Vi har kjøpt et LB-hus (støverksmontert) og skal begynne med å ta ned gipsplaten for å sette OSB bak. Nå har vi hørt at det skulle være risikabelt fordi det er risiko for at gipsen deretter vil sprekke når treet beveger seg. Men mange (de fleste) har denne konstruksjonen fra starten så det burde jo ikke være så risikabelt, eller? Noen som har erfaring av det ene eller andre??

Jeg setter alltid OSB bak gips, så remser jeg skjøtene mellom gipsplatene når jeg sparkler.
Det har aldri sprukket for meg i alle fall.

jeg tror ikke det er noen fare med å sette osb bak, har vært med på løsvirkehus og vi har satt osb da..

Deilig å høre. Føles som om det var noe annet som gjorde at det sprakk i det huset, setning???

Men helst skal man ikke ha skjøten mellom platene rett overfor hverandre. Man kan begynne med en halvplate.

Protte

Risikoen som foreligger er at lange vegger har en tendens til å slå seg. Dog foreligger ikke risikoen i småhus. Dette er grunnen til at OSB ikke lenger finnes som veggkonstruksjoner hos de ledende gips leverandørene.

Er gipsen allerede montert? Det virker arbeidsomt å plukke den ned...

Rive gips går vel bra, men det blir sølete.

Protte

Takk for alle svar.

Ja, gipsen sitter allerede der men det gikk ikke å få verken OSB som satt på fabrikken eller at de skulle levere gipsen ved siden av. Så dette var det eneste alternativet og vi var enige om at vi ville ha OSB bak...

hva som ikke mange tenker på ved montering av osb er at platene er 1197mm brede i stedet for 1200mm for f.eks. sponplate.
Osb plywood skal monteres med 3mm mellomrom som en bevegelsesfuge.

Y
typisk, tror jeg har fått dem kant mot kant nå (osb)... vil veggen eksplodere?

Yrrol skrev:
typisk, tror jeg har fått dem kant mot kant nå (osb)... kommer veggen til å eksplodere?
går oftest bra! men der problemer oppstår er når man setter lengre vegger eller har det i en sommarstuga som man ikke har oppvarmet vinterstid.

Sett et lag gips til det er mye enklere enn å rive gips for å sette OSB og deretter gipse.

Men nå har OSB + gips visse fordeler sammenlignet med 2x gips, så gjør nå husfabrikken "feil" så er det bare å gjøre om.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.