Skal sette opp ytterpanel på min tilbygg. En del av panelet blir liggende panel som en "midje" mellom etasjene, resten er stående panel. For at midjen skal matche med det opprinnelige huset må jeg ha noe som er ca 10 mm bak den liggende panelet. Spørsmålet er: kan man sette for eksempel en osb-plate bak panelet. Regn kommer jo ikke til platen men utendørsfuktighet kanskje er nok til at den skal ta skade?

Jeg synes ikke at du skal sette panelet kloss inntil en innvendig liggende plate. Fukt/våte vil bli liggende mellom lagene på grunn av kapillærkraften, ikke tørke ut, og forårsake mugg og råte.

Nei, øk på spiklisten med lister i stedet, så du kommer ut til riktig nivå!
Hvordan gjør du med avrenningen mellom de forskjellige paneldelene, blekk eller?

Ja, det er blekk mellom. Jeg gjør som du foreslår. Selvfølgelig skal det være litt luftspalte bak panelet. Noen ganger trenger man at noen sier ifra når man har kilt seg fast i en tanke. Takk for det.

Jeg tror at virkeshaugene på byggevarehusene har strølister som er 10mm tykke. Sjekk om de kan brukes under for å bygge på. Gratis er godt!

Veldig bra forslag. Hyggelig byggehelg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.