Hei,
holder på med å bygge hus, og som alltid har det dukket opp en masse skjulte kostnader overalt som vi prøver å holde nede (bygger i Stockholm).
Jeg har i dag en TV, prosjektor inkludert projektorduk og funderer på om gips virkelig holder oppe de vektene, spesielt duken som ikke er noen lettvekter, metall-chassis og motor.
Spørsmålet er om man kan sette opp OSB kun ved de områdene jeg vet vil trenge å bære ekstra vekt? Eller må man sette i hele rommet siden OSB vil bygge utover (tenkte ellers at man kunne sette mellom stenderne)?
Kommer også til å sette opp takhøyttalere og lurer på om disse kan få gipsen til å vibrere i stykker om man skrur opp...
holder på med å bygge hus, og som alltid har det dukket opp en masse skjulte kostnader overalt som vi prøver å holde nede (bygger i Stockholm).
Jeg har i dag en TV, prosjektor inkludert projektorduk og funderer på om gips virkelig holder oppe de vektene, spesielt duken som ikke er noen lettvekter, metall-chassis og motor.
Spørsmålet er om man kan sette opp OSB kun ved de områdene jeg vet vil trenge å bære ekstra vekt? Eller må man sette i hele rommet siden OSB vil bygge utover (tenkte ellers at man kunne sette mellom stenderne)?
Kommer også til å sette opp takhøyttalere og lurer på om disse kan få gipsen til å vibrere i stykker om man skrur opp...
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 508 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.508 innlegg
Det går fint å sette 45x45 stendere 11 millimeter inn og så feste OSB i stenderne slik at OSB havner i linje med øvrige stendere. Forutsatt at du vet hvor du skal montere alt allerede så kan du gjøre det.etnica skrev:Hei,
holder på og skal bygge hus og som alltid så har det kommet opp en masse skjulte kostnader overalt som vi prøver å holde nede (bygger i Stockholm).
Jeg har i dag en TV, projektor inkludert projektorlerret og funderer på om gips virkelig holder opp de vektene, spesielt lerretet som ikke er noen lettvekter Metallchassi og motor.
Spørsmålet er om man kan sette opp OSB kun ved de områdene jeg vet kommer til å trenge å bære ekstra vekt? Eller må man sette i hele rommet da OSB vil bygge utad (tenkte ellers man kunne sette mellom stendere)?
Kommer også til å sette opp takhøyttalere og lurer på om disse kunne få gipsen til å vibrere i stykker om man skrur opp lyden..
Gips holder knapt for noe som helst.
Takhøyttalerne vil neppe få noe til å vibrere i stykker, det er jo ingen subwoofere du kommer til å montere der, eller hva?
Selv hadde jeg montert OSB bak akkurat hver eneste gipsplate i hele huset, det er det verdt som sagt var.
Uansett hva man skal sette opp vil man likevel ha doble plater i innerveggene for lydisoleringens skyld. Og hvis man likevel setter OSB i alle innervegger kan man like gjerne gjøre det i ytterveggene også. Jeg synes det er dumsnålt å ikke sette OSB.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Overalt der jeg setter gips har jeg noe annet bak for å kunne sette opp ting uten krøll.
Byggeplate, plywood, OSB, sponplate, hva som har vært tilgjengelig.
Protte
Byggeplate, plywood, OSB, sponplate, hva som har vært tilgjengelig.
Protte
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 287 innlegg
Vet man hva som skal sitte går det å punktforsterke.
1. Sjans på at gips holder (duger for normal TV med ekspander)
2. Skru i stenderne bak gipsen.
3. Kortle (trebit mellom stendere der det trengs, vanlig i kjøkken)
4. Sette en sterk plate bak gipsen.
1. Sjans på at gips holder (duger for normal TV med ekspander)
2. Skru i stenderne bak gipsen.
3. Kortle (trebit mellom stendere der det trengs, vanlig i kjøkken)
4. Sette en sterk plate bak gipsen.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 innlegg
Sett OSB overalt, jeg har bygget 180 kvm og har OSB overalt.
Best, bare best å aldri måtte bekymre seg!
Best, bare best å aldri måtte bekymre seg!
Det er klart at man kan sette OSB på bare visse vegger. Det er ikke vanskelig. Man må jo sette på hele veggen dog om man ikke gjør som SueCia beskrev ovenfor, men det blir garantert mye dyrere enn å sette på hele veggen pga ekstra regelvirke, saging av OSB-platene mm.
Med det sagt så er jeg enig med de øvrige om at det er bra å ha noe bak gipsen overalt.
Med det sagt så er jeg enig med de øvrige om at det er bra å ha noe bak gipsen overalt.
Vi satte spon bak gipset i samtlige vegger. Mest fordi det er behagelig å ikke måtte bekymre seg for hva man bruker for å skru opp noe.
Gips tåler overraskende mye mer enn de fleste tror. Knauf angir følgende for vanlig montasjeskrue i ett lag gips - vinkelrett mot gipsen 5 kg, parallelt med gipsen 25 kg. Dvs i to vanlige montasjeskruer i ett lag gips kan du henge 50 kg. Bruker du molly blir det 25 kg vinkelrett og 75 kg parallelt for en M5 molly.
Gips tåler overraskende mye mer enn de fleste tror. Knauf angir følgende for vanlig montasjeskrue i ett lag gips - vinkelrett mot gipsen 5 kg, parallelt med gipsen 25 kg. Dvs i to vanlige montasjeskruer i ett lag gips kan du henge 50 kg. Bruker du molly blir det 25 kg vinkelrett og 75 kg parallelt for en M5 molly.
Klikk her for å svare