Hei!

kan noen hjelpe meg med å finne ut av hva jeg trenger...

jeg skal kle rammeverket med osb og deretter gips, i innerhjørnene i hvert rom har jeg tenkt å montere en vinkelplate av metall/aluminium på osb-platen, altså bak gipsen, fra gulv til tak

deretter skru gjennom gips-platen og så inn i osb-en.

hva heter denne skinnen? vinkellist, hjørneprofil? jeg kan ikke finne noen....

takk!

lyktes finne på Bauhaus nå, norgips vinkelprofil. finnes dessverre ikke på byggmax ser det ut som....
noen som vet om det finnes på biltema eller lignende?

• Liker
Bcjj og 2 andre
  • Laddar…
fantes også på xlbygg til overkommelig pris,

er jeg på riktig spor når jeg tenker å bruke vinkelprofiler i innerhjørnene? går det an å skru rett gjennom disse? og blir det bra ellers?

grunnen er at jeg har lekt opp 45x45 lekt ca 3-5 cm fra tømmerveggen, det er altså som en egen vegg som blir ganske fleksibel i hjørnene der de møtes

• Liker
Danielll
  • Laddar…
Jeg synes du tenker helt riktig, jeg har selv montert lignende profiler i alle innerhjørner, når man som meg har liggende lekter innerst, så fyller disse forsterkningene en viktig funksjon.

Tenk på at gipsskruen trekker veldig godt også i plåten, så det er viktig at plåten ligger tett inntil osb-platen, ellers er det stor risiko for at gips/plåt-vinkel/osb ikke presses sammen til en enhet.
Jeg valgte å lime opp mine vinkler med pl600 mot osb-platene en dag før jeg monterte gipsen.

ok, va bra!

man kanskje kan feste vinklene med dyckertpickan i osb:n først... men forstår problemet at det er lett å få inn "luft" mellom plåt og osb...

det skal nok løse seg på et vis iaf :)

en ting til da, papp eller glassfiberremse når man har osb bak?

har brukt glassfiber i et rom tidligere, ser fortsatt bra ut bortsett fra i hjørnene men ja har jo løftet hele huset og laget ny såle.. ikke rart det sprakk der da :)

• Liker
Pyroholic
  • Laddar…
De fleste virker å være enige om at pappremse er bedre.

Men maleren som gjorde alle mine tak (420m2) og vegger (400m2) sa at han nektet å gi garanti hvis han ikke fikk bruke glassfiber, så langt har jeg ikke sett en eneste sprekk.
I taket har jeg gips på glespanel c-c 30cm og på veggene er det 12mm spon bak gips.

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
tror jeg kjører glassfiber jeg også i fortsettelsen, gikk smidig å sparkle inn syntes jeg... har dog ikke prøvd papirremsen

Gabbe, var din maler av den eldre slekten? Ingen bruker jo glassfiber lenger på byggeplassene.

Nei, han er 25-30 vil jeg gjette, men han jobber jo for byens største malerfirma så jeg lurer på om han selv får velge en slik sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.