skulle ta sponplater på veggene og så gips utenpå, selvfølgelig skal det være isolasjon i veggene også.
Er det et bra alternativ eller er osb bedre?

Fordeler resp. ulemper Sponplater?
Fordeler resp. ulemper Osb plater?

Hva bør man tenke på med resp. plater ved montering?

Hilsen Niclas
- Lim og skru sponplaten mot trelektene (om du har trelekter vil si), så blir veggen superstabil. Også mot yttervegg. Enkelte her på forumet synes dog at det er kassavalvkonstruksjon. ;)
- Dekk med gips ganske umiddelbart. Innen en uke. Dette for å holde fukt borte fra sponplaten.
- En sponplate av god kvalitet er like holdbar som en OSB-plate å skru i. Kjøp med andre ord ikke billige sponplater av ukjent kvalitet. OSB anbefales av mange på forumet, fordi de er sterke og billigere enn kryssfiner.

Anbefalinger fra en erfaren byggesnekker.

Kan noen forklare det der med at man skal dekke sponplaten innen en uke?

Jeg forutsetter at vi snakker om innvendig vegg.

hempularen skrev:
Kan noen forklare det der med at man skal dekke sponplaten innen en uke?

Jeg forutsetter at vi snakker om innvendig vegg.
Det er ikke bra om sponplaten står og trekker til seg fukt, f.eks. ved nybygg. Risikoen er at den får eget liv og bøyer trestenderne i skilleveggene. Jeg har sett det skje.
Vet dog ikke om det er en uke som gjelder generelt.

man burde vel kunne ha en tynnere plate av osb, hvilket er en fordel...

Finansvalpen skrev:
man burde vel kunne ha en tynnere plate av osb, noe som er en fordel...
OSB finnes bare i en tykkelse på 11mm og det er vel hva man skulle sette opp om man brukte spon også (men standardmålet er vel der 12mm).

MathiasS skrev:
OSB finnes bare i en tykkelse på 11mm og det er vel hva man skulle satt opp om man brukte spon også (men standardmålet er vel der 12mm).
12,5mm av en eller annen grunn. Trodde også at det var 12mm, men forskjellen er akademisk.

Johan Gunverth skrev:
12,5mm av noen jævla grunn. Trodde også at det var 12mm, men forskjellen er akademisk.
Den skal vel bli 13mm når den har sugd litt fukt og da passe med gipset...... ;)

Takk for all informasjon.

Det blir det sponplate av høyeste kvalitet og lime alle platene, vil ha så solid hus som mulig.
Det skal være kassaskapsfølelse. ::)

Hilsen Niclas

MathiasS skrev:
OSB finnes bare i en tykkelse på 11mm og det er vel hva man skulle sette opp om man brukte spon også (men standardmålet er vel der 12mm).
OSB finnes i flere størrelser! Jeg har kjøpt plater som har vært 9, 11 og 13mm. Trolig er 13mm den vanligste på byggevarehusene.

Magnus_Nordmark skrev:
OSB finnes i flere størrelser! Jeg har kjøpt plater som har vært 9, 11 og 13mm. Trolig er 13mm den vanligste på byggevarhusene.
Ok, har bare sett en størrelse på tykkelsen, to på bredden.... Man lærer så lenge man lever!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.