Jajamensan!
stomresning.jpg

Nå hadde jeg riktignok Plyfa som etter min mening er enda bedre men av kostnadsmessige grunner kjørte jeg med OSB bak gipsen!

Jeg satte bare OSB på innsiden i et kaldt lager. Under monteringen av vegghyller mistet noen skruer grep i platene, noe jeg ikke har opplevd med spon. Spon og gips har jeg brukt i et par rom og festet tungt lastede sparringhyller uten problem. Så jeg foretrekker nok 13mm spon bak gips.

ByggaNytt skrev:
Jajamensan!
...Nå hadde jeg visserlig Plyfa som ifølge meg er enda bedre, men av kostnadsgrunner brukte jeg OSB bak gipsen!
Hvordan skal du ha det? Hadde du plyfa eller OSB? :D
Akkurat som deg brukte jeg OSB som landganger. :cool:

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Hvordan skal du ha det? Hadde du plyfa eller OSB? :D
Akkurat som deg brukte jeg OSB som landgang. :cool:
Antar at bygganytt brukte plyfa som midlertidig gulv på bjelkelaget, men ikke hadde råd ;) å bruke plyfa i hver eneste vegg, så der ble det OSB i stedet...

Mikael_L skrev:
Antar at bygganytt brukte plyfa som midlertidig gulv på bjelkelaget, men ikke hadde råd ;) å bruke plyfa i hver eneste vegg, så der ble det OSB istedenfor...
Akkurat!
Når jeg fikk fakturaen for plyfa ble det OSB istedenfor :D

Hadde i dag gått for plyfa overalt, den merkostnaden hadde spart meg for måånga flis i fingrene!

Det er djevelsk forskjell å skru i OSB og kryssfiner hvis man har litt grovere skruer som til radiatorer eller Elfa system. Kryssfiner er som å skru i tre mens OSB må man være forsiktig med da man lett kan dra ut hullet. Jeg droppet OSB og skrudde kryssfiner der jeg skal ha planlagt skruing og vanlig sponplater eller dobbelt gips der jeg ikke skal ha noe på veggen.

Bak kjøkkenskap hadde jeg uten tvil satt kryssfiner+gips.

Vurderer også OSB/spon/plyfa. Bygger ytterskall i betong og celleplast, altså helt døde materialer (noe jeg verdsetter etter denne våte vinteren).

Noen nevnte at OSB har større bevegelse. Hvordan er det med spon og plyfa? Jeg som bygger i helt døde materialer lurer naturligvis på om det finnes noe helt uorganisk plate-materiale som erstatter OSB (alternativt også gipsen)? Jeg vil for øyeblikket helst ha OSB og gips for skrubarheten og glattheten.

En fibercementplate kan du henge ganske mye i, men det holder ikke med bare skruer da som det gjør i en sponplate eller plyfa, men man må bruke et plateanker (mollyplugg) eller lignende.

M
Det duger med både OSB og spon i garasje. Får man ikke tingene til å henge på veggen, så er det ikke platene det kommer an på. Bruk riktig metode, og opphengsanordning så holder det for "alt". Skruer er f.eks. ikke noe man skal henge noe på, de er ment for å feste det som er beregnet på å henge tingene på. ;-)

magentis

Mikael_L skrev:
Jeg vekker denne gamle tråden fordi jeg fant denne infoen fra Beijers.

[lenke]
Ja, Beijers ser ut til å ha kontroll når de skriver at sponplatene skal monteres med 2mm bevegelsesfuge. ;)
Sponplater skal monteres tett mot neste plate bortsett fra i hjørner. I alle fall ifølge produsentene av sponplater.

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Ja, Beijers ser ut til å ha styr på saken når de skriver at sponplatene skal monteres med 2mm bevegelsesfuge. ;)
Sponplater skal monteres tett mot neste plate bortsett fra i hjørner. I alle fall ifølge produsentene av sponplater.
Ja, akkurat ... Jeg funderte også på det der med bevegelsesfugen ... Da sponplater er 1200mm brede, skal man da kutte bort 2mm fra hver plate når man setter den opp. :eek:

Men om det som du skriver, forstår jeg bedre.

Igjen dette med å velge materiale bak gipsen... Jeg ringte en av byggevarekjedene i byen og de anbefalte OSB for 125 kr/st fritt arbeidsplassen. De kunne også selge en brasiliansk kryssfiner av annen sortering for 159kr/st. Jeg vil gjerne ha kryssfiner fordi den er lettest å håndtere, men jeg vil nok ikke ha noe som har blitt fraktet hele veien fra Brasil når jeg bor i et land fullt av skog... Så jeg prøvde å finne litt info om hvor OSB produseres. Jeg kunne ikke finne noe som indikerer at den produseres i Sverige. Hva skal man ha hvis et krav er at det er produsert i Sverige?

All min OSB, innkjøpt i ulike partier er kanadisk...

Jeg har for meg at i prinsippet all OSB gjøres i Canada eller USA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.