Skal bygge en vegg som TV'en skal henge på. Tenkte å bygge veggen av treplater i stedet for gips slik at man kan skru opp TV'en uten å plugge. Skal jeg bruke OSB eller MDF-plate?

OSB, bak gipset?

Jeg har kjørt med OSB+gips i hele min tilbygging. I et av rommene henger en 42' LCD-TV. Ingen problemer i det hele tatt med å henge den opp med det underlaget. Skulle dog anbefale kryssfiner, litt dyrere og litt bedre enn OSB å henge opp ting i.

Jeg skal forklare min sprø idé... Trenger en lav vegg som går ut midt i stuen fra en av langveggene. På denne veggen skal TV-en henge. Tenkte på hvordan jeg skulle få det stabilt og kom på ideen om å plassere 3 lave billybokhyller ved siden av hverandre og skru dem fast til hverandre og den som står mot veggen i veggen. Deretter skal jeg kle dem i et tremateriale (OSB eller MDF eller lignende) og henge TV-en på den ene siden og la alle ledningene gå inne i veggen/bokhyllene. Dette burde bli stabilt.

OSB kanskje ikke har en overflate som er pen å male på?

• Liker
Marback
  • Laddar…
Nei det var slik jeg tenkte med OSB + gips forslaget ovenfor. OSB-platene er ganske ujevne.

MDF er vel glatt? Kanskje enklere å ta det?

MDF er glatt og fint, spørsmålet er vel hvordan det er med holdfastheten.

Mdf blir veldig sterkt, sannsynligvis sterkere enn osb, men kan lett skille seg hvis man skrur i kanten.

Mikael_L
Skal platen altså festes på baksiden av Billy-seksjonene?

12mm MDF skal fungere utmerket, men litt halvdyrt.
12 sponplate da? eller 16mm er kanskje å foretrekke.

OSB har så dårlig overflate, plywood er bedre men fortsatt ganske kjedelig.

Hei Mikael!

Ja, platen skal festes på baksiden, fremsiden og rundt omkring, så jeg rett og slett kler inn bokhyllene og bare bruker dem som stamme for stabilitetens skyld. Jeg har fått for meg at det ikke går an å skru i sponplate uten at det bare smuldrer opp, eller har jeg helt feil? Har en sponplate på jobben som vi skulle sette opp en bildelist på, men de skruene bare falt ut...

Mikael_L
Ja MDF er mer stabilt enn Spånskive, men så finnes det jo spånskive og spånskive. Noen billige er for løst pressede og med for lite bindemiddel virker det som.

Til slutt gjelder det å bruke riktig skrue, MDF bør alltid forbores, med spon er det ikke like viktig alltid, men ofte en fordel uansett.

Brukes "vanlige" treskruer skal de ha høye flenser, dvs. ikke plåtskruer, og det forborrede hulliets diameter litt mindre enn kjernen på skruen. Skal man skru i kanten på MDF man forbore, da med litt større diameter enn kjernen på skruen.

Er det noen som har en lenke til skruers nomenklatur? Jeg er ikke sikker på om det heter kjerne, eller flens heller for den saks skyld ...

Må bare tipse deg om at plywood bærer mer enn OSB. Kvaliteten bestemmer du selv om du vil ha 1. kvalitet på plywoodplaten eller ikke. Bjørk, furu eller eik.

Jeg har bygget masse møbler i MDF, finnes ikke noe bedre!

såå... om jeg var deg ville jeg satset på MDF, verdt de ekstra ti kroner...

my 2 cents

Mikael_L
Ville det vært bedre å bruke Ivar gavlstiger i stedet? Litt bedre materiale å feste mot enn Ivar-hyller.
65065_PE175689_S3.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.