Hvor bra isolerer en OSB 12mm og en 6mm gipsplate?
Grunnen er at jeg fjerner en gammel isolasjon fra inner/ytervegg som er 12mm tykk. Bak det finnes 2 toms 7 regler satt sammen til en vegg.

Nå er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre med isoleringen mot ytterveggen kontra innerveggen.
Det blir jo ganske mye tykkere vegg (45x70 regel, OSB og gips) og det blir ikke så bra med vinduer og dørkarmer med en vegg som stikker ut 7-8 cm eller deromkring.
Kun OSB og gips mot veggene fungerer bra da det kan kompletteres med en smyglist der de stikker ut. Trenger jeg å bruke isolasjon eller ikke?

Jeg er rookie for kjennskap..

Forslag til løsning mottas takknemlig.

Isolasjonverdien er jo rett over null.
Men en annen ting, må du bruke 6mm gips? Den er jo ikke så passende å bruke på OSB samt den er dobbelt så dyr.

Ghost79 skrev:
Hvor bra isolerer en OSB 12mm og en 6mm gipsplate?
Årsaken er at jeg fjerner en gammel isolasjon fra inner/yttervegg som er 12mm tykk. Bak det er det 2 tommer 7 regel satt sammen til en vegg.

Nå er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre med isolasjonen mot ytterveggen kontra innveggen.
Det blir jo ganske mye mer tykkere vegg ( 45x70 regel, OSB og gips ) og det blir sånn passe bra med vinduer og dørkarmer med en vegg som stikker ut 7-8 cm eller deromkring.
Kun OSB og gips mot veggene funker bra da det kan kompletteres med en smyglist der de stikker ut. Trenger jeg kjøre med isolasjon eller ikke?

Jeg er nybegynner for kjennskap..

Forslag på løsning mottas takknemlig.
Osb og gips isolerer ingenting. Eller hvis man skal være nøyaktig isolerer det litt, men det kan du se bort fra i dette tilfellet.

Stefan N skrev:
Isolasjonsverdien er jo rett over null.
Men en annen ting, må du bruke 6mm gips? Den er jo ikke så passende å bruke på OSB samt den er dobbelt så dyr.
Hvorfor ikke renoveringsgips på OSB?
Jeg har også 2tom7 trestender bak OSB-en så det blir solide ting å skru opp ting i.
Renoveringsgips veier mye mindre og er enklere å håndtere.

Sist redigert:
Den er så tynn at den bøyer seg ved minste ujevnhet bak.

Du skriver at veggen består av "2 tommer 7". Hva betyr det? Består den av 7 tommer (17,5cm) massivt tre eller er det bare 5cm med tre? Uansett kan det være en idé å tilleggisolere litt for å få bedre innendørsklima samt varmekonomi. Allerede 45mm ekstra isolasjon vil gjøre en merkbar forskjell.

Angående renoveringsgips eller vanlig gips så er jeg enig med alle andre. Bruk 13mm gips hvis du har et valg. Vil du ha litt mer håndterbare størrelser kan du velge plater som bare er 90cm brede. Det blir jo litt mer å sparkle, men det overlever du sikkert.

S
Ghost79 skrev:
Hvorfor ikke renoveringsgips på OSB?
Jeg har også 2tom7 trestender bak OSBen så det blir solide saker å skru fast ting i.
Renoveringsgips veier mye mindre og er enklere å håndtere.
synes ikke tynn gips. de knekker så lett.

Stefan N skrev:
Den er så tynn at den bøyer seg med det minste hvis det er ujevnt bak.
Aha, men osb er jo glatt..

S
Ghost79 skrev:
Aha, men osb er jo glatte..
va riktig fin osb om du fått glatte sånne.

kjør på vanlig gips, reno, gips vinner man ikke mye med

Stefan N skrev:
Isoleringsverdien er jo rett over null.
Men en annen ting, må du bruke 6mm gips? Den er jo ikke så egnet til å bruke på OSB samt den er dobbelt så dyr.
I min byggevarehandel skiller det ikke mer enn 50 øre mellom vanlig og renoveringsgips, men jeg har i hvert fall ikke sjekket butikkprisen uten det er med min rabatt.
Ved nærmere ettertanke så var det nok over et år siden jeg spurte om pris på det, men forskjellen burde jo ikke ha økt så markant.
For øvrig så er jeg enig i at man helst bør bruke standardgips, dels fordi de knekker så lett og dels fordi de skjuler ujevnheter bedre.

Da har du veldig god pris på renoveringsgips, normalt skiller det ca 30%.

Stefan N skrev:
Da har du veldig bra pris på renoveringsgips, normalt skiller det ca 30%.
Eller også betaler jeg overpris på standardgips :D

Hva gjør OSB-platen for nytte på det stedet? Kan du ikke legge normalgips direkte på plankveggen?

Plankvegger pleier å være litt skjeve. OSB jevner det litt ut. Man kan jo sette dobbeltgips også.

Jeg satte bare enkelgips, men man må være edru når man skrur.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.