Medlem
· Östergötlands län
· 202 innlegg
Vi bygger med LBhus og har kommet til tilvalgene. Vi hadde tenkt å legge til både isolasjon og OSB-plater, men det blir ganske så dyrt så da vurderer vi i stedet å bare ha OSD i innerveggene. Det vi lurer på er om det har en viss isolerende effekt eller bør man legge til isolasjon også for at det skal føles OK?
Isolasjon i innervegger har man vel bare for lydisolering, eller hvordan mener du?
Da bør isolasjonen ikke ta opp hele tomrommet, men kun 1/3, dvs. hvis veggen er reist med 70mm så bør man isolere med ca. 25mm. Er det virkelig så dyrt?
Da bør isolasjonen ikke ta opp hele tomrommet, men kun 1/3, dvs. hvis veggen er reist med 70mm så bør man isolere med ca. 25mm. Er det virkelig så dyrt?
Medlem
· Östergötlands län
· 202 innlegg
Jeg tror vi fikk en feilaktig pris på isolasjon når vi snakket tilvalg 450:-/løpemeter. Så mye kan de vel ikke ta. Jeg har hørt om ca 6.000:- totalt. Men OSB-plater var dyrt. Drøyt 18.000:- for innervæggene, så vi tenke at om de i seg selv lyddemper så kanskje man kan droppe isolasjonen. Så spørsmålet er om det holder med kun OSB-plater for lyden?
osb koster ca 45 kr/m2 og monteringen ca 20 kr/m2.. Isoleringen rundt 40 spänn kvadraten inkl. arbeid. OSB har en funksjon isoleringen en annen. Med osb så får du en tyngre konstruksjon hvilket gjør at lydisoleringen blir bedre mot først og fremst normal lyd dvs tale og annet. Så er ikke tre optimalt men ok i denne sammenhengen. Isoleringen tar hånd om indre resonanser akkurat som isolering i en høyttalerkasse. Dvs man slipper forsterkning i de frekvenser der veggen kommer i egensvingning. Isoleringen absorberer da disse frekvensene noe istedenfor å i verste fall forsterke dem.
Jeg ville satset på byggplywood i stedet for osb, når det uansett skal gjøres. Kanskje skiller 3-4000:- totalt, men man får en ordentlig plate å skru i...
Medlem
· Östergötlands län
· 202 innlegg
Vi har ca 155 kvm. Egentlig er vi ute etter å få lydisolering, og i så fall er det vel bedre å satse på selve isolasjonen da. Vi velger nok bort OSB. Har kommet fram til at det egentlig bare er i klesvask det skulle trenges da vi skal sette opp noen veggskap der. I kjøkkenet håper jeg at selskapet rett og slett løser det på en god måte. Var i en sommerhytte i midtsommerhelgen, og da hørte jeg de andre nattgjestene snorke gjennom veggen, så lydisolasjon må vi ha på et vis i alle fall.
Medlem
· Östergötlands län
· 202 innlegg
Mineralull er et navn på steinull
, glassull er et annet isolasjonsmateriale i kategorien MU.
Den beste lyddempingen får dere antagelig med de tyngste MU-platene.
Dvs, (svindyre) vestkystplater (flere navn) gir mest lyddemping.
Billigere og bedre blir det med dobbeltgips + den billigste 45mm MU-rullen fra byggmax.
tror jeg, iaf ...
Den beste lyddempingen får dere antagelig med de tyngste MU-platene.
Dvs, (svindyre) vestkystplater (flere navn) gir mest lyddemping.
Billigere og bedre blir det med dobbeltgips + den billigste 45mm MU-rullen fra byggmax.
tror jeg, iaf ...
Klikk her for å svare