Jeg har søkt en del på forumet men mest funnet referanser til å bruke OSB i vegger og gulv.
Det jeg lurer på er hvor godt/dårlig det passer til f.eks. skuffer for å oppbevare el-verktøy i. Har aldri brukt det selv og tenkte at det vel burde fungere like bra som kryssfiner til lignende ting, men til en billigere pris.
Det jeg lurer på er hvor godt/dårlig det passer til f.eks. skuffer for å oppbevare el-verktøy i. Har aldri brukt det selv og tenkte at det vel burde fungere like bra som kryssfiner til lignende ting, men til en billigere pris.
OSB-en er jo ikke like "kompakt" som kryssfiner er. Visst kan du lage bokser av den, men det blir kanskje ikke like bra. Det er også vanskelig å pusse til OSB-en og få samme fine finish. Har man uflaks når man skrur i OSB-en så fester det ikke ordentlig heller, den er litt "kjekslignende" så å si.
ikke å anbefale ta plyfa i stedet
Precis, se hvordan OSB-platen ser ut på siden, helt elendig å skru i.imported_Anders_S skrev:

Men det er klart man kan bygge bokser likevel.
Jeg antar at du allerede har "overblivna" OSB-plater som du tenkte å lage bokser av.
- Siden det ikke er så bra å skru i siden av en OSB-plate, kan du sette en trekantlist i innerhjørnene som du deretter skrur fast veggene i (fra utsiden). + lim.
Ikke glem skruen, det er viktig at det er riktig type skrue så du slipper at det sprekker når du strammer til.
Sørg for at den har spor på undersiden av hodet, da skrur den seg selv. Finnes litt forskjellige utførelser. Den ene er en sponplatelskrue og den andre er en terrasseskruv. Ikke glem trelim.
Hvis man ikke vil betale essve, kan man finne disse på Biltema (men man får hva man betaler for).
Hvis du ikke har noen plate hjemme og skal kjøpe material for bokstilvirkningen, ville ikke jeg anbefale OSB heller.
Klikk her for å svare