Hei!

Jeg holder på med en mindre jobb i et villa bygge der snekkerne skrur opp OSB-plate utvendig. Jeg har aldri før sett at man bruker det utvendig før på denne måten. Jeg har ikke nevnt noe for byggherren ennå, siden jeg ikke vet om det er riktig å gjøre det slik. Men jeg synes det virker litt merkelig. På tegningene jeg har fått står det at det skal være gips. Kan legge til at jeg ikke kan spørre snekkerne for de kan ikke svensk.

Paul-Staffanstorp
Har jeg heller aldri vært med på, men visst... jeg er ikke byggherre heller.

Høres dog veldig dumt ut siden OSB er ganske fuktsensitiv.

Hvor i konstruksjonen bruker man OSB på utsiden? Som fasade?

Gjør om gjør rett.....

Beror det ikke på hva det er for OSB?

OSB klasse 3 og 4 er for "bruk i fuktig klima" som tydeligvis defineres som "Med hensyn til klasse 2 i EN 1995-1-1:2004, hvilket tilsvarer et fuktinnhold i materialet ved en temperatur på 20 °C og en relativ fuktighet i den omsluttende luften som kun overstiger 85 % noen få uker per år."

Originalt høres det likevel ut og var jeg byggherre ville jeg ikke likt det når nå tegningen sier gips...

Det finnes tydeligvis info om det under KEL.1 her: http://ama.byggtjanst.se/CodeTree.aspx?kod=KEL.1&urvalId=19
...om noen av damene og herrene har login på AMAs webbtjeneste!

For et antall år siden så jeg et par villaer i Lerum som ble kledd utvendig med OSB og deretter pusset. Husene ser fremdeles veldig fine ut.

Har snakket med byggherren nå. Tydeligvis hadde de diskutert seg frem til dette og byttet ut gipsen med OSB. Det skulle være en fuktbestandig variant og ikke den vanlige. Det hadde noe å gjøre med at festeevnen var mye bedre sammenlignet med gipsen. Jaja, var mest nysgjerrig, men det ser ut til å være greit å gjøre slik likevel. Man vil jo ikke bare stå og se på når kunden blir lurt.

Farzan skrev:
Beror det ikke på hva slags OSB det er?

OSB klasse 3 og 4 er til "for bruk i fuktig klima" hvilket tydeligvis er definert som "Med hensyn til klasse 2 i EN 1995-1-1:2004, hvilket tilsvarer et fuktinnhold i materialet ved en temperatur på 20 °C og en relativ fuktighet i den omsluttende luften som kun overstiger 85 % noen få uker per år."

Originalt høres det likevel ut, og om jeg var byggherre ville jeg ikke like det når tegningen nå sier gips...

Det finnes tydeligvis info om det under KEL.1 her: [lenke]
...om noen av damene og herrene har innlogging på AMA:s webbtjeneste!
Der står bare teksten du nettopp siterte, og en henvisning til normer angående krav på OSB-plater.

OK, takk for infoen, Krawk.

Vanlig OSB er vokset i overflaten og ganske fuktbestandig. Har en enkel utebod som fikk stå i 10 måneder uten maling utendørs, i snø mm. Bortsett fra at de solutsatte sidene har blitt litt grå, var de som nye da jeg malte dem nå i oktober.

Sett at i flere rekkehusområder så er carportene kledd i overflaten med OSB-plater og ser fortsatt fine ut etter 6-7 år.

K
Gammel tråd. Men det ser ut som at all OSB som selges i dag er av klasse 3 dvs. Den varianten som skal kunne brukes "utendørs under tak"..

Var det annerledes for 8 år siden eller er det risiko for at mine plater under plast i hagen suger opp fukt og blir ødelagte?

Det regnet en del da jeg kjøpte dem men vannet så ut til å renne av fint

• Liker
Pielstick
  • Laddar…
MathiasS skrev:
OSB kan man bruke overalt har jeg lært nå:

[lenke]
Med betoning på KAN. 😉

• Liker
AndersMå
  • Laddar…
Har bygget en liten "midlertidig" bod som er osb-kledd kuprinol malt.

Nå etter ca 6 midlertidige år har et par osb fliser løsnet, men alt i alt ser den for bra ut til at jeg skal gidde å bygge den om ordentlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.