Hei
Jeg håper å få hjelp med et spørsmål om avveksling. Jeg vil ansette en konstruktør for endelig dimensjonering, men vil sette pris på deres innspill for å kunne vurdere et forslag til kjøkkendesign.

Forutsetninger:
- Villa i Nacka (snøsone 2)
- Bygget 1923
- Fire plan der det øverste planet er et uinnredet loft og det nederste planet er en kjeller i terreng
- Plankestamme

I 2004 ble det gjennomført en kjøkkenrenovering i vårt hus hvor man delvis tok ned en (sannsynlig bærende) vegg mellom to rom og satte opp en avveksling i limtre. Kjøkkenet ligger i nedre boligplan og har innredet kjeller under og to soverom over.

Eksisterende limtredrager (gul markering) har dimensjonene 90*300*3730. Den hviler på stående bjelker i hver ende. På den ene siden er den innebygd mot yttervegg, på den andre siden står den stående bjelken mot en teglvegg/pipestokk (på kjøkkensiden av pipestokken er den ikke i bruk). Pipestokken (blå markering) stikker ut 760 mm fra veggen.

Jeg lurer på hvordan forutsetningene ser ut for å ta ned ytterligere en del av pipestokken og erstatte den eksisterende limtredrageren med en ny, lengre limtredrager (rød markering). Den nye lengden på drageren ville da bli ca 4100mm (altså cirka 37 cm lengre). Takhøyden til nåværende innertak er 253 cm.

Mine spørsmål:
- ser dere noen problemer med dette forutsatt at den nye limtredrageren dimensjoneres på riktig måte?
- hvilken dimensjon bør den nye limtredrageren ha?
- hvis den må være kraftigere enn den gamle, betyr det automatisk en høyere drager, eller kan man styrke den på bredden?

• Bilde av kjøkken med synlig limtrebjelke og en vegg merket "Tom". Del av veggen er fjernet, og mulige endringer vises med røde og gule linjer.
  • Tegning som viser endringer i kjøkkenets bjelkearrangement mellom 2004 og 2023. Rød markering indikerer ønsket lengre bjelke i 2023.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.