Når man setter opp OSB-plater ved en dør, kan man da sette skjøten i dør-linjen hvis man deretter lar gipsplaten gå inn over døren og skjøtes der?
Når man har OSB-plater bak, kan man da skjøte gipsplatene på andre steder enn over stenderne?

På andre spørsmålet: Ja

Første: Gipset skal være i nivå med karmen, så du kan sette en foring på karmen som dekker skjøten mellom gips og karm.

Og velkommen til forumet, glemte jeg :)

Takk, men det første spørsmålet ble jeg ikke klar over.
Jeg lurer på om man kan skjøte bakliggende OSB-plater akkurat i dørlinjen og det bare er gipsen som trenger omsluttes av døren?

Femulen skrev:
Takk, men første spørsmålet ble jeg ikke klar over.
Jeg lurer på om man kan skøte bakliggende OSB-plater rett ved dørlinjen og det bare er gipsen som trenger å omsluttes av døren?
Vanskelig å forstå hva du mener?

Jeg forstår hvordan du mener. Egentlig er det bare gipsen som trenger å omslutte karmhjørnet. Hvis jeg skal være helt ærlig pleier jeg først og fremst å sørge for at enten plywooden eller gipsen omslutter hjørnet. Generelt unngår jeg generalskjøter. Pleier å fungere for meg.

• Liker
Pielstick
  • Laddar…
Bygger en mellomvegg og kler hele veggen med osb-plater. Når jeg kommer frem til døren, skulle jeg ønske å skjøte osb-platen på samme regel som døren skal festes i. Jeg får altså en osb-skjøt i dørlinjen over døren. Er dette ok hvis jeg legger gips-skjøyten senere i midten over døren?

Med svaret ovenfor tolker jeg det som et ja.

Sist redigert:
Nå forstår jeg. Det synes jeg at du kan gjøre. Er du bekymret, så lim den osb:n med trelim mot lekten, så kommer det til å bli stivt nok.

Aha og klart det går an å gjøre slik, men det går jo også an å begynne med osb,n så den skjøtes i midten på døren og bygge utover.
Jeg tar ikke like stor hensyn til hvor stenderne er ved gipsing på osb, men hvis jeg kan, legger jeg gipsen omløpende.

nimhed skrev:
Nå forstår jeg. Det synes jeg du kan gjøre. Er du bekymret, så lim den osb-en med hvitlim mot lekten, så kommer det til å bli stivt nok.
Finnes det noen som har droppet skruer og limt plater?
Ville vært praktisk og raskt å jobbe med, fly flys jo med lim.

Jeg opplever at OSB nesten har litt voks-aktig overflate og ville ikke stolt på kun liming av OSB. Og dermed ikke på liming av gipsplater på OSB-plater.

Jeg har limt oppussingsgips, men det sparer egentlig ingen tid, siden man må sette noen skruer for å holde platen på plass under herding. Nå brukte jeg riktignok en billig drittmontagelim, men fortsatt.. Lim må få tid til å herde.

Vel, jeg mener ikke at limet skulle erstatte skruene, men komplettere.

nimhed skrev:
Nja, jeg mener ikke at limet skulle erstatte skruvene, men komplettere.
Nei, det finnes ingen grunn til å gjøre det.

Ved baderomsbygging skal man dra gipsskruene gjennom underliggende plate og inn i lekten, antar at det er så også på vanlige vegger egentlig men det er det nok mange som ignorerer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.