Starter ny tråd på dette tror jeg.
Om jeg vil ha bærekraft bak gipsen i garasje. Hvorfor skal jeg velge OSB-plater fremfor sponplater.
Prismessig ligger sponplater mye lavere enn OSB. Men her på forumet blir OSB-plater lovprist som det beste alternativet. For og imot?
Om jeg vil ha bærekraft bak gipsen i garasje. Hvorfor skal jeg velge OSB-plater fremfor sponplater.
Prismessig ligger sponplater mye lavere enn OSB. Men her på forumet blir OSB-plater lovprist som det beste alternativet. For og imot?
Spon er mye "Dødare" enn OSB..... OSB har store fibre som knytter sammen materialet til en annen densitet enn det sponplater gjør....
Har du satt opp en bevegelig ting i en sponplate noen gang? Da forstår du hva jeg mener.
Eller hvis du henger opp en litt tyngre ting på en spiker i en sponplate, så vil den spikeren snart henge nedover etter en stund.
I en OSB henger spikeren mye lenger. Da kan du tenke deg hva som skjer med skruer.
Har du satt opp en bevegelig ting i en sponplate noen gang? Da forstår du hva jeg mener.
Eller hvis du henger opp en litt tyngre ting på en spiker i en sponplate, så vil den spikeren snart henge nedover etter en stund.
I en OSB henger spikeren mye lenger. Da kan du tenke deg hva som skjer med skruer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 innlegg
Sponplater kan (skal) limes mot lektene og gir en utrolig stabil og sterk vegg. OSB beveger seg og er ikke egnet til å limes. De er 1197 for 1200-mål av den grunnen.
Har for øvrig aldri reflektert over dårlig fasthet i sponplater. Med en forborring er det ikke noe problem å henge en tyngre ting på en spiker i sponplaten.
Jeg kjenner to snekkere som akkurat nå bygger sine egne hus, og der settes det sponplater av god kvalitet bak gipsen. - Ingen møkkaplyfa (OSB) i mitt hus!
De bruker den mest til midlertidig dekking og gangbroer på bjelkelaget.
Kryssfiner er naturligvis best, men koster deretter.
Har for øvrig aldri reflektert over dårlig fasthet i sponplater. Med en forborring er det ikke noe problem å henge en tyngre ting på en spiker i sponplaten.
Jeg kjenner to snekkere som akkurat nå bygger sine egne hus, og der settes det sponplater av god kvalitet bak gipsen. - Ingen møkkaplyfa (OSB) i mitt hus!
De bruker den mest til midlertidig dekking og gangbroer på bjelkelaget.
Kryssfiner er naturligvis best, men koster deretter.
Her kommer noen dumme spørsmål, om noen orker å svare:
Hva er OSB? Hva er plywood? Hva er sponplate (eller det vet jeg vel egentlig, men hva er forskjellen)?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus!"
Betyr det at OSB er en type plywood?
Det finnes jo de som setter rupanel, er det unødvendig eller ...?
Finnes det noen variant som man kan sette der det ikke trengs gips utenpå?
Hva er OSB? Hva er plywood? Hva er sponplate (eller det vet jeg vel egentlig, men hva er forskjellen)?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus!"
Betyr det at OSB er en type plywood?
Det finnes jo de som setter rupanel, er det unødvendig eller ...?
Finnes det noen variant som man kan sette der det ikke trengs gips utenpå?
Sponplater er i prinsippet tre som er malt til et grovkornet pulver, blandet med lim og "bakt" til plater.
Kryssfiner er tynne skiver av tre (finer) som er lagt på hverandre med lim mellom, vanligvis med hvert lag vinkelrett mot det forrige.
OSB er noe midt imellom. Man kan si at det er store "flak" av tre som er bakt sammen.
Sponplatene blir helt glatte, så der trenger du ikke å ha gips for å få jevne vegger. Derimot er gips bra for brannsikkerheten.
Kryssfiner er tynne skiver av tre (finer) som er lagt på hverandre med lim mellom, vanligvis med hvert lag vinkelrett mot det forrige.
OSB er noe midt imellom. Man kan si at det er store "flak" av tre som er bakt sammen.
Sponplatene blir helt glatte, så der trenger du ikke å ha gips for å få jevne vegger. Derimot er gips bra for brannsikkerheten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 innlegg
Oriented strand board - Wikipedia, the free encyclopedia
Interessant med den positive miljøaspekten på OSB.
Interessant med den positive miljøaspekten på OSB.
Men det er ikke bare for å få glatt at mange legger gips utenpå OSB-en (eller sponet for den del). Veggen blir stivere og mer lydisolerende. Mer kvalitetsfølelse i huset rett og slett.andersmc skrev:
Jeg skrudde også opp mitt kjøkken direkte på spon + gips. Sitter som fjell. Har også hyller og annet som sitter direkte skrudd i veggen. Fungerer utmerket. Jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet enn sponplate. Skulle være den positive miljøaspekten på OSB som ble nevnt ovenfor, dersom det nå stemmer.ClasseClas skrev:
Jeg kjenner en som skulle bygge med krav på lave utslipp på grunn av alvorlige allergier og han kunne ikke montere sponplate i hvert fall. Vet ikke om OSB var ok dog....Johan Gunverth skrev:
På byggene jeg jobber på bruker vi alltid plyfa, men vi får kanskje betalt for det også.....=)
Når det gjelder Byggelits sponplater så har de svar på tiltale:PatrikJ skrev:
Inneholder sponplater mye formaldehyd, er det farlig?
Det er dessverre en utbredt misforståelse at sponplater (avgir) store mengder formaldehyd. Noen kjenner dessuten ikke til at formaldehyd er et svært vanlig stoff som i små mengder finnes overalt i den frie luften. Formaldehyd finnes i varierende mengde i for eksempel naturtre, stoffer, maling, frukter, såper, sjampo, lim, lim, papir osv. Tobakksrøyk avgir store mengder formaldehyd, ja praktisk talt finnes dette stoffet i hele vår omgivelse.
Sponplater er et av de mest kontrollerte produkter som finnes i denne henseende. Sannheten er at den laveste utslippsverdien som Kjemikalieinspeksjonen krever for det svenske markedet er 0,13 mg per m3 luft i inneluften. Byggelits produksjon står under kontinuerlig kontroll gjennom avtale med Sveriges Test- og Forskningsinstitut, SP, angående formaldehydinnhold og utslipp.
For å sikre at våre produkter alltid skal klare de laveste verdiene, har vi hele tiden fullstendig produksjonskontroll. Den gjennomsnittlige utslippet fra Byggelits sponplater er betydelig lavere enn den tillatte grenseverdien og er i nærheten av hva vanlig ubehandlet naturtre avgir. Byggelits sponplater er SVANEMERKET.
Tenk også på hvilken styrke du vil ha i veggen, hvor tunge ting du skal sette opp. En OSB-plate er 11mm og føles mye mer seig enn en 12mm sponplate for lettere/middels tunge ting. På den andre siden kan du jo gå opp til 22mm spon hvis det er kjøkkenoverskap-type du skal montere - eller doble limte OSB hvis du trenger å henge opp bilen på et stativ.